Vad tankar du?

R

rotax=)

är jag en samm på att köra på hembränt?haha nä skoja:Dkör 98oktan för pappa säger det:D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det faktumet att den är blyad är inga problem, snarare bättre eftersom attt blyet smörjer lite. Och dessutom kyler blyet lite.

Jag oroar mig mer för att han talar så frispråkigt om detta. Väldigt höga straff på att köra flygbensin i något annat än ett fordon registrerat hos luftfartsverket. Någon av oss behöver bara anmäla det så har luftfartsverket ungefär samma befogenheter som polisen och kan pressa snowmobile.se på hans ip-nummer och sen behöver de bara kontakta hans isp så vet de vem som skrivit erkännandet. Om zleric är pilot så får han inte längre tanka 100 ll och om inte så försöker de spåra upp vem i hans bekantskapskrets som har tillstånd att tanka.



Allt ovanstående förklarat till mig av en lärare. Förutom det om ip och isp, men lagarna och tekniken för att göra det finns.

Jag fick ett pm angående detta. Jag har fel eftersom att isp enligt lag är skyddade från att behöva lämna ut personuppgifter.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
är jag en samm på att köra på hembränt?haha nä skoja:Dkör 98oktan för pappa säger det:D
Faktiskt så skulle jag som är vän av etanol för fordonsbruk vara intresserad av att konvertera till E85-drift. Det är ju ett bränsle med ännu högre oktantal än BF98, som dessutom lär kraftigt minska stinket från avgaserna. Det reducerar även utsläppet av fossil CO2. Till nackdelarna hör att räckvidden blir klart sämre då förbrukningen stiger med c:a 30-40% liksom att man behöver nån form av bensinprimer så man får igång maskineriet. Borde dock vara mindre problem med det numera när det är s.k vinter-E85 som gäller.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
hur kommer det sig att 98 oktan brinner långsamare :)?
Jag quotar mig själv från en tråd som handlar om flygbränsle:
Såhär förklarade min lärare runt just det här:
Bensin består av kolväten. Molekyler uppbyggda av kol och väte, dessa båda ämnen kan kombineras på en MYCKET stor mängd olika sätt. Dvs att de båda ämnena binder sig till varandra på olika sätt och i olika kombinationer. När ett par-tre stycken kolatomer och ett par-tre stycken väteatomer har bundits samman till en molekyl så har denna molekyl speciella egenskaper, ett av dem flampunkten som om jag inte har förstått fel är avgörande för om bränslet självantänder eller inte vid en speciell temperatur. Eftersom att alla molekyler är olika så kommer de alltså att självantända vid olika temperaturer. Här används oktantalet. Oktantalet är ett sätt att uttrycka vid vilken temperatur bränslet kommer att börja självantända. Men i flygbränsle och vanlig macksoppa mäts oktantalet på olika sätt. I macksoppa som är klassad som 95 oktan kan några molekyler ha en flamtemperatur som motsvarar 90 oktan och några molekyler ha en flampunkt som motsvarar 100 oktan. Men flygbränsle är annorlunda. AG 100 LL har 100 oktan, minst, hela tiden, varje gång. 100 oktan är något tillverkaren garanterar, men då kan vissa molekyler vara uppe på en självantändningstemperatur som motsvarar 110 oktan. Men ingen molekyl ligger under 100 oktan.

Sen är AvGas 100 LL billigare än macksoppa på grund av att flygbensin har andra skatteregler.

Yamaha Nisse, jag kan ha fel nu men jag misstänker att du blandar ihop termerna spikning och självdetonation. Självdetonation är något som händer när bränsle-luftblandningen trycks ihop tillräckligt mycket för att temperaturen ska gå över flampunkten. Spikning är det som händer när flamfronten når kolven innan övre dödpunkt. När det händer har kolven ingen annanstans att gå än åt sidorna och kolven knackar mot cylinderväggarna.

Det sista stycket är jag en aning osäker på.
Tillägg till ovanstående för att göra det lite mer relevant. För att förbränning av kolvätena ska ske så krävs ett oxidationsmedel. Syre. Kol och väte är visserligen bundna till varandra väldigt oregelbundet och variationsrikt men förutsägbart. Denna förutsägbarhet innebär att de sinsemellan inte påverkar förbränningshastigheten mätbart. Det som räknas är hur kolvätena reagerar med syret. Och det enda som skiljer 98 oktan från 95 är hur de olika molekylerna är sammansatta, eller med andra ord vid vilka temperaturer de antänder. Därför brinner inte 95 oktan snabbare än 98.

Förövrigt spelar inte förbränningshastigheten någon märkbar roll för effekten. Särskilt inte med tanke på att 95 och 98 har samma energiinnehåll.

Edit: bf95, bf98 och även shells v-power har energiinnehållet 9,2 kWh/l.
Och tråden jag quotade mig själv från:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22209
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Rekommendation enligt handbok:
Polaris 600 IQ Racer - 92 oktan
Polaris 600 RR - Ej lägre än 87 oktan fast helst 91 oktan eller högre

Jag är ganska säker på att jag läst att lågkomp topparna till IQ440 är för 88 oktan.
 

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
jag kör på 98, har provat 95 också mäkte ingen skillnad, men 98 ska ju vara bättre enligt rykten så.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
motor med spiksensor går bättre med 98, motor gjord för 95 går sämre med 98, e85 motor lycka till att starta den då det är kallt :) och aspen jojo ids inte ens tanka motorsågen på det
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tibur: Knappast, att motorn har spiksensor är inte lika med att de ska köras på 98. Skotern kommer att gå lika bra med 95 som 98 och om ingen sa att det är skillnad så skulle ingen kunna märka det på en standardskoter. När d et gäller det omvända så är det en ännu större osanning. Motorn går bättre på 98 oktan men endast pga högre energiinnehåll pga 95 oktans inblandning av etanol.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
tankar aldrig 95 så missat det där med etanolinblandning i den, och visst inte alla spiksensor försedda maskiner har en tändkurva som ändras för att ta fördel av 98 oktan, dock min 800r är det klart märkbar skilnad ifall jag räjsar mot en annan. Tankar bara 98 och diesel i fordonen.