Flygplans bränsle (fotogen)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
100LL innehåller bly vilken jag inte tror är så bra för stiften som lätt kladdar igen. Priset vet jag inte riktigt men inte mer än "vanlig" 95 oktan iaf.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
100LL innehåller bly vilken jag inte tror är så bra för stiften som lätt kladdar igen. Priset vet jag inte riktigt men inte mer än "vanlig" 95 oktan iaf.
Är inte blyat bränsle totalt förbjudet sedan -95. Och LL är väl bränsle till helikoptrar, inte flygfotogen??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Använd INTE LL-100 i era 2-taktare !

LL-100 är ett designat bränsle för lågvarviga 4-takts kolvmotorer avsedda för flygbruk.

Low Lead 100 = Låg Blyad 100 oktan

OBS !!

( LL-100 ) 100 Oktanig flyg soppa är INTE samma sak som 100 Oktanig mack soppa --> alltså sån soppa som finns på våra vanliga bensinmackar som vi häller i våra bilar, skotrar, gräsklippare osv !!!

OKTAN'en mäts helt enkelt inte på samma sätt.
De mäts med helt olika mätmetoder.



En 2-takts högvarvig skotermotor som körs med LL-100 fungerar visserligen men inget vidare....
Kan tom sluta mycket illa då tex LL-100 inte gillar höga varvtal & hög förtändning vilket finns i alla dagens 2-takts skotermotorer



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Flygfotogen används till JET motorer.


Kuriosa :
Flygfotogen är ganska nära besläktat med Diesel som bränsle räknat,
och som ni vet fungerar det inge bra med Diesel i tex en snöskotermotor !! :D


.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du ska ha högeffektsoppa så kan du söka fram lite MC25. Innehåller bundet syre, behöver ingen syre från luften för att brinna. Skotern kommer att gå som f*n ett tag... Men det går inte få stopp på den förrän tanken är tom. Den kommer också gå på maxvarv hela tiden...

Flygfotogen är diesel, men med mindre smörjande tillsatser.

Mer kuriosa: Det finns inget sätt att MÄTA oktantal på. Det finns ingen mätare hittills uppfunnen som kan visa rätt oktantal på all handelsbensin. Det enda sätt oljebolagen tillförlitligt kan mäta oktantalet i soppan dom tillverkar är att provköra bensinen i motorer med justerbar kompression och se vid vilket tryck dom börjar spika.
Det finns förvisso en sorts mätare, men den fungerar tex inte på Shell V-Power bensin...
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej. för en motor ja va sugenpå sa han att man behövde köra på Bör dock poängtera att race soppa är ett måste typ VP motorsport 109+ booster eller AG 100LL (blyad flygbränsle).
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
100LL innehåller bly vilken jag inte tror är så bra för stiften som lätt kladdar igen. Priset vet jag inte riktigt men inte mer än "vanlig" 95 oktan iaf.
Hörrdu.
95 oktan går idag att handla för 10,09:-/liter.
100LL är sedan ett år (kanske?) straffbeskattat och tydligen under sträng bokföringspress vid konsumption.
"Har hört" runt 18:-/liter i dagsläget.

Och att skotern inte går alls/bra på AvGas 100LL? :bootyshake:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hörrdu.
95 oktan går idag att handla för 10,09:-/liter.
100LL är sedan ett år (kanske?) straffbeskattat och tydligen under sträng bokföringspress vid konsumption.
"Har hört" runt 18:-/liter i dagsläget.

Och att skotern inte går alls/bra på AvGas 100LL? :bootyshake:
Okej, priset ut till privatpersoner kanske det är så.
Nu var det ett tag sen men sist jag såg vad flygklubbar betalar så var det inte mycket dyrare än macksoppa.
Har inte provat i min men det jag hört är att dom inte går bra eftersom det är bly i soppan.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Skatten på flygsoppa höjdes juni/juli i år med 6 kr/litern.
95 oktan på Jet i Piteå kostar nu 9,94 kr/litern.. Sweet!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, priset ut till privatpersoner kanske det är så.
Nu var det ett tag sen men sist jag såg vad flygklubbar betalar så var det inte mycket dyrare än macksoppa.
Har inte provat i min men det jag hört är att dom inte går bra eftersom det är bly i soppan.
Det är ju blyet som norska och finska dragracers skattar sig lyckliga över att få använda i sina resp. nationella drag-serier. Svemo tillåter det inte.

