Tvåtaktsmotorn är framtiden!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ska din skoter bara gå 100 mil innan kolvbyte ? :hmmmm:
Nej, till skillnad mot en 4T så är 2T redan i grunden så effektiv att man inte behöver öka varvtalen för att få ut någon effekt att tala om. Förövrigt en fusklösning.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det effektuttaget/liter som anger vilka förutsättningar en motor har till ett långt liv. Ur en tvåtaktare får du alltid högre litereffekt och därmed kan man säga att 2T har sämre tillförlitlighet. Men ta nu en titt på hojsidan och då främst endurohojar som i stort går att jämföra bra med skotrar. I och med att effekterna kryper uppåt på 4T så går serviceintervallerna ner och rapporterna om ras haglar tätare.:hmmmm2: Samtidigt som det är mycket dyrare att serva och repa en 4T. Fortfarande lika bra med fyrtakt?

Med andra ord så beror fyrtaktarnas hållbarhet på dålig litereffekt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som jag skrev tidigare, ju mer folk kör desto större krav ställs på hållbarhet. Lägger du ner en 120.000 på en skoter så nog vill du allt få ut några mil ur den. Åren då man kunde köpa en maskin cash hos handlaren till bra kurs


efter det lär ju inte skidtrycket vara några problem :evil:
Men det här beror ju på inflationen och inget annat. Skotrarna sjunker fortfarande lika mycket i värde men nu är pengarna värd mindre så det handlar om större summor.

Sen angående skidtryck så var det där bara låg nivå.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nej, till skillnad mot en 4T så är 2T redan i grunden så effektiv att man inte behöver öka varvtalen för att få ut någon effekt att tala om. Förövrigt en fusklösning.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det effektuttaget/liter som anger vilka förutsättningar en motor har till ett långt liv. Ur en tvåtaktare får du alltid högre litereffekt och därmed kan man säga att 2T har sämre tillförlitlighet. Men ta nu en titt på hojsidan och då främst endurohojar som i stort går att jämföra bra med skotrar. I och med att effekterna kryper uppåt på 4T så går serviceintervallerna ner och rapporterna om ras haglar tätare.:hmmmm2: Samtidigt som det är mycket dyrare att serva och repa en 4T. Fortfarande lika bra med fyrtakt?

Med andra ord så beror fyrtaktarnas hållbarhet på dålig litereffekt.
På vilket sätt är den så effektiv i grunden :) En motor där du bokstavligen kastar ut bensin med avgaserna, så effektiv är den i grunden.

Först nu teknik för att göra den riktigt snål har kommit.
Tvåtakt får mer effekt för den andas mera. Jag tvivlar på att en 1000cc motor på en mc har dålig hållbarhet. Och 182 Hk är inte dålig effekt per liter... En 600cc på 120Hk ligger på 200Hk per liter.

Jämför vi med RX'1an så ligger effekten på dryga 145-150Hk litern.
Tittar vi på underhållet och ser då att den maskinen är det oljebyte + filter på fram till 4000 mil, då ventiljusering skall göras.

På en rotax 800a med jämförbar effekt så skulle jag vilja se orginal kolvarna vid 4000 mil, du har säkert bytt dem åtminstone 4 gånger....

De motorer du nu hänvisar till är en cylindriga 4takts motorer som går i dom hårdaste miljöerna. Och där man byter kolvar väldigt ofta på 2takts motorerna. Du kör på ett sådant sätt att övervarv är vanligt = sprickor i kolvarna.

Men precis som jag skriver, får vi köra med samma intevall på kolvbyten osv på 4 takt så skulle effekten garanterat öka rejält. Så också underhålls kostnaden....

Sen att Ski-doo 1200an har smala skidor , är ett design fel från start.
 
S

StoxResearch

YO! Snöskotertillverkarna bli allt duktigare på att bygga megagrymma 2T motorer, :)

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1142

Även de Svenska skotertidningarna har ju skrivit att Polaris 800 snurran verkar vara något riktigt brutalt och fint.

