Vad tankar du?

gullpinnen

Medlem
20 jul 2007
8
0
1
Fra norsk forum

" Jeg ville ha brukt 98 om den har bankesensor eller ikke. Som alle vet har det vært endel problemer med skjæring på 800 motoren. Jeg (min mening) tror at disse problemene kommer av at forbrenningsrommet er konstruert litt i det trangeste laget slik at varmen forplanter seg utover på stempelet istedenfor innover mot midten. Kjører man da på 95okt som brenner varmere vil man bare gjøre saken enda værre istedenfor å kjøre på 98 okt som brenner kaldere og faktisk senker forbrennings temperaturen. Har selv på 3 forskjellige 800 vært med der vi ikke hadde tilgang på annet enn 95 okt ved -15 grader og ca 20m over havet der vi kjørte på et vann som er en 1.5km langt. Da vi alle tre kjørte med full gass over halve vannet og idet vi begynte å slakke på gassen og nærmet oss en 100kmt bråstoppet den første av scooterne og de to andre fortsatte videre. Den andre stoppet også etter nye 300m mens den siste satt fast etter at vi hadde lokalisert feilen på den andre scooteren. Kall dette gjærne et sammentreff om dere vill, men etter stempelbytte på alle tre maskinene og med 98 okt på tankene har vi kjørt på det samme vannet en mengde ganger med full gass over lengere strekninger uten at vi har fått detonasjon på nytt. Har også testet med egt måler og har registrert at temperaturen faktisk økte med opp mot 70f ved bruk av 95okt. "

http://www.scooternorge.no/forum/vie...ighlight=oktan
 
R

Robin

95 eller 98?

Skillnad/effekt?

Risk?
95 i 600an, 98 i 440in under den tiden den fanns kvar.

Skillnad? Nej säger jag, mest mental förvirring hos de folk som säger sig känna enorm skillnad i en helt orginal skoter.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
95 i min rs och den funkar prima. har inte provat -98 och ser ingen anledning att göra det
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Riskerar man någonting ifall man provar att gå från 95 till 98 okt?