Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Verkar vara en riktigt fin maskin efter alla din modds! :)

Måste fråga vad du köpte för nödstoppslina! Jag har länge tänkt montera ett på min, men har aldrig kommit till skott. Finns ju olika modeller. Köpte du en som öppnar eller stänger vid dragen lina?

Sedan vart kopplade du in den?

Vore tacksam för svar :)
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej.

-> The_Yamaha
Man tackar! Håller på att strula med variatorerna, de växlar inte som de ska.
Tror jag köpte brytande nödstoppslina, på Jula eller nåt liknande ställe. Jag kopplade in den nånstans i kablaget som går till/från nyckeln, där kan man bryta tändningen. Kolla sprängskiss.
Jag tycker nödstopplina utklassar T.O.R.S-skrotet, som för övrigt slutade fungera för länge sen. (Nej det är inte en justeringsfråga.)

-> Mange
Tackar. :)
Hur pass bättre blev bärigheten vid förlängning till 388?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Och nu är den tillfixad, och ute på Blocket...kan jag visa frugan att den är säljbar så kanske, kanske, kanske jag får köpa en Phazer MTX...kanske.

Nåja, jag hinner säkert ångra mig, eller så säger hon (förhoppningsvis...?) nej. Igen.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Braap Braap!

Jag bytte glidklackar i sekundären och polerade bort reporna på helixens glidytor, spegelglans blev det.

Skillnad! Nu svarar maskinen så mycket bättre på gaspådrag.

Snacka om en prisvärd trimning, lite våtslippapper och Autosol bara. :nuts:

För övrigt så är det segt att försöka sälja en skoter när spekulanter som ringer inte förstår värdet av/körglädjen med den utrustningen som maskinen är pimpad med...."-vaddå bossdyna å kvickrodds?"...jag får nog ta och behålla den några vintrar till. Inte helt fel iofs. :)
 
Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Blev klar förbättring med 388 matta, mycket är väl för att mattan är ny oxå.
Mattan som satt på var den som skotern levererades med 2002 :)

Nu får man väl börja fundera på pipor och variatorkitt :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu är det till 99% bestämt att maxen blir kvar några vintrar till. Och att jag under tiden satsar på att spara ihop en hög pengar till nästa maskin, som då kanske blir en Nytro. :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
konstigt, för firmorna verkar få sålt deras beg maskiner på en gång dom kommit in. traktor city i pite har sålt många beggade nu inom bara några veckor och det har kommit in nya. men nu hade dom lite mindre maskiner. men dom som säljs privat verkar inte få sålt alls, annonserna är då kvar iaf
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Int var jag dyr heller tycker jag, hade en seriös spekulant som skulle ta den för 32 med allt godis på maskinen & extra huv, matta, kedjehus med allt, förgasare o en massa annat. Det hade nog varit en hygglig affär för oss båda. :)

Men egentligen är begpriserna helt sjuka just nu, folk vill ha 30 papp för maskiner från -00, det är vad de låg på för 3 år sedan.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fråga till läsarna:
Jaha, om jag nu ska ha kvar skotern i 3 vintrar till, så måste jag hitta nåt mer att uppdatera den med. För bara köra, det blir ju tråkigt ganska fort. ;)
Trimma motorn vill jag inte. Variatorer duger jag inte till/ har inte tid med på vintern.

Några förslag? :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Känns inte som att du behöver göra nåt mer.

Fast får du tråkigt till sommarn kan du gärna få bygga om kylsystemet till tunnel modell, lägg sedan upp en guide for dummies (till mig). Då kan du börja laborera med effektivare fotsteg till mackapären.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Mmm, förlängning...det vore säkert en höjdare för framkomligheten, men här nere vid kusten är behovet av jättelång skoter minst sagt begränsat. Ska fundera på saken, en "XTX-uppvinklad" förlängning kanske vore något. Skicka mig gärna ritningen. :D

Just nu jagar jag ett spöke. Fattar inte vad det är. Så här yttrar det sig:
När jag drar full mutter så går den bra i ca 5-6 sekunder, sen börjar motorn "möööa"; orken försvinner och hastigheten sjunker.
Samma om man drar till 70, släpper gasen och drar på igen, då mööar den och är seg. Om man däremot håller jämn gas 5-10 sek och drar på igen, då svarar motorn som den ska.

Variatorerna är servade med nya slitdelar. Förgasarna är rengjorda. Idag bytte jag bränslepumpen och kollade så att alla bränsleslangar (+vakuumslangen till motorn) är hela. Inte heller det hjälpte. Så nu har jag 1 st fungerande bränslepump till övers...
Någon föreslog att jag skulle skruva av tanklocket och se om det hjälper, isf är det tankavluftningen. Ska testa det i morgon.

Yamaha original bränslepump. Ingen hemmarnsaffär, 795 kr bara. Då fick jag även med en meter premium bränleslang. :)


Jag har även polerat upp glidytorna i helixen & bytt glidklackar. Snacka om skillnad! Gassvaret ner i mattan blev klart bättre.

Idag var det fint ute!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I helgen var jag ute och testade en Xtrim 550. Härlig fjädring, men urk var värdelöst tråkig i lössnön. Lynxkillen såg däremot ut att ha det trevligt när han bröt ikull yammatrippeln. :)
Testade även en Arctic M5, snacka om smidig maskin! Det kändes verkligen att den har mindre vikt där fram.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag drevat 23/40 och har viktnitar 17,2 mm stål (inre) och 13,9 mm stål (yttre). Dvs exakt vad man ska ha vid <1000 meter enligt Yamaha.

Men den varvar fortfarande runt 9000 rpm från start, och nu när jag bytte från 17,2 -> 13,9 på yttre så varvar den 8500 på topp i stället för tidigare 8200-8300 rpm. Dvs det blev sämre över hela registret. :(

Nu har jag lånat en våg som väger delar av gram, svarvat egna 5-gramsnitar bortur M6-bultar och vägt in respektive viktarm med 2 st nitar vardera. Skillnaden mellan tyngsta och lättaste viktarm ligger på måttliga 0,025 g.

Utmaningen ligger i att trycka ihop 5g-nitarna (20 mm långa) så att de ryms i det begränsade utrymme de har i sidled i primären...

För övrigt kan jag berätta att Yamaha original 17,2mm-nitar, som sägs väga 4,5 g, i själva verket väger cirka 4,436 - 4,442 g. Rätt nära m a o. :)

I morgon ska jag låna en 60 tons hydraulpress, 5g-niten har redan knäckt mitt stora skruvstäd.

Återkommer med info när jag har provkört.

Variatorer är svårt, men kul! :D