Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Tegelby_:
Ja, den är frän, :) Tyvärr passar ju slidmatade motorer knappt i nåt chassi utan att höja motorn till himlen och slå runt i kurvorna a lá 4T, så jag får ha den i min gamla sura Lynx. Men det är det värt bara för motorns skull. BRAP BRAP!

Nä, den är helt billet. Cylindrarna är utvändigt mer eller mindre Polaris XC600 kopior fast större (ser det ut som), har tom Polaris VES. Slaget är 76 och borrningen är 91.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
OK, är det Crank Shops grejjer alltihop?
hur mkt kostar en sån där då?


Det borde väll passa i en g-type om du vill ha ett modernare chassie? Eller vill du ha ännu modernare kanske?
 
S

StoxResearch

Tegelby_:
Jepp. Crank Shop. Från förgasare till pipor. Det enda som inte är Crank Shop är tändning och magnapull, :p

Tyvärr säljer inte CS den motorn längre vad jag har förstått. Den passade inte i någon av de moderna chassina så den ersattes med en 1140 Reed motor, som tex passar i Rev chassit. Fick jaga min RV990 motor i uppemot 1.5 år innan jag lyckades hitta en beggad.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Jahaja, får jag köpa din för en femhundring?:rolleyes:

Men det är ju mkt tråkigare med case reed ju, fast det drar ju mindre bensin iofs.

En jag känner har en 1000cc Dubbelslid, Den är frän iaf! fast den är väl inget för ledåka kanske.
 
S

StoxResearch

Tegelby_:
Det är mer ett straff för den som äger den, :p Vevaxel och vevhus har börjat krångla, lager som vandrar och lite allt möjligt. Kostar multum att hålla den rullande för den som måste betala för vevaxel- och vevhusrenoveringar. Hoppas den håller nu då, lever i ständig skräck, :(
 
S

StoxResearch

Max_K:
Klart den är, det är ju 2T, :) Så där ser "200hk" ut i 2T version.
 
S

StoxResearch

Dags att skicka upp tråden lite, :)

Polaris snöskoterförsäljning UPP med 15% för HELÅRET 2008,

http://www.dealernews.com/dealernews/Breaking+News/Polaris-ATV-Sled-PGampA-Sales-Grow-Victory-Sales-D/ArticleStandard/Article/detail/578330?contextCategoryId=2704

Arctic Cats snöskoterförsäljning UPP med 25% för de NIO SISTA MÅNADERNA 2008,

http://www.atvmagblog.com/2009/01/29/arctic-cat-reports-fiscal-2009-third-quarter-results/

Riktigt välbehövligt för Arctic Cat. Om några ökar försäljningen mycket så borde ju rimligen någon/några ha tappat. Så bra konjunktur att alla ökar har vi inte. Hmmm.
 
S

StoxResearch

Här är ett illasinnat rykte. Tog det från HCS, någon som postat. Han i sin tur har tagit det från Snowmobile.com, hävdar han. Jag hittar det inte mer, så det var kanske för magstarkt och togs bort. Här är det iaf,

"Unfriendly Rumor

A not so friendly rumor making the rounds is that one of the current four sled makers has told dealers that it expects the future to consist of only three snowmobile manufacturers. A few years ago we wouldn’t have taken such speculation very seriously, but who knows.

Who would we guess might be the odd sled maker out? We aren’t going there. Mainly because we’ve gone through such a shake out before and were surprised by which companies didn’t make the cut. In the past we would have bet on John Deere to be a long-term player in the sled business. It was a well-run firm with product that kept getting better and better. When the snowmobile product group was closed and the Horicon, Wis. production plant changed over to lawn tractor manufacture, John Deere had innovative products ready to go. It was John Deere that came with the direct drive clutching set up. It was to expand throughout the line. There was a telescopic strut front suspension planned and undergoing tests on the sport sled line. Indeed, John Deere had sleds to carry it to greater market share, but higher ups planned otherwise and John Deere disappeared as a sled brand.

Kawasaki had a smallish niche and wasn’t a big surprise to drop out. Still, the niche that Kawasaki enjoyed was solid and its products were good enough and certainly performance-oriented enough to gain a loyal following."
 
S

StoxResearch

Nu börjar nog tom de mest hårdnackade inse att det ser väldigt mörkt ut för 4T sidan. Eller?
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Bra att du håller koll på tiden så du sedan vet vem som hävdat det hela tiden, :)

Huvudproblemet med 4T att de är för dyra att bygga. Det går helt enkelt inte att bygga värsta tänkbara och sedan lyckas ta betalt för kalaset. Och orsaken till det är att 2T existerar och pressar priserna.

