Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Veckans fynd: Mountainmax-matta för 500 spänn!

1-2 kammar borta och lite sprickor, men i bra skick för att vara den här sortens matta.

Glad! :D

(Lånad bild från blocket, därav polarisgrejorna.)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
På allmän begäran, här kommer en bild på hur man sätter fast en PP-skida på yamahans skidfäste:

Bakre måttet: cirka 6 cm.
Främre måttet: cirka 10,5 cm.
För bulten längst fram behöver man slipa ner lite i skidfästet. Enkelt ordnat med rondellen. :)

 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Snööö! Det föll 15 cm på 4 timmar igår kväll. Värsta fluffet!



Lite mek efter gårdagens 3-timmarssväng.
Spana in de fräcka handskydden! Snygga som katten, och gör nytta. :)



Ventilationsgallret. Ett lager mesh räckte inte, det läckte in snö som smälte och hamnade på primären.
Eventuellt har snön läckt in i en glipa, det var nog inte meshens fel.
Men det kan även ha fastnat snö på utsidan, och den kan ha smält av värmen från primären. Mesh håller nämligen inte ute vatten i flytande form.



Nu sitter där 4 lager mesh. Det släpper fortfarande igenom luft. Ska förhoppningsvis hålla snön borta.
Tips när du ska sätta mesh: sätt den på utsidan av galler o.dyl, så fastnar inte snön.




Amerikansk kvalitet.....de kan inte ens göra nitar som håller...
Nu åtgärdat.
Jag är gaaalet nöjd med BOSS-dynan, sittställningen är nu nästan lika bra som på en modern maskin. :D
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Blev riiiktigt bra med Bossdynan måste jag säga! Finns risk att man härmar dej nån gång i framtiden :) Btw så beställde jag vita SLP PP skidor igår till min MM, det sved en del men får hoppas det blir värt det! :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vita PP, naajs.
Jo du, jämfört med standardlaggarna så är det lätt värt det. Varje gång jag kör så tänker jag faktiskt på hur fantastiskt bra dessa skidor är. :)

Det har uppstått ett märkligt fenomen. När jag körde sist så fick jag övervarv när jag körde sakta på sjön. Det var blött, jag gasade på och YYYL så var jag uppe på 9000 rpm! När man däremot drar ur maskinen ordentligt så växlar den som den ska på runt 8200-8400 rpm.

Vad kan detta bero på? Kan jag ha fått smält snö på variatorremmen?
Eller har mitt avgasbandage gett mig fler hk? :)
Jag kör redan med de tyngsta nitarna i primärarmarna.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
HAVERIIIII!

Den började växla jättekonstigt, som om man lägger i 5:an i stället för 3:an på bilen ungefär.

Hemma upptäckte jag detta:


GAAAH!
Bussningarna, som jag bytte och satte fast med korrekt Loctite, har lossnat. Inre bussningen passade dessutom på att trycka sönder sekundäraxellagret.
Så nu åker jag på att byta:

* Båda bussningarna i sekundären.
* Sekundäraxellagret.

Vad tror ni, har lagren i kedjehuset + kedjan klarat sig?
Vad är det för nummer på övre lagren i kedjehuset? 6205?

Tacksam för snabba svar! Ska in till stan och köpa delar i morgon.
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Hur går det med Bussningskaoset, hade kedjehuset o det klarat sig?

Själv så åkte jag på misslud därikring i veckan så lämnade in på yamaha och han skulle riva kedjehuset o kolla. Garagelös och vårvinter runt hörnet, då får det kosta så man inte missar någon av de kommande helgerna.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Uppar!

Jo kedjehuset klarade sig. Det räckte med att byta bussningarna, sätta fast dem ordentligt (bättre låsning än loctite + körnarslag) samt variatoraxellagret. En affär på runt tusenlappen...men sen funkade den igen!

Körde resten av vintern utan problem.

Projekt inför nästa säsong:

* Byta alla bussningar i framvagnen, de är duktigt glappa efter 800 mil.
* Eventuellt byta matta. Eller så kör jag en säsong till på den gamla, kanske kan vara värt att spara fina mattan ifall men får byta skoter nån gång... :/
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej o hopp!

Mek inför vintern!

Växelhus med back inköpt. Lager o packboxar bytta. Det är liite fler grejor i en back än i ett växelhus utan...:


Växelhuset på plats.


Nu är allt på plats och jag har provkört. Den verkar funka.

