Xcr 440 varvar inte högre än 6000 rpm

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
ex mopedan min, k50, hade ungefär samma problem och jag hade otroligt mycket skit inne i cylindern. gick bättre efter rengöringen...
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Min XCR 440 varvade inte mer än 6000 den heller när rullarna i variatorn var tokslut
Med nya rullar varvar den som den ska igen
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Efter justering av luftskruv så varvade den ganska bra (8000rpm utan variatorrem eller om man lyfter upp den). Men när man körde så ville den inte gå mer än 6000rpm ca 60km/h. Vi testade flytta nålen och justerade luftskruven lite mer, men det vart absolut ingen skillnad. Antar att man bör byta huvudmunstycken?

Har nu också börjat tro lite om variatorn, men de är ändå konstigt att detta kan ske när den endast stått stilla...

Jag bytte även nålventilerna för ett par dagar sedan då det visade sig att dom inte stänge riktigt, men de vart inte mycket bättre.
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Jag rev motorn och kollade statorn= ok, cylinderfotspackningen = kass. Bytte den samt även packboxarna på vevaxeln. Startade och den gick bättre men fortfarande vill den inte varva ut och "fyrtaktar". Ska låne en cdi-box nu och testa om det fungerar.
funkade klockrent, köpt ny och susar vidare på STENHÅRDA LEDER.. njurarna..ajaj
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Simon är så lat på att skruva. Klart som attan det är huvudmunstyckena! Frågan är hur mycket man skall gå ner i storlek. Gör 20 i strlk stor skillnad?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Simon är så lat på att skruva. Klart som attan det är huvudmunstyckena! Frågan är hur mycket man skall gå ner i storlek. Gör 20 i strlk stor skillnad?

Lat? Hmmm..... Har man hållt på i 3 månader utan större framgång så blir man ganska less...
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
vi börjar fundera på om det kan vara oljan som är boven i dramat! stiften är svarta oavsett bestyckning + att förgasarna är väldigt oljiga invändigt. kan man koppla bort oljepumpen och köra med oljan i soppan istället? antal % isåfall?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Skotern ryker väldigt mycket också, och kan vara svårstartad. Stiften är som sagt svarta oavsett bestyckning.
Så om någon vet om man kan blanda oljan med bensinen vore det kanon.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Då måste det vara att den får för mycket olja, styrs oljan via en vire från gasen eller är det elektroniskt?
Hur långt har den gått på dom kolvar som sitter i nu?
Nya tändstift? Om inte köp nya, gnista behöver inte betyda friska tändstift
Förgasarna lika inställda?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Oljan styrs mekaniskt. förgasarna är synkade

Hur gör jag om den får för mycket olja? Finns det någon justerskruv?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Testa med nya tändstift, som jag sa Gnista betyder inte alltid att dom är friska
Sen kan man ju undra om den tänder i rätt läge.

OT: Jag antar att du har en kompmätare så undrar jag vart du köpt den ;)
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Tändstiften är skapligt nya, inte kört en meter med dom.
Kompmätaren hade jag lånat, tror den var köpt på mekonomen.

Någon som vet vart justerskruven sitter om de nu finns en?