Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Måste bara få veta vilket "stort" märke ni tror kommer att försvinna innom några år?:confused: Låter inte riktigt rimligt det StoxResearch att ett av märkerna till och med även går med förlust.:hmmmm2: Det kan inte stämma.:eek: Visst nu i lågkonjunkturen kan det vara lite knivigt att få det hela att gå runt, men knappast så det går med förlust.:afraid: Dela med er!:D
Dom går nog i förlust på att tillverka och sälja snöskotrar, men på fyrhjulingssidan så går det som tåget, i alla fall före finanskrisen.
Så dom lägger nog bara ner snöskotersidan, men fortsätter med allt det andra. Så dom försvinner inte helt.
Vilket märke det enligt ryktet är, får du nog se i stjärnan efter. :hmmmm2:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Dom går nog i förlust på att tillverka och sälja snöskotrar, men på fyrhjulingssidan så går det som tåget, i alla fall före finanskrisen.
Så dom lägger nog bara ner snöskotersidan, men fortsätter med allt det andra. Så dom försvinner inte helt.
Vilket märke det enligt ryktet är, får du nog se i stjärnan efter. :hmmmm2:
Jag antar att ni menar Arctic Cat men jag tror inte dom lägger ner något på snöskoter sidan heller.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är AC dem menar.
De är närmast undergång just nu och skoterdivisionen blöder pengar. Men jag tror inte att de går under. Inte på långa vägar. Om 10 år kommer majoriteten av skoteråkarna att vara helt omedvetna om hur nära total undergång de verkligen var.
Om det mot förmodan skulle hända så går hela företaget omkull. De pumpar in så enormt mycket pengar till skotersidan bara för att kunna hålla konkurrensen stången och motorerna inom emissionskravens riktmärken att det är vinna eller förlora som gäller.
När det är dåliga tider så måste man jobba ännu hårdare och AC gör tveklöst det, det är för mig i alla fall ett mycket gott tecken.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Eftersom alla märken har fyrhjulingar och dom säljer som smör så borde dom klara sig genom den här krisen. Själv tror jag inte nått märke går under pga den här krisen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ATV-försäljningen drabbas hårt av ekonomikrisen den med, så räkna inte med att företagen idkar välgörenhet särskilt länge. Det skall till mycket stora muskler för att härda ut och idag är det nog bara Yamaha och BRP som har riktiga muskler i sammanhanget. GM kan gå i konkurs innan sommaren om man bara räknar pengar och inte sysselsättningspolitik, och GM är inget litet företag...

Det skulle förvåna mig om Polaris och Arctic är kvar som tillverkare om två år, om inte krisen vänder snabbt. Vem i USA köper ny skoter i höst?
 
S

StoxResearch

matti:
Det stämmer nog inte. Jag har ALDRIG sagt att jag vill ha något miljötänk i snöskotrar. Och kommer aldrig att vilja ha heller. Du måste ha missuppfattat.

Titta flera inlägg här. Kul kul. Fortsätt, själv drar jag mig ur. Orkar knappt skriva i forum för tillfället, :p

Förresten så är vevaxeln i 990 rak än. En 2T racemotor som man använder till korvgrillning går inte sönder så där lätt, :) Att 2T skulle hålla dåligt stämmer inte på en fläck. Brorsan håller fullgas timme ut och timme in han med (Rotax 670). 2T går sönder när tillverkarna gjort nåt dumt med designen, eller när man själv mördar dem.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
ATV-försäljningen drabbas hårt av ekonomikrisen den med, så räkna inte med att företagen idkar välgörenhet särskilt länge. Det skall till mycket stora muskler för att härda ut och idag är det nog bara Yamaha och BRP som har riktiga muskler i sammanhanget. GM kan gå i konkurs innan sommaren om man bara räknar pengar och inte sysselsättningspolitik, och GM är inget litet företag...

Det skulle förvåna mig om Polaris och Arctic är kvar som tillverkare om två år, om inte krisen vänder snabbt. Vem i USA köper ny skoter i höst?
Rekreationsfordonsdelen, där bland annat snöskoterdivisionen ingår, inom Bombardierkoncernen har väl sålts tillbaka till ägarfamiljen, eller ... ?

Sedan så är det väl så att aktieägarna i storföretagen, oavsett bransch, har oftast mindre tålamod, med den del av koncernen som "Blöder".
Så bara för att ett företag är stort, så är det inte en garanti för att delar av det inte läggs ner.
 
4

426H

Jo, Bombardier knoppade av BRP för några år sedan. Tror att det ägs av Bombardier-familjen, nån kommunal pensionsfond och ett riskkapitalbolag. 2009 blir ett tufft år för många företag. BRP sade upp 550 personer i december. I förra veckan var fabriken i Valcourt stängd och alla 1200 anställda gick hemma. Man planerar att införa 4 dagarsvecka framöver för att minska kostnader.
Yamaha motors VD sa nyligen på en investerarträff att det här kommer att bli den värsta lågkonjunkturen på 100 år.
Vi får se vilka som överlever..
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jag vet inte ifall du får tag i mer info än mig, men det jag hittat är en "Financial Report" för Arctic Cat som jag klistrat in bara för någon sida sedan. Faktum är att de nio sista månaderna ifjol så uppvisade Arctic Cat lönsamhet igen, dvs vinst. Snöskoterförsäljningen ökade också med 25% (!) under samma period. ATV delen däremot tappade. Tyvärr spaltar de inte upp vad som går med vinst, resp. förlust, men om något blöder borde det vara ATV delen. Med 2010 års line-up kommer Arctic definitivt att ta marknadsandelar på snöskotersidan, annars förstår jag inte världen längre, :p

http://www.atvmagblog.com/2009/01/29/arctic-cat-reports-fiscal-2009-third-quarter-results/

Arctic har inte gjort några speciellt stora förluster de sista åren tycker jag, inte för ett företag i den storleken. Sen har Arctic inga skulder heller, vilket är dåligt i vissa lägen, men det visar iaf att man håller HÅRT i pengarna. Vad jag har läst på annat håll så har de tydligen ett späckat bankkonto också pga många år i rad med rekordvinster. Ser ingen anledning till att betvivla detta.

