Xcr 440 varvar inte högre än 6000 rpm

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Sätt filter efter soppakranen då är det lättare att byta nästa gång...
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Okej, nu har jag rengjort tanken och det var ganska roligt =) Full med dynga! Så nu skickar den bra med bensin, till en förgasare... Vid pumpen tar det stopp för bensinen (till den högra förgasaren). Kan det vara något membran i pumpen som sitter fel? Jag öppnade den och rengjorde i varje fall.

Edit: Pumpen är antingen trasig eller så är det något membran den som är dåligt. När man drar bort slangen från den västra förgasaren så sprutar bensinen ut, men på den högra sidan så måste man blåsa i slangen för att få ut något. Det kommer inte heller något direkt på anslutningen till pumpen så det kan inte vara slangen som är täppt mm.


Mvh Simon
 
Last edited:

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Dum som man är hade man kopplat pumpen fel... Aja nu fungerar den, men den varvar inte högre än 6500rpm än. Och den svarar inte så bra när man trycker fullt från tomgång. Den smäller och har sig ibland och när jag tog bort tändstiften så rök det ur den högra cylindern och den högra förgasaren. Jag tog lite bilder så att ni kan se på stiften, kan inte så mkt om sånt.

 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
ser ut som att den inte tänder på vänstra stiftet? kanske därför den är seg i upp/ner-varvning oxå? kolla så de inte är glapp på tändkabeln osv.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Tänder gör den, den går sämre på höger cylindern än vänster. Blir större skillnad när man drar ur vänstra tändhatten än om man drar den högra.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Måste du fortfarande ha choke och full gas när du startar den? Svårstartad = går på 1 cylle, kan vara iaf.. Mina idéer börjar ta slut, vad foon kan annars felet vara? Reeds, avgasportar som kärvar?
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Måste du fortfarande ha choke och full gas när du startar den? Svårstartad = går på 1 cylle, kan vara iaf.. Mina idéer börjar ta slut, vad foon kan annars felet vara? Reeds, avgasportar som kärvar?
Nej nu startar den bra osv, ingen choke. Men den går ju bara på 1½ cylinder typ. Sedan "nyser" den vänstra förgasare. Testade då att skifta plats på förgasarna men de vart inge bättre, prövade också skifta bränsleslangar men de vart inte heller nå bättre.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Vart färgen på stiften annorlunda när du skiftade gasare? Om färgen på stiften även skiftade, så bör det vara förgasarfel. Om färgen inte skiftade, så kanske det är nå vajsing med tändhatt, tändkabel eller cdi? Det bör du kolla upp.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har ungefär haft samma problem på min INdy 500....

Höll på och rengöra förgasarna osv.. men inget hjälpte... sen när jag bestämde mig för att rengöra dom en gång till + att jag klippte av en bit av tändkablarna och skruvade om den så gick den som ett skott igen!! :D... under tiden jag hade problemet så rök det även bara ur en cylinder så

Ja.. testa tändkablarna är ju mitt tips eftersom du redan rengjort gasarna
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Knippsade av en bit av tändkablarna i samma veva och rengjorde anslutningarna också men de vart inge bättre... Börjar fundera om det är tändningen som spökar, kanske är statorn? CDI boxen var det väl sällan den gick sönder och om den skulle gå sönder så ska den vara totalt död? Tändspolen, kan det vara den?

Skulle behövt kolla med ett stroboskop så att man ser om tändningen är korrekt.

Sen så nyser ju den vänstra förgasaren, det sas då att den gick för tunt på den cylindern, men va fan... kollar man på stiftet så ser det ju ut som att den får på tok för mycket bensin.
Som sagt, det är den högra cylindern som går bra, eller bättre än den vänstra iaf.
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Bytte tändkablarna idag men det vart inge bättre. Märkte också att inte förgasaren bara "nyser", den skickar ut en liten eldboll i samma veva.

Tändstiftena ser likadana ut även fast jag skiftade förgasare.
Ska jag kanske börja rikta in mig på tändningen istället för bensin och förgasarfel?

Mvh
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag och trådskaparen Simon0 skruvade mer igår. Den går bättre efter vi rengjorde avgasportarna, men den är fortfarande VÄLDIGT seg i -upp och nervarvning. Vi har undersökt det mesta på skotern nu förrutom CDI och statorplatta. Vänstra förgasaren hostar även till ibland. Färgen på stiften är ganska identiska, dock är dom ganska färgfria. Varken vita, bruna eller svarta. Dom har ingen färg alls så att säga. Vad tusan kan felet vara, hur skulle ni ha gjort?

Väldigt tacksam för hjälp!!
 

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund
Måste verkligen ha lite tips nu, ingen polaris verkstad i stan har tid för felsökning =(

Vänstra sidan: Stiftet=Kolsvart, förgasaren nyser.
Högra sidan: Stiftet=Ljusgrå


Kan vaccumslangen till pumpen ha något med detta att göra? Den sitter under den högra förgasaren om de hjälper att veta det.

Vad tror ni? Fel på pumpen, förgasare mm.?


Mvh
_________________
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Jag och trådskaparen Simon0 skruvade mer igår. Den går bättre efter vi rengjorde avgasportarna, men den är fortfarande VÄLDIGT seg i -upp och nervarvning. Vi har undersökt det mesta på skotern nu förrutom CDI och statorplatta. Vänstra förgasaren hostar även till ibland. Färgen på stiften är ganska identiska, dock är dom ganska färgfria. Varken vita, bruna eller svarta. Dom har ingen färg alls så att säga. Vad tusan kan felet vara, hur skulle ni ha gjort?

Väldigt tacksam för hjälp!!
Har haft ungefär samma på min indy 500, har joxat mera nu och insåg nu att gnistan blir sämre /slutar vid högre varv på en av cylindrarna.. har haft samma; hostar, seg i varvningen, skickar eldboll osv.. ska ta lös svänghjulet nu och se hur det står till..
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Vi ska testa byta cylinderfotspackning, tror det läker in kylarvätska.. återkommer om det blev bättre.
Jag rev motorn och kollade statorn= ok, cylinderfotspackningen = kass. Bytte den samt även packboxarna på vevaxeln. Startade och den gick bättre men fortfarande vill den inte varva ut och "fyrtaktar". Ska låne en cdi-box nu och testa om det fungerar.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Samma fenomen på denna, går lite bättre men inte som den skall. Ska kolla stift osv och se om det är nån skillnad på dom.