Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Såhär efter några års utveckling kan vi nog konstatera att 2t-utvecklingen i princip stått still medan alla märken idag har 4t inom nästan alla segment, och fler blir det. Driftsäkerheten hos en högeffekts-2t är fortfarande rätt skral, och de 4t som bla Bombardier och Polaris lanserat under de senaste åren får nog anses vara väl så goda alternativ som Arctics och Yamahas motsvarigheter. Hittills har det oftast handlat om att sätta en 4t-motor i en tvåtaktsskoter, men i och med Yamahas storsatsning på 4t har det på tre-fyra år skett en enorm utveckling även på chassisidan - se det som hela koncept.

Läser man de första inläggen i tråden så förstod man inte ens teoretiskt att en maskin som Nytro var bara några år borta. Och hur ser det ut om tre år?

Det är alltid lätt när man sitter med facit, men det är också alltid skönt när man kan luta sig tillbaka och säga:


Jag hade rätt. 4t är framtiden. :aetsch:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den motorn har funnits i mer än tio år på utbordarsidan... men fortfarande är det 4t som kommer att lanseras av Bombardier fullt ut nästa år.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: "Nya" förbränningsrum!

PS. Har såklart undersökt ifall det är lönt att serieproducera dessa toppar och sälja. Ifall någon undrar varför inga skoterdelar knappt tillverkas i Norden/Europa, så kan jag tala om varför. Sverige är ett redigt skitland, inte ens mot USA/Kanada kan man konkurrera. Jag kommer aldrig begripa varför vi förstörde Sverige. På 60-talet var vi världens kanske bästa land, men det dög tydligen inte. Vi ersatte det med skit!
Var exakt fastnade det? Någon form av skatt gissar jag?
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Tillverkningskostnad plus skatter i en ohelig mix. Jag kan då inte se hur det skulle kunna bli någon lönsamhet i det hela, tyvärr. För lätt att kopiera. Enda chansen är ett patent, men det sket sig. Bah!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tråkigt att höra, Stox. När man har jobbat så hårt som du för något man tror på och så sedan "jahapp, det var det" är inte kul. Men det är ju så det funkar, och säkert hittar du nya projekt att utveckla med din kompetens.


Sedan vad gäller Evinrude så får man väl ändå säga att de sedan sextiotalet haft en stor del av världsmarknaden, det är väl först på senare år med deras tvåtaktssatsning som de tappat andelar (förutom i år då) då i princip alla andra haft fyrtaktare att erbjuda. Det är ju en bransch där driftskostnader och pålitlighet betyder allt och just vikt/effektförhållande är underordnat.

Nästa fråga, och kanske ämne för en egen tråd, blir nog vad som kommer EFTER kolvmotorn när etanol och olja blir för dyrt att köra på...
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Det kan man lugnt säga. Att jag inte kunde ta patent på skiten går inte att göra något åt. Resten skyller jag på systemet. Jag hatar det Svenska systemet mer än jag någonsin gjort, tyvärr. Regleringar och skattetryck eliminerar arbetstillfällen i mängder. Man får knivar i ryggen redan på förhand. Jag hoppas att folk börjar tänka till snart, för det här systemet fungerar inte längre. Jaja, nog om det.

När jag snackar om Evinrude är det sedan omstarten 2003. De startade i princip från noll och det var bära eller brista ifall de skulle lyckas med sin E-Tec satsning. Första året sålde de nästan ingenting. Sedan dessa har de vuxit katastrofalt och det verkar inte vara någon ände i sikte.

Personligen tror jag att kolvmotorn kommer att finnas kvar för evigt tills det ersätts med något radikalt annorlunda. Jag tror på elmotorer jag, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Läste snowmobiles test av lössnöare häromdagen. Ser ut som om 4-taktarna har långt, långt, långt kvar att gå innan dom kan konkurrera med dom lätta, rappa 2-taktarna i detta segment.
Eller beror det på att yamaha inte kan bygga fungerande skotrar? ;)
Smygläser lite på SW varje dag.. Enl. testpiloter som några snackat med så påstås de säga nå liknande till en som kör en T-nytro:

"Du kommer vilja sälja den där tills ~2010 då vi släpper den nya"

Även har de kommit lite anslag från yamma till sina ÅF att försöka sälja bort kvarvarande Yamma MTN tills nästa år PGA ny spännande modell!