Arctic klarar sig bara fint! Det är ett helt annat företag som jag tror drivit snöskoterdivisionen med förlust i åratal redan.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stox: Jag har som du säger annan info än vad du har. Jag är inte främmande för tanken på att det är fel även om jag inte tror det. Ingen skulle vara gladare än mig om jag har fel.

Baserat på det så antog jag bara att ni talar om arctic.
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jag hoppas verkligen du har fel, :p Jag har också lite info om det företag som jag tror lämnar marknaden, men det är liksom via mun mot mun metoden och skvaller så det är inte tillförlitligt. Dumma rykten sprids allt för lätt. Det enda man verkligen kan tro på är tillverkarnas egna uppgifter och rapporter.

Asch, ni har ju ändå redan gissat att det är Yamaha jag syftar på. Som jag ser det så är Yamaha det enda företaget i snöskoterbranchen som har motiv och ekonomiska resurser för att driva verksamheten med förlust. Om det stämmer så knakar det i fogarna nu när tiderna är usla även för dem och man måste se om hus och hem. Men det är vad jag tror, märk väl. Om jag inte skriver att det är min åsikt så är det förtal, :p
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
arjeplogarn:
Jag hoppas verkligen du har fel, :p Jag har också lite info om det företag som jag tror lämnar marknaden, men det är liksom via mun mot mun metoden och skvaller så det är inte tillförlitligt. Dumma rykten sprids allt för lätt. Det enda man verkligen kan tro på är tillverkarnas egna uppgifter och rapporter.

Asch, ni har ju ändå redan gissat att det är Yamaha jag syftar på. Som jag ser det så är Yamaha det enda företaget i snöskoterbranchen som har motiv och ekonomiska resurser för att driva verksamheten med förlust. Om det stämmer så knakar det i fogarna nu när tiderna är usla även för dem och man måste se om hus och hem. Men det är vad jag tror, märk väl. Om jag inte skriver att det är min åsikt så är det förtal, :p
Jag trodde först att du menade AC men vilket vore ganska konstigt. Nu när du säger det så ligger nog Yamaha ganska risigt till! Synd för så fina skotrar bara.
 
S

StoxResearch

Jimmy:
Facit får vi som alltid i efterhand. Jag hoppas verkligen att samtliga tillverkare vi har idag finns kvar för gott! Men jag är skeptisk. Utvecklings- och tillverkningskostnaderna på dagens maskiner har skenat iväg så mycket så det är osannolikt att vi inte tappar någon. Höga kostnader leder till få aktörer, så är det (nästan) alltid. Det är inte som på 60-talet när två gubbar kunde gå ut i garaget och bocka lite plåt och sälja en nyutvecklad maskin veckan efter, :p
 
S

StoxResearch

Fy fan. Nu har Cutler (nästan) släppt sitt nya 1300ccm (!) kit till AC 1000 twin motorn. Hur brutalt som helst! Borr/Slag: 102.5mm/78mm. *dreglar* Jag älskar stora twinnar. De må vibrera så mössan lossnar, men de går iaf att använda vid sidan om sjön, :p

http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=141675

Vem blir först i Sverige?

EDIT: Såg nu att de redan är i högsta hugg med att utveckla ett turbokit till 1300an, :) Om inte det kitet kommer att mosa allt motstånd så vet jag inte. Undrar vad som händer om och när Glenn Hall får vantarna på det?
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag skulle tro att den där inte är någon lättviktare direkt... och definitivt inte med turbo. Vad talar för 2t i sammanhanget egentligen? Ljudet?
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Motorkaraktären!

Att jämföra 2T med 4T är som att jämföra Heavy Metal med Power ballader. :rock::rock::rock::rock::rock:
2t är power ballader, skrikiga och illaluktande. 4t är mer som doom metal (candlemass, grand magus, en del black sabbath) tunga, lite sega och med ett dovt ljud!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Fy fan. Nu har Cutler (nästan) släppt sitt nya 1300ccm (!) kit till AC 1000 twin motorn.

Vem blir först i Sverige?
ställer du upp med gratis bromsning å tuning om man rammlar in med en 1300cc? ;)

den är lite intresant faktiskt! undrar va prislappen landar på 3000-3500 dollar?
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Med 1300ccm törs jag nästan garantera att motorn får ett fantastiskt vikt/effektförhållande och kanske blir rent av RAPP, vilket inte 1000 std kan ståta med precis. 1000 std är precis som en tråkig 4T motor, fast bättre. 4T motorer har tyvärr en extra tråkig motorkaraktär som gör körningen ännu tråkigare, :) Att man sedan behöver en frakthelikopter när man kört fast är ju inte heller någon fördel precis.

Vad som är fördelen med 4T undrar du? Ja, den nöten får nån annan knäcka, för trots flera års grubblande är jag inte ens nära att vara lösningen på spåret. Du kan sluta kämpa emot, det finns överlägsna 2T maskiner till dig med, :p

mr p-j:
Hahaha. Försök inte, :p Jag tycker priset är rent av rimligt faktiskt, men det tillkommer nog minst en pipa. Hör med Mr Dale Cutler, han vet nog mer. De håller nog som bäst på med att designa en pipa. Cutler grejer skulle då jag köpa utan att blinka iaf.

Bra att du blir först i Sverige!