Xcr 440 varvar inte högre än 6000 rpm

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Hej, jag har en xcr 440 -99 som inte varvar över 6000rpm och när man har full gas så bluddrar den.
Har nyligen rengjort förgasarna med bräkleen men det vart inge bättre av de.
Insugsgummina splitternya och jag har även köpt nya tändstift och tändhattar.

Innan jag bytte insugsgummin så gick skotern bara på 1½ cylinder kan man säga. Den gick dåligt på vänstra cylindern, men efter bytet av insugsgummina blev det jämnt men den vill fortfarande inte varva högre än 6000rpm. När man har plockat av variatorremmen så kan man komma lite högre men den bluddrar ändå vid full gas.

Var och frågade lite på en verkstad och dom trodde att de var skit i förgasarna, men inte var det det. CDI boxen, kan det vara den som har säckat ihop?

Skotern fick stå ett tag över jul då det inte fanns någon snö och innan jag "ställde bort" den så gick den precis som den skulle, men sen när jag skulle ut med den igen så gick den på detta viset.
Är det mycket som kan hända medans den bara står orörd?

Behöver hjälp snälla!


Mvh Simon
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Det låter som om det kan vara fel på förgasarna, kolla så att bensinen kommer fram ordentligt. Sen kan du testa att bestycka om förgasaren, det låter som om den får nästan mycke bränsle.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
För mycket bränsle?

Men hur kan detta ske, den har ju bara liksom bara stått någon vecka utan att jag rört den... Ja tycker det är konstigt ja
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
När cdi boxen säckar så dör ju skotern oftast.
men det låter ju som om ena förgasaren är skitig..har du kollat så att inga hål och gångar är igentäpt? kanske nåt ärj där.
Eller så kan ju ena choken ha hängt upp sej?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Choken var det inte, kollade idag. Den hade fin gnista också.

Kan det sitta så jävligt i förgasarna att man måste använda tryckluft för att få rent? Jag använde ju bräkleen och de löser ju det mesta, det blir en ganska hård stråle från flaskan också ju.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Rengjorde bensinpumpen idag och kollade kompet. Det var 10 och 10½ kg så det var lugnt. Ska gå igenom förgasaren imorgon och se om det är flotörnålen som hakar sig så att den skickar på för mycket bränsle.
Det är också ganska dålig gasrespons, tar lång tid innan han kommer upp i varv och det tar lång tid innan han går ner i varv igen.

Vad kan det mer vara? När jag rycker ur vänstra tändhatten (på den som går dåligt) så händer nästan ingenting. Går nog likadant utan vänstra cylindern.

Mvh
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Då skulle jag nog gissa att de e där problemet sitter :)
Rycker du en tändhatt ska den gå märkbart sämre. Kollat så de e ordentlig kontakt när du skruvade på nya tändhatten? Alt. Göra om de.
Prova skifta stift och se om de gör nån skillnad
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Och när du rengjorde förgasarna hoppas jag du tog isär dom Helt, skruva ur munstycken, ventiler mm. och tittat så det inte var nå skräp i munstyckena. Då behövs ingen tryckluft :)
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Och när du rengjorde förgasarna hoppas jag du tog isär dom Helt, skruva ur munstycken, ventiler mm. och tittat så det inte var nå skräp i munstyckena. Då behövs ingen tryckluft :)
Jajemän, de gjorde jag. Men jag ska göra om det idag när jag ändå ska kolla på flotörnålen. Så du tror att det är f-nålen som problemet sitter i?
Tändhattarna där har jag skruvat åt riktigt osv. Kanske ska ta och byta tändkablar bara för att :p
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Har rengjort flotörnålen nu och de vart ingen skillnad. Bytte tändstiften till nya och drog igång, gick då upp till 7-8000 rpm och sedan dog den.
Gick ej igång sedan för den får tydligen inge bensin. Jag tog bort soppa-ledningarna till förgasarna och där fanns ingen bensin. Det fanns ingen besin heller ovanför pumpen och inte heller vid första anslutningen till tanken.

När man blåste i soppa-ledningarna så kom det lite bensin och då gick den igång ett litet tag men sedan dog den. Stiftet på den vänstra sidan var lite blöt och på den högra sidan var det ej blött. Upptäckte också att tanken var full av oranga bitar av någonting, vet ej vad.

Nu gick den bara på den vänstra cylindern konstigt nog.
Blir snart tokig på dyngan, hjälp!

Mvh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Stock i tanken?
Kanske är flagor från jeepdunkar som ligger i tanken då? Sitter ju säkert ett filter i tanken också som kan ha stockat igen. Kommer det inge soppa fram till pumpen så går den ju helt enkelt inte och kommer det för lite soppa så går den men bara så länge det finns bränsle kvar i flottörhusen så vid full gas hinner inte pumpen förse förgasarna med bensin och skotern dör för att sedan ev. hoppa igång igen när du släpper gasen.

Ta lös tanken och töm den sedan häller du i nån liter bränsle och skvalpar runt lite å sedan vänder du tanken upp å ner å tömmer den igen, kan behövas göra ett par gånger innan du fått ut all skit. Om det sitter ett filter kan ju det antingen behövas tas ut och rengöras eller sätta dit ett nytt.

/Mvh Fredde
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Tack fredde, ska rengöra tanken och se om det blir bättre, men borde den inte skicka för lite soppa till båda förgasarna om stoppet sitter ovanför bränslepumpen?


byt tändstift..har säkert surat ner sej
Om du läser lite nogrannare så ser du att jag bytt dom. Idag.


Mvh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Prova med det iallafall.
Kan ju vara så att beroende på slangarnas längd och hur pumpen är uppyggd så får den ena förgasaren lite mindre bränsle än den andra när det kommer för lite. Ang. att den bluddrar på högvarv kan ju även vara att den suger luft ut flottör husen och får får lite bränsle på dom högre varven där det behövs mer soppa för att gå rent.

Verkar ju ändå vara nåt fel när det inte kommer fran till pumpen som det ska. Om du rycker slangen mellan pumpen och tanken ska ju tanken i princip bli tömd beronde på hur mycke soppa som är i den bara av självtrycket från tanken.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
När jag ryckte slangen mellan tanken och soppakranen så kom det ingenting om man inte skakade till skotern. Hade ½ tank.

Nu när du sa att den kunde dra luft från flotörhuset, kom att tänka på att det satt en massa packningspasta där förr. Kan kanske vara det som gör att den inte vill gå på dom högre varvtalen?

Mvh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Mest troligt bara för att de inte finns nog mycke bränsle så den suger med sig luft också och bränsle blandningen inte räcker till att förse motorn med nog mycket. Risken kan vara att den vill nypa om den får för lite under en längre tid.

I rmk:n jag hade så kunde jag nästan tömma tanken bara av att ta lös slangen mellan pump och tank. Tror du har felet där.
Lycka till!
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Nu när jag ändå håller på så tänkte jag sätta in ett bränslefilter.
Ska jag sätta det mellan soppakranen och tanken eller mellan pumpen och soppakranen? De kanske inte spelar någon roll?