Någon mer än jag som biter på naglarna?! :eek:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Nä, så fungerar det inte som tur är. För att få patent måste ide'n vara: Ny, okänd, samt lösa ett problem. I Sverige är det mycket viktigt att man har en fungerande prototyp också.

Nu är ju jag som Liberal helt emot patent, men det är en helt annan femma.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Nä, så fungerar det inte som tur är. För att få patent måste ide'n vara: Ny, okänd, samt lösa ett problem. I Sverige är det mycket viktigt att man har en fungerande prototyp också.

Nu är ju jag som Liberal helt emot patent, men det är en helt annan femma.
Ajfan.. Synd..

Själv sitter ja o ritar på ett variabelt förbränningsrum!
Någon som vet vad de finns för några?

Suttit o leta som en galning nu efter variabla förbränningsrum. Finns några patent i USA, men dessa är utvecklade på 4T men testade på 2T..

I mitt sökande hittade jag denna fina sida.. =) Infon var intressant, men hur tillförlitlig är den? http://www.2-stroke-porting.com/

Ännu mer rolig läsning.. http://www.datafan.com/TunersHandbook/2-strokefiltered.html

Detta fann jag VÄLDIGT användbart om det är att lita på som "guidelines":

Brake Mean Effective Pressure
Engineering Term & Method of Comparing All Engines
BMEP-PSI = Average Cylinder Pressure in PSI

Two Stroke -- BMEP = HP x 6500 / L x RPM
L = Displacement in Litres (80 cc = .08 Litres) (700 cc = .7 Litres)

If your BMEP is not higher than your compression psi -- you have a problem.

Snowmobile Guidelines: Less than 160 BMEP = 92 octane Pump Gas
Race Sleds 160 -190 BMEP = 94 octane - C16 Race Gas
 
Last edited:
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
PSI har haft variabla förbränningsrum till 2T för väldigt länge sedan. Finns säkert på PSIs sida, ifall den inte är borta nu. I dessa justerade man domarna upp och ner.

Tumregler är det bästa som finns, :) Då har man något att utgå ifrån.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
PSI har haft variabla förbränningsrum till 2T för väldigt länge sedan. Finns säkert på PSIs sida, ifall den inte är borta nu. I dessa justerade man domarna upp och ner.

Tumregler är det bästa som finns, :) Då har man något att utgå ifrån.

Jo dom har jag sett.
Själv sitter ja och skissar på MAP styrda förbränningsrum..
Dock så ligger väl detta 3-4 år bort i tiden, men lika bra o börja bygga idérna tidigt..
När man förhoppningsvis står där med en förbränningsmotor ingenjörs examen :)

Stox du har verkligen fått en å falla för 2T :D
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Passa dig! 2T är ett gift som man aldrig kommer loss ifrån när man väl fastnat, :p Det jag älskar med 2T är KICKEN när en 2T kommer in i sitt register och ryter till. Det känns direkt som 20hk mer.

En tank med RV990 i Söndags. Hon går som ett as och är rapp och fin. Jag älskar henne av hela mitt hjärta, :p
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Yamaha_nisse:
Passa dig! 2T är ett gift som man aldrig kommer loss ifrån när man väl fastnat, :p Det jag älskar med 2T är KICKEN när en 2T kommer in i sitt register och ryter till. Det känns direkt som 20hk mer.

En tank med RV990 i Söndags. Hon går som ett as och är rapp och fin. Jag älskar henne av hela mitt hjärta, :p
haha, borta från forumen i flera månader å sen en tank senare så är du med å fajtas för 2t äran. :beer:
 
S

StoxResearch

mr p-j:
Flera månader? Lugna dig nu, :p Men det är sant, 990n har spöat fart i mig ordentligt igen. Vilken underbar motor. Tycker jag själv iaf, vilket är det som räknas, :)

Förresten. Tycker du inte att Crossfire 1000 utan 1200 kit är lite väl slö?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
stox:
haha. fan va du hetsar om 1200 nu då. har ju knappt hunnit köra nått sen bänkningen. 5 mil kanske. jobb å snöbrist, så jag har inte hunnit bli less på draget än.
men mycket vill ju ha mer heter de juh.
är dock grymt nöjd just nu iaf. längtar tills de blir dags å hetsa nytro turbosar!!! :)