Har köpt en original dunkhållare:
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sv: Yamaha MountainMax 700-00. Före detta "Låg"budgetmodd.

Här är skönheten. Ganska trevlig look tycker jag. :)

Ett smidigt och välfungerande stöd görs av:
1 st cykelställ,
2 st fastsvetsade rörstumpar á cirka 10-15 cm och
2 st bitar slang som man trär på rören.




I slutet av förra vintern blev jag lite uttråkad, så jag satte sågen i SLP PP-skidorna. Kapade bort ytterkanten/från spindeln och bakåt ca. Lättburkat! Nu lägger maskinen ikull sig i lössnön ännu lättare. Enda nackdelen jag hittills har sett är att skidan går lite mer "racerbåt" i lössnön. Det motverkas hyggligt genom att "bricka upp" i framkant på skidfästet, mot spindeln.

 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Mycket fin skoter, väcker helt klart habegäret!

En fråga bara; hur mycket meck var det att få dit "backen"? Är det bara att byta kedjehus rakt av eller måste man modda nått annat för att det ska passa?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det var bara att byta kedjehus och allt inuti. Bolt on.
Inte så värst mycket delar egentligen, även om det såklart var mer delar än i ett hus utan back.

Man kan sammanfatta operationen så här:
- Släpp mattspänningen.
- Töm ut oljan.
- Lös med locket.
- Lossa muttrarna till övre o nedre drevet. (Håll emot med bromsen så går det lättare.)
- Ta lös bromsoket.
- Lös med allt inne i huset.
- Lös med huset. Man behöver inte ta lös handbromsen, låt skivan följa med.

- Rengör runt där huset suttit.

- Byt lager och packboxar i huset som ska dit, lika bra när det är löst, och billigt.
- Kolla så att alla delar finns. (Sprängskiss)
- Montera huset med back. Kolla sprängskissen (finns på nätet, se länk här i forumet) så att allt hamnar rätt.
- Montera drev, kedja med mera inne i huset.
- Montera allt annat.
- Spänn mattan.
- Kapa urtag för växelspaken. Använd hålsåg och bågfil så blir det snyggast.

Klar. :)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det var bara att byta kedjehus och allt inuti. Bolt on.
Inte så värst mycket delar egentligen, även om det såklart var mer delar än i ett hus utan back.

Man kan sammanfatta operationen så här:
- Släpp mattspänningen.
- Töm ut oljan.
- Lös med locket.
- Lossa muttrarna till övre o nedre drevet. (Håll emot med bromsen så går det lättare.)
- Ta lös bromsoket.
- Lös med allt inne i huset.
- Lös med huset. Man behöver inte ta lös handbromsen, låt skivan följa med.

- Rengör runt där huset suttit.

- Byt lager och packboxar i huset som ska dit, lika bra när det är löst, och billigt.
- Kolla så att alla delar finns. (Sprängskiss)
- Montera huset med back. Kolla sprängskissen (finns på nätet, se länk här i forumet) så att allt hamnar rätt.
- Montera drev, kedja med mera inne i huset.
- Montera allt annat.
- Spänn mattan.
- Kapa urtag för växelspaken. Använd hålsåg och bågfil så blir det snyggast.

Klar. :)
Man behöver faktiskt inte byta huset, det är likadant som utan back, är bara innehållet samt locket som skiljer.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Så kanske det är, brydde mej aldrig om att kolla iom att den jag köpte var komplett.
Och nu har jag ett komplett kedjehus i reserv, gött att ha ifall nåt skulle gå sönder. :)
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Man får tacka! Ska ev hjälpa en kompis med den operationen i vinter, bra med lite vägledning!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu är jag skotersugen!

Har provkört lite grann bara.

Backen funkar finfint, smidigt värre! Nu minns jag varför jag nån gång sa att jag aldrig mer skulle ha skoter utan...

Det ska bli kul att känna om de 1-2 kuggarnas neddrevning gör nån skillnad. Jag kommer att byta till mjukare primärfjäder för att få ner tillslagsvarvet, 4500 varv ger lite för högt ljud i villakvarteret. Gött att kunna smygköra lite tystare, och slippa störa sin omgivning onödigt mycket :)

Idag lade jag en beställning till det stora landet i väster. Alla bussningar till framvagn/trailingarmar, värmehandtagen, skidstopparna och ny primärfjäder. Trots amerikansk frakt och svensk tull/moms så blir det ändå bara 2/3 av det svenska priset.

Så lite skruva blir det efter jul. Bilder utlovas!