Verkar lägligt att citera slutet på en gammal Accept låt här, Restless and wild; "Only attack! Attack! Attack! Attack!"
 
4

426H

Läste snowmobiles test av lössnöare häromdagen. Ser ut som om 4-taktarna har långt, långt, långt kvar att gå innan dom kan konkurrera med dom lätta, rappa 2-taktarna i detta segment.
Eller beror det på att yamaha inte kan bygga fungerande skotrar? ;)
 

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Läste snowmobiles test av lössnöare häromdagen. Ser ut som om 4-taktarna har långt, långt, långt kvar att gå innan dom kan konkurrera med dom lätta, rappa 2-taktarna i detta segment.
Eller beror det på att yamaha inte kan bygga fungerande skotrar? ;)
Tvåtaktarens fördel torde väl vara vikten, annars är det en relik som skall passeras till historiens skräphög till förmån för miljövänligare alternativ.
( yammas 4-stroke t.ex ) Teknik från mc-sidan, say no more..
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Hur tror ni de går för snowolverine i framtiden?
2 cyl 4t med öhlinare och turbo tror jag de ska va orginal på den också.
Men den är ju lite "egen" av sig. Justerbar sits med dämpare, gasreglage på båda handtagen och ingen "spetsig" front som på de flesta skotrar. tycker den ser kort och hög ut
 
4

426H

Kan ju bidra med en bild på lotus nya 2T bilmotor. DI och variabel kompression för att kunna köras på olika bränslen med max effekt.

 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Kan ju bidra med en bild på lotus nya 2T bilmotor. DI och variabel kompression för att kunna köras på olika bränslen med max effekt.
hm, kamaxlar m.m. tänder den på varje varv?hur fungerar de? nån mer info om den motorn?
 
B

Biosteel

Hur tror ni de går för snowolverine i framtiden?
2 cyl 4t med öhlinare och turbo tror jag de ska va orginal på den också.
Men den är ju lite "egen" av sig. Justerbar sits med dämpare, gasreglage på båda handtagen och ingen "spetsig" front som på de flesta skotrar. tycker den ser kort och hög ut

huymm jadu får dom ens ur skotrarna ur fabriken så ha dom ju tagit ett jättekliv. nackdelen e ju att när dom väl får ut dom så e dom "omoderna :S :)
 
S

StoxResearch

Om någon undrar var jag har tagit vägen så är jag såååååå less på allt vad forum heter för tillfället, :p Några års stenhård aktivitet knäcker även de hårdaste, :)

Här kommer iaf nåt fränt som jag har snickrat ihop. Kanske inte alla som fattar vad det är kanske, men för de som har läst på lite 2T (4T för den delen med) så är det lättare. Vad jag har gjort är att kombinera ett sk "Angular Timing Diagram" med "Angle-Area" information. På så vis kan man med en snabb blick se både överlapp, samt angle-area (portstorlek map vinkeln) för olika portar. Hur fränt som helst i matematikprogrammet (Maple) som jag har gjort det i, då jag kan rotera hela figuren hur jag vill och titta från olika vinklar. Behöver bara snyggas till med vinkelinformation och liknande, samt utökas lite (när jag ids).

Detta är ett någorlunda verklighetstroget exempel för en slidmatad motor (RV = Rotary Valve) med STOR SLIDSKIVA, sett från två olika håll. Lila=Insugsport, Röd=Avgasport, Grön=Överströmmare. Notera att insuget är fullt öppet (helt utan restriktioner!) väldigt länge, precis som det ska vara. Så är det inte med kacka-reeds tex, :p

http://stoxresearch.se/pictures_own/angle_area/RV_1.jpg
http://stoxresearch.se/pictures_own/angle_area/RV_2.jpg
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
om jag tänker högt lite nu... (eller med figrarna)

att först skjuta in luften i vevhuset och låta kolvens neråtrörelse komprimera luften och sen andvända det övertrycket för att fylla cylindern genom en kanal i toppen styrd av en ventil och kamaxel istället för en insugsport och spola ut avgaserna medans kolven är i ett hyfsat lågt läge och sen stänga avgasventilen innan all färskluft hinner följa med avgaserna ut och sen komprimera skiten riktigt mycket å sen tillsätta bränslet genom dom nya fina di injektorerna och pang på igen.

