Xcr 440 varvar inte högre än 6000 rpm

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Förra året när jag och simon körde skotern så gick den inte fortare än 50km/h på full gas. Precis som att den inte orkade köra fortare... Kan det vara så att det är cdi/spole som *****s, även fast den har stark gnista?
Notera att vi endast har testat bestycka skotern med variatorremmen borttagen.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
du kan inte bara ta bort oljepumpen då kommer ramen skära, har du slangarna från flottörhuset i som ska in i luftburken ? Mycket viktigt annars blir den inte så varvvillig men det går att varva upp den obelastad men med remmen på ej!
/
Bola...........

http://www.akracing.com/ripperdcasemod.htm
 
Last edited:

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
slangarna som sitter på undersidan av flotörhuset är igensatta med nån plastplugg...
vilken bestyckning kan vara vettig på en sådan maskin? vilka fenomen kan uppstå om cdi/spole är paj (dom sitter i samma klump)?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Slangarna som ska in i luftburken är mycket viktiga, min prox2 600 gick som ett lass skit när jag glömt att sätta dit dom mycket funderande innan jag såg min fädäs men
sen gick den som en klocka igen!

Vet ej bestyckning på en sådan maskin men kolla vad original är och utgå från det när ni ändrar, repa soppapumpen kostar inte så mycket den verkar ju inte frisk vad jag läst i den här tråden.
Lycka till.....
/
Bola..................
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Med hjälp av en slang från vevhuset som driver pumpen, delarna som siter i pumpen behöver inte vara mycket sönder för att den ska sluta funka som den ska.

Har bytit på många stora båtmotorer V-6 or då orkar pumpen inte hålla nivån i förgasarna och då brukar dom också kunna tappa en cyllinder,
Kostar typ en hundring eller nåt sånt.
/
Bola............
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
jaha.. vi ska kolla upp det. den går verkligen skit dåligt på lägre varv <4000rpm och har svårt att hålla tomgången jämn. jag återkommer!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Hej. Jag tänkte dra en sammanfattning vad som är gjort/bytt.
kollat komp 10,5kg båda
bytt insugsgummi
bytt nålventiler
rengjort oljepump, soppapump och tanken
nya stift, tändhattar och kablar
ny cylinderfots- och topplockspackning
rengjort avgasportarna

Hur pass mycket ska avgasportarna "fjädra" efter man tagit bort locket? Och vad händer om dom fjädrar tillbaka dåligt? Vilka fenomen upplevs på motorn?

Det vi inte har kollat är cdi/spole, statorplatta, primär/sekundär.

Vi har även testat bestycka skotern på enbart tomgång, eftersom det inte fanns nån snö i höstas ;) stiften var då helt blöta/svarta oberoende av bestyckning (vi tog av remmen och varvade bara). När vi provkörde skotern i helgen så blev stiften istället vita med 340/40 i bestyckning (det satt 340/45 för 1 år sedan då skotern funkade). Stiften är vita genom hela registret, även tomgång, vilket dom inte var förrut!! Orginalbestyckning enligt sprängskiss är 360 i högfart, så vi ska testa med det. Skotern är för övrigt väldigt trött när man kör den.. uppskattad effekt 30hk. Den orkar lixom inte accelerera i den takt som den ska!

Min teori är fel bestyckning och fel på antingen primär eller sekundär.. det kan väl inte vara tändningen som spökar? Bra gnista är det, och den går på båda på tomgång. Men när man kör så KANSKE den bara går på 1... svårt att säga.. men effektmässigt så skulle man kunna tro det.

Snälla hjälp mig och simon med hans skoter. snart blir det skroten! :/
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En sak till. Kolla skivorna på variatorerna. Det blir oftast skador på dom närm an varvar utan rem.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Tack för att ni tar er tid. Jag vet inte vilket sorts rem det sitter, men den remmen satt på förra vintern då skotern fungerade. Det var inga skador på skivorna, dom var inte repiga iaf (om det är de du menar?) Notera att skotern började krångla bara "sådär", helt plötsligt, efter ha stått i en vecka (december 2007). Det kanske är nåt fel med tändföljden, så den tänder fel?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Kan ju vara nått med tändningen. Ni har ingen chans att få tag på nån annan bara för att testa?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Nej, varken jag eller simon känner någon med likadan skoter. Jag såg att det fanns en användare här på snowmobile som va från Strömsund (om jag minns rätt), och enligt hans signatur körde han en likadan. Kanske ska höra med den personen, om jag hittar rätt på honom..

Det där med stroboskåp.. en sådan bör väl avgöra om den tänder rätt? Finns det billiga sådana som man kan köpa på Clas ohlson, biltema, jula? Vita/metall-färgade stift, kanske indikerar på att tändföljden är dålig?
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Hallå !

Jag upplevde på min Lynx GLS 3800 att den gick skit som saat-naa. Och det var efter många om och men en slut sek variator som inte växlade rätt, men största boven var ett bränt sekvariator axel lager på kedjehus sidan. Lagret var bränt så det gick trögt uta helvita. Skotern orkade inte ett skit helt enkelt.

Så mitt heta tips är =)

Kolla glidklackar m.m i Sekundär Variatorn
Samt båda lagrena i kedjehuset !

Ta lös remmen, palla upp skotern och försök dra runt mattan genom att snurra variatorn. Allt ska gå väldigt"lätt" MEN montera även och kolla upp!
 

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Är vakuumslangarna hela och har dem slangklämmor överallt?
Kommer det igenom nå bränsle till avgasröret?
Är packningarna i motorn bytt?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Oj, nu börjar det spekuleras lite, de tackar vi för =)
Troligtvis kommer vi lämna in variatorerna till nån firma. Vi har inga verktyg/erfarenhet av att skruva variator. Slangklämmor sitter det. Dock verkar det som att avgasportarna klämmer ur sig olja? Det låg blöta pölar på grenröret..
Japp, cylinderfots- och topplockspackning är bytt.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kolla så att inte rullarna har skurit i primären brukar bli rätt sega då...

Lycka till..
/
Bola....