Jag är dåligt påläst inom fysikaliska egenskaper för blyad soppa och sådant, men 100LL (och bly) är helt klart ett tillskott för effektuttaget.
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej.. så att köra med 100LL ska inte vara några problem ?
för de är en föredetta dragrace maskin. och han sa att man behövde ha nå sånt för o köra.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
okej.. så att köra med 100LL ska inte vara några problem ?
för de är en föredetta dragrace maskin. och han sa att man behövde ha nå sånt för o köra.
Njae, inga problem förutom priset. Kolla med Svenska Shell vad dom tar för 100 oktan V-Power, kanske billigare? Blyfritt... Går att beställa på dunk eller fat, om jag inte minns fel. Men nöjesåkning kommer nog inte på tal, blir tokdyrt hur du än gör. Dubbla toppackningar = 98 Oktan? Värt att tänka på...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
okej.. så att köra med 100LL ska inte vara några problem ?
för de är en föredetta dragrace maskin. och han sa att man behövde ha nå sånt för o köra.
Köper du den är det väll bara köra den på Race soppa som det är tänkt.
Eftersom att den är byggd för dragracing är det knappast en motor som du tar ut på fisketurer.
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
hmm vad menar du med "Dubbla toppackningar = 98 Oktan?" `?

jo men precis.. är ju inte ute efter nå fiske skoter =P
släpper inte gasen ofta här inte . ;)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
hmm vad menar du med "Dubbla toppackningar = 98 Oktan?" `?
Han menar sänka kompretionen, ju mindre chans finns det att bensinen självantänder pga trycket (läs spikning).
Även detta som har något samband med oktanen i bensinen, ju högre oktan ju högre kompretion tål soppan innan den spikar!

Sen kanske någon kan förklara detta mer fylligt, men så är det i mycket simpla drag!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det räcker bra som förklaring yammanisse, det som gör att motorn i fråga kräver högoktansoppa är att det är mkt högt kompressionsförhållande i den nämnda motorn. En del väljer att ändra kompressionsförhållandet genom att sätta dubbla toppackningar ovanpå varandra. Det ger lägre komp, men tyvärr tappar man lite effekt.

Viktigt! För att veta om kompressionssänknigen med dubbla toppackningar räcker för att motorn ska kunna köras på 98 oktan så måste man faktiskt använda dom otäcka ämnena som heter MATEMATIK och en enkel kemi-laboration!

Puh, orkar jag skriva allt detta??? ...................... Nej.

Googla "räkna ut kompressionsförhållande", och läs och förstå innan du gör nåt!

En kompmätare säger i detta fall ingenting, släpp den direkt.
Och, för guds skull, blanda inte ihop begreppen "kompression" och "kompressionsförhållande". Om ni läser att macksoppa klarar tex kompressionsförhållande 14:1 så kan ni inte höja kompressionen tills era mätare visar 14 bar. Då går det åt h-e.:evil:

Glöm då inte bort att räkna in toppackningen/arnas tjocklek (då dom är åtdragna) i cylindervolymen

Lycka till! :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Såhär förklarade min lärare runt just det här:
Bensin består av kolväten. Molekyler uppbyggda av kol och väte, dessa båda ämnen kan kombineras på en MYCKET stor mängd olika sätt. Dvs att de båda ämnena binder sig till varandra på olika sätt och i olika kombinationer. När ett par-tre stycken kolatomer och ett par-tre stycken väteatomer har bundits samman till en molekyl så har denna molekyl speciella egenskaper, ett av dem flampunkten som om jag inte har förstått fel är avgörande för om bränslet självantänder eller inte vid en speciell temperatur. Eftersom att alla molekyler är olika så kommer de alltså att självantända vid olika temperaturer. Här används oktantalet. Oktantalet är ett sätt att uttrycka vid vilken temperatur bränslet kommer att börja självantända. Men i flygbränsle och vanlig macksoppa mäts oktantalet på olika sätt. I macksoppa som är klassad som 95 oktan kan några molekyler ha en flamtemperatur som motsvarar 90 oktan och några molekyler ha en flampunkt som motsvarar 100 oktan. Men flygbränsle är annorlunda. AG 100 LL har 100 oktan, minst, hela tiden, varje gång. 100 oktan är något tillverkaren garanterar, men då kan vissa molekyler vara uppe på en självantändningstemperatur som motsvarar 110 oktan. Men ingen molekyl ligger under 100 oktan.

Sen är AvGas 100 LL billigare än macksoppa på grund av att flygbensin har andra skatteregler.

Yamaha Nisse, jag kan ha fel nu men jag misstänker att du blandar ihop termerna spikning och självdetonation. Självdetonation är något som händer när bränsle-luftblandningen trycks ihop tillräckligt mycket för att temperaturen ska gå över flampunkten. Spikning är det som händer när flamfronten når kolven innan övre dödpunkt. När det händer har kolven ingen annanstans att gå än åt sidorna och kolven knackar mot cylinderväggarna.

Det sista stycket är jag en aning osäker på.
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej. bra skriver allt folk :) de har hjälp en bra bit på vägen. men en "dum" fråga kanske.. hur höjer man kompen ? :S
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du kan alltid beställa ett nytt topplock med lösa förbränningsrum och då får du välja själv vilken kompression du vill att den ska tillverkas med.

Sedan om du vill ändra så köper du bara nya förbränningsrum.