ja varför inte... fyllnadsgraden kan ju bli lidande iof. men kanske går ändå när man kan komprimera blandningen lite som man vill. och dessutom kan leka med övertryck. dessutom kanske motorn kan fungera som en vanlig 4t vid lägre varv och laster. iaf om man har variabla kamtider.

varabelt kompretionsförhållande får man lättast genom att flytta vevaxelns läge gentemot cylindrarna.
tänk: låt vevaxeln vara fast monterad och låt cylinderraden luta x antal grader framåt så blir avståndet från toppen till veven större och kompretionsförhållandet sjunker...

är jag på rätt spår tro??? det blir fortfarande en "4-taktsmotor" till utseende och antal komponenter men med en "2-taktares" effektivitet.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
wankel.. har dom kommit till the dead end där eller?(kan vara nån som tagit upp det men jag har inte läst alla 1137 inlägg...)
 
S

StoxResearch

"Nya" förbränningsrum!

Halleluja! Blir inget av mitt patent. Av veckor med matematiska beräkningar, följt av x antal månader av design, konstruktion, och tester blev inget. I elfte timmen hittade jag (eller rättare sagt min kusin) samma sak på nätet. Och när något väl är offentligt går det inte att patentera längre.

Det handlar om förbränningsrum. Här är några bilder där den "nya" designen jämförs med en konventionionell sfärisk (klotformad) design,

http://stoxresearch.se/pictures_own/combustion_chambers/Stox Front.jpg
http://stoxresearch.se/pictures_own/combustion_chambers/Spherical Front.jpg

http://stoxresearch.se/pictures_own/combustion_chambers/Stox Back.jpg
http://stoxresearch.se/pictures_own/combustion_chambers/Spherical Back.jpg

http://stoxresearch.se/pictures_own/combustion_chambers/Stox vs Spherical.jpg

Några frågor:
1. Vad är det hela bra till? Vad är meningen?
2. Designen är optimal i någon speciell matematisk mening. Det betyder helt enkelt att det inte går att göra bättre. På vilket sätt är det optimalt?

Tja, ovanstående kan ni lista ut själva, :) Det jag kan säga är att det funkar kanon! Det är därför jag ville patentera det.

Värt att notera är att jag fått stöd av ALMI företagspartner till projektet. Jepp, offentliga anslag till 2T forskning! Fick även prata med en person som varit konsult i motorindustrin i decennier. Han trodde stenhårt på det hela! Det gick så långt att jag så gott som var garanterad ytterligare medel för att kunna testa designen i ett avancerat motorlabb på tex KTH för att mäta emissioner, temperaturer i förbränningsrum och liknande. Bara några dagar efter det mötet hittade jag designen på nätet och det roliga tog ett abrubt slut.

Shit happens! That's why I love the God-sent two-stroke, :)

Ifall ni har tänkt tillverka sådana här förbränningsrum, kom ihåg var ni såg det, :p

PS. Har såklart undersökt ifall det är lönt att serieproducera dessa toppar och sälja. Ifall någon undrar varför inga skoterdelar knappt tillverkas i Norden/Europa, så kan jag tala om varför. Sverige är ett redigt skitland, inte ens mot USA/Kanada kan man konkurrera. Jag kommer aldrig begripa varför vi förstörde Sverige. På 60-talet var vi världens kanske bästa land, men det dög tydligen inte. Vi ersatte det med skit!