Tyvärr så är jag väldigt orolig för att en av de stora snart lämnar fältet, och det kan vi tacka miljökraven för. Allting som fördyrar leder (oftast) till färre aktörer på fältet, så säger all ekonomisk teori. Jag tror att en av tillverkarna driver verksamheten med nollmarginal, eller tom med förlust, och formligen öser pengar till snöskoterdivisionen. Nu när tiderna är riktigt dåliga så börjar det nog knaka i fogarna.

Vilken tillverkare som jag tror lämnar fältet vet du nog också, för det har jag också hävdat sedan 2004 eller nåt, :) Helt ensamt (mig veterligen).
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Jag hoppas verkligen att vi får ha alla aktörer kvar. Verkligen. Fördyringar, typ avgaskrav och liknande, driver upp priserna både på utvecklingssidan och på tillverkningssidan. Detta gör att folk inte kan handla lika mycket och det blir riktigt jobbigt för tillverkarna själva i slutändan. Vi ser samma utveckling på bilmarknaden också, det kommer nog att rensas rejält där de närmaste åren. Att drömma om hårda avgaskrav utan konsekvenser är just bara en dröm. Den fria marknaden är och förblir bäst på att sköta saker och ting. Jag hävdar fortfarande att avgaskrav på snöskotrar är det onödigaste som har uppfunnits.

Enligt Skoter.se så har BRP en marknadsandel på 51% hittills i år, för mig är det mest skrämmande faktiskt. Jag hatar stark dominans. Men som tur är så är det bara Sverige det handlar om.

Några mil till med 990n idag, men nu börjar det ta ut sin tribut; Andra remmen smälld, en avgasfjäder av, en stinger av, ett EGT klammer trasigt, :) Men motorn verkar hålla ihop iaf. Jag undrar om inte vevaxeln är sned sedan första remhaveriet för det känns som att mössan ska vibrera av. Så är det tyvärr alltid dock, vet inte om det är värre än vanligt, :p Sådana problem tar jag gärna, det är värt det. Ahhhh. The smell of two-stroke, the smell of victory!

Förresten så skulle jag kunna utmana vem som helst som kör kortbandad/halvlång 4T att hänga med mig och brorsan på en tur. Jag har aldrig varit med om maken till dåligt före, man får ge rejält med syre till motorn emellanåt, :p Men vi tar oss fram, på plan mark är det inga problem. Så för att få en liten utmaning så klättrar vi dessutom. Det är då det blir sport och remmarna flyger till baksidan av månen.
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Några mil till med 990n idag, men nu börjar det ta ut sin tribut; Andra remmen smälld, en avgasfjäder av, en stinger av, ett EGT klammer trasigt, :) Men motorn verkar hålla ihop iaf. Jag undrar om inte vevaxeln är sned sedan första remhaveriet för det känns som att mössan ska vibrera av. Så är det tyvärr alltid dock, vet inte om det är värre än vanligt, :p Sådana problem tar jag gärna, det är värt det. Ahhhh. The smell of two-stroke, the smell of victory!
Å miljötänket som var sååå viktigt argument för 2T i början av denna "tråd från helvetet":laugh:....hur rimmar det med din 990:hmmmm2: Eller var miljötänket bara ett spel för galleriet....det flesta 4T som åker runt därute idag är ju redan tämligen miljövänliga men bara ett fåtal av 2T (inte din 990 antar jag):aetsch:

mvh / Matti (som faktiskt gjort steget tillbaka till 2T iom senaste skotern, jag hycklar dock inte om att de är mer miljövänliga utan väljer dem för de är roligare att köra:ciao:)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hjulboggie rules:

Några mil till med 990n idag, men nu börjar det ta ut sin tribut; Andra remmen smälld, en avgasfjäder av, en stinger av, ett EGT klammer trasigt, :) Men motorn verkar hålla ihop iaf. Jag undrar om inte vevaxeln är sned sedan första remhaveriet för det känns som att mössan ska vibrera av. Så är det tyvärr alltid dock, vet inte om det är värre än vanligt, :p Sådana problem tar jag gärna, det är värt det. Ahhhh. The smell of two-stroke, the smell of victory!
Är det detta du anser är framtiden??? I såfall Gud bevare oss för framtiden
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Du har helt rätt i det, men det har nog inte med 2t eller 4t att göra...


Ett märke mindre inom två år tror jag med.
Måste bara få veta vilket "stort" märke ni tror kommer att försvinna innom några år?:confused: Låter inte riktigt rimligt det StoxResearch att ett av märkerna till och med även går med förlust.:hmmmm2: Det kan inte stämma.:eek: Visst nu i lågkonjunkturen kan det vara lite knivigt att få det hela att gå runt, men knappast så det går med förlust.:afraid: Dela med er!:D