Xcr 440 varvar inte högre än 6000 rpm

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
Tändstiften är skapligt nya, inte kört en meter med dom.
Kompmätaren hade jag lånat, tror den var köpt på mekonomen.

Någon som vet vart justerskruven sitter om de nu finns en?

För mig låter det säkrare om du blandrar oljan och bensinen själv.
Då vet du att den får rätt mängd.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Som bruno sa är det säkrare att du blandar själv i tanken istället för att börja justera till oljepumpen.

Är slangarna till för att smörja något lager eller vart ser de ut att gå in?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Som bruno sa är det säkrare att du blandar själv i tanken istället för att börja justera till oljepumpen.

Är slangarna till för att smörja något lager eller vart ser de ut att gå in?
Men snälla, de är ju det jag frågar er om =P OM jag kan blanda i tanken.
Jag tror det går 2st slangar in i vevhuset, är inte säker dock.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du kan inte bara tömma oljebehållarn å köra. Då skär olje pumpen.
Men du kan dra om så att den pumpar runt samma olja hela tiden så skär den inte.
Annars kan du ju bara ta bort olje pumpen.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Men slangarna som går in i motorblocket då från pumpen? Känns ju lurt att bara ta bort oljepumpen då.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det vet ja tyvärr inget om. Vet bara att man kan dra om slangarna så den pumpar rint samma olja så att den inte skär.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag tror, dock ej säker. Att det bara är att tömma oljebehållaren och sen blanda i tanken. Rätta mig om jag har fel tack.
Om du nu inte vet säkert så är det ganska onödigt att du skriver. Gissningar leder ingen vart, eller hur? Men det kanske inte är så konstigt då medelåldern på detta forumet verkar ligga runt 15.. :beer:


Stins1! Smart idé, vi ska kolla upp ifall man kan göra så =)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
En indy 500 gick på en cyl och gick skit (uppenbarligen) det var så att den läkte in kylarvatten OCH att en "kjol" på kolven hade gått sönder så den sura ner sig hela tiden, inte för att jag vet om det hjälper men blev då själv lite förvånad.
Har litegranna erfarenhet av polaris då jag mest kört det så..
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Slangarna som går till blocket är till för att smörja separat till vissa lager där det på tidigare årsm hade problem med det.. Själv har jag funderat på det länge att plocka bort separata.. men blev så att jag kör med separata nu i vinter. Vad man kan göra är att man plockar bort pumpen helt + slangarna och sätter dit fettnipplar där slangarna ska anslutas. Sen ska man pumpa in fett och det ska vara vitt Rotax fett (enligt motormecano skellefteå). Men som sagt är upp till var och en, pratade med en kille som skruvar Polaris han visste inte om någon skoter som hade skurit om man bara plockar bort slangarna men den får ju som sagt mindre smörjning omän oljan åker ner i vevhuset + cylindrarna då man blandar i tanken.
:)
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
okej.. men om man nu skulle behålla oljepumpen, och gör så att oljan går runt i pumpen och ner till blocket, och att man tar bort oljeslangarna från förgasarna. Borde inte det fungera? Också blandar man 2,5% direkt i tanken.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
En gång per vintern vad jag har hört, och typ 2-3 pump.. vet inte exakta måttet men man får väl gå på känsla elr nåt
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Idag demolerade vi oljepumpen och den såg ut att fungera som den skulle, rengjorde den också. Bytte även munstycken - 40 på lågfart och 310 på högen.
Skotern går bättre på högre varv än vad den gör på låga varv, där där den smäller till och misständer. Poffar lite ur förgasaren också på tomgången.
Går rätt fint med bra gasrespons från 5-8.5k varv. Fick upp den till 9k varv men de gick rätt trögt dit.

Ska testa att byta tändstift sen ger jag nästan upp... Hoppas någon verkstad har tid att ta hand om skotern bara.

//Simon