Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo den sidan är kung.

När magsjukan har lämnat mitt hus ska jag ta med verktyg och variatorgrejor ner till sjön, testa, skruva, testa, skruva. :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Asså jag blir tokig!
Nu har jag originaldrevning 23/40, tyngsta yamahanitarna i yttre hålen på primärens viktarmar (4,5 gram) och har svarvat egna tyngre nitar till inre hålen (ca 4,9-5,0 gram).

Och ändå så varvar den 9000 rpm de första 3-4 sek från start! :mad2:

Det ryms inte tyngre nitar i inre hålen, då tar det i. Iaf om man gör dem av järn.

Ska det vara så här? Skotern är helt original (förutom reedspacers), jag har maxat tunga viktnitar, och ändå så övervarvar den med runt 900 rpm.

Vad ska jag göra?

Jag har lånat en helix som håller 45-41 grader, mot original 43 grader. Den ska tydligen ladda på lite mer från start och lite mindre mot slutet. Kan detta kompensera för att det är (?) för lätta vikter i primären?

(Kan tillägga att jag hittills inte har märkt något negativt med att dreva upp.)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du är ju inne på rätt spår och prova en lite brantare Helix , den du nu har är ju lite flackare på slutet , så det kan ju göra att den varvar mer ändå efter den hämtat igen sig .

Alternativ om du inte kan byta till andra vikter med tyngre vikt alternativ längst in kan ju vara att sätta i en primärfjäder som har lägre slut tryck och lätta vikterna lite på spettsen .
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
De här åtgärderna ser jag framför mig att prova:

* Jag har en primärfjäder med 40 kg preload i stället för 45 kg. Sluttryck 123 kg i stället för 128 kg. Den kanske kan få ner rpm från start?

* Hauck helix 45-41 grader i stället för 43 grader.


* Ställa sekundärens förspänning på 60 grader i st f standard 70 grader. (Men risk att jag tappar backshift?)

* Gjuta ännu tyngre viktnitar i bly. (Funkar vanligt bly eller behöver man tyngre legering. Kanske tenn?)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Dagens lunch-test i sammanfattning:

De här åtgärderna ser jag framför mig att prova:

* Jag har en primärfjäder med 40 kg preload i stället för 45 kg. Sluttryck 123 kg i stället för 128 kg. Den kanske kan få ner rpm från start?
Ej testat ännu. Vad tror ni, kan denna fjädern hjälpa till att lösa problemet?

* Hauck helix 45-41 grader i stället för 43 grader.
Ingen märkbar skillnad från start, fortfarande 9000 rpm från start, däremot varvade den mer (=för mkt) på slutet. Skruvade bort den.

* Ställa sekundärens förspänning på 60 grader i st f standard 70 grader. (Men risk att jag tappar backshift?)
Blev riktigt dåligt...just inga lägre rpm från start, och backshiften blev mööig. No like.

* Gjuta ännu tyngre viktnitar i bly. (Funkar vanligt bly eller behöver man tyngre legering. Kanske tenn?)
Ej testat ännu. OBS håller bly eller är det för mjukt? OBS kan det bli några negativa bieffekter om man lastar på för mycket vikt?
Nu har jag satt tillbaka std 43-gradershelix med std 70 graders förspänning. Inre viktnit ca 5 gram, yttre 4,5 gram. Nu går jag vidare härifrån. Några förslag? :)
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Sv: Re: Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

Jag har en fundering angående boggie-justering, jag vill kunna få upp skidorna ibland när jag vill över olika hinder, går det ställa så den reser lättare? Det är ju ingen muskelmaskin direkt, men går det justera på något vis?
Du verkar ha skruvat & kört en hel del.
/Henke
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
När man ställer det övre spelet större (skruvar upp muttern, se bild på sid 2) så får man mer resning.
Omvänt = skidorna i backen.
Skillnaden är rätt så stor i hur skotern uppför sig.
Jag åker alltid med max lyft, men då får man släppa gas innan varje kurva för att få skidtryck. Vilket inte är en dum idé på en maskin med såpass smalt mellan skidorna. :)
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Jag har kikat rätt mkt men förmodligen har jag för lågt iq för att begripa. när du ökar avståndet där den glider i bussningsläget (skruvar upp muttrarna mot bandtunneln) så reser den alltså lättare? Har jag fattat rätt?:confused:
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Sv: Re: Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

Ok tack, då blir det nog till att göra ett par egna justerbara. Har haft ner boggien i delar och svarvat nya bussningar överallt pga några var lite glappa o då kom jag att tänka på detta med rodsen men det får bli ett lite senare jobb.
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
De skall väl kortas, då viperns var mkt längre?... Hur lång är glidytan ca på de du har nu? Från nedersta bulten under bussningsläget till max/min läge på justermuttrarna.
Vore snällt om du ville mäta det.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hmm, kortas var det nog, finns nog i denna tråden.
Mäter i morgon om jag kommer ihåg, skotran står ute på gården och väntar på morgondagens lössnöåka. :)
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Har du kollat att variatorremmen är okej, de börjar bete sig lite underligt om den blir för sliten.
Jag kör min MM med följande setup.
Primär:
  • Orginal vikter
  • orginal nitar
  • Bender racing blå fjäder
Sekundär:
  • Helix 45/39
  • förspänning 80 grader
Det ska ge tillslagsvarv 4400, vilket stämmer bra.
Växlingsvarv 8300, tror jag stämmer, har inte kollat så noga.
Jag tycker att kittet fungera riktigt bra, det är klart att maskinen fungerar inget vidare att dra kälke med numera, men det har man som tur är andra skotrar till.
 

Attachments