Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om andra ser värde i andra tester så är det helt ok... För mig är det BLS som gäller iaf...
Så länge BLS kommer fram till samma resultat som du vill. I annat fall så väljer du ett annat test som landar bra i din åsikt.

Låter lite som när regeringen tillsätter en utredningsgrupp som skall komma fram med ett lösning.......som är enligt regeringens önskemål.

Hur trovärdigt är det?
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jag skrev ju just att BLS är det mest vetenskapliga testet som jag känner till. Om inte det räcker som förklaring så kan jag inte göra mer. Så länge BLS förblir i sin nuvarande form så intresserar det testet mig.

Huaaaah... Varför känner jag mig ibland så fantastiskt less på allt vad snöskoterforum heter, :)
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men hur ser det ut med eventuella wankelmotorer i skotrar då?
Nu om nåt år när rättigheterna har gått ut för mazda och den släpps fri på marknaden kanske nån tillverkare pular ner den i en skoter.
Mazda har ju redan utvecklat wankeln till en bra motor trots att mycket utveckling återstår. Jag kan då bara se fördelar i alla fall:
En wankel med motsvarande effekt som en 4T är både mycket mindre och lättare.
En wankel drar visserligen mer bensin än en 4T men drar den mer än 2T, det tror jag inte(observera tror).
Men viktigast, en wankel kan man turbokonvertera.

En rx-8 har ju en litereffekt på 193 hästar. En 600 cc skulle därmed få 115 hk att röra sig med. Betänk då att wankeln inte är lika väl utvecklad som 2T-motorn och att den trots det drar lite mindre bensin(gissning). En wankelmotor blir ungefär lika stor som en motsvarande skotermotor. Tänk en skoter med wankel och turbo, för samma vikt och storlek som dagens små sexhundror och med uppåt 200 hk som inte förlorar effekt i paritet med vunnen höjd.

Min personliga gissning är att världens skotertillverkare just nu sitter och väntar och förhalar tiden med utvecklade 2T på att mazdas wankelrättigheter ska gå ut så att de får klämma ner en wankel i en skoter och helt plötsigt sänka vikten, höja effekten och tillmötesgå miljökraven. Men det är ju bara min personliga gissning.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Denna text:

Also in Britain Norton Motorcycles developed a Wankel rotary engine for motorcycles, which was included in their Commander and F1; Suzuki also made a production motorcycle with a Wankel engine, the RE-5. In 1971 and 1972 Arctic Cat produced snowmobiles powered by 303 cc Wankel rotary engines manufactured by Sachs in Germany. John Deere Inc, in the U.S., designed a version that was capable of using a variety of fuels. The design was proposed as the power source for several U.S. Marine combat vehicles in the late 1980s.

Är saxad från denna sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
En nackdel och förmodligen också en av anledningarna till varför Wankeln inte slagit igenom är att tätnings ytan mellan kolv och cylinder vägg är svår att få någon livslängd på eftersom ytan är väldigt liten. När den blir sliten så drar den också rätt bra med soppa och då är det kanske inte så stor skillnad mellan traditionell tvåtakt och wankeln.

Sen att dom har en underbar gång och har vridmoment som en elmotor kanske kan uppväga nackdelen något, men kanske inte i en skoter då tror jag i alla fall. I en skoter passar en 2t ypperligt framför allt nu då DI kommit
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Framtiden är jag rätt säker på heter 4t med teknik lånad från mc-sidan vare sig vi vill eller inte...Det må vara några kg mer men driftsäkerheten är ju ljusår bättre än 2t...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jovisst är jag medveten om dessa "hållbarhetsproblem", men min tanke är att mazda redan har hunnit utveckla bort det problemet. Och då är ju en wankel en ypperlig drivkälla
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Sen när fick wankel kolvar å cylinderväggar? Du hånar mig och dom andra som åker wankel.

Nä men en wankel i skoter hade varit grymt. Jag står där den dagen den kommer.

wankel kan man turbokonvertera. ehh jo de e klart men inte så lätt. Då de krävs olika rotorer osv för detta, och en wankel motor till skotern lär ju vara lite one of i kind så de e ju inte bara å plocka frän närmsta wankel motor MED turbo.

Så länge man sköter en wankel motor å vet vad man håller på med så går dom bra mycket längre än 2T
 

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
Ja i en bil då.
Sen hur länge en wankel håller i en skoter är väl lite svårt att förutspå.

Och så länge man sköter en 2-takt å vet vad man håller på med så håller den också ;)
Det är ju egentligen bara en kostnads fråga! Vilken typ av motor som går längst med lägst kostnader.
 
Last edited:
B

Biosteel

knepigt att 2t e framtiden .. tex så gick ju bilar från 2 till 4 t crossar gjorde desamma och skotrar gör det snart oxå :)
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Är säker på att så länge man tävlar med skoter kommer 2T att finnas kvar, tror personligen inte att 2T kommer att vara störst i så många år hos "allmänheten". Är sen lite nyfiken på
"Det är ju egentligen bara en kostnads fråga vilken typ av motor som går längst med lägst kostnader. "
Hur tänkte du där Ante?? Är det ett argumet för 2T eller vad??
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Förvisso är det en utmaning att turbokonvertera en wankel också, men kostnaderna och svårigheterna är långt mycket mindre än för en 2T.
Sen anser jag att wankel har en mycket högre utvecklingspotential än vad en 2T har. Än är inte wankeln lika väl utvecklad som 2T-motorn.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sen när fick wankel kolvar å cylinderväggar? Du hånar mig och dom andra som åker wankel.

Förstod att det skulle vara nån viktigpettet som nödvändigt skulle komentera mitt ordval om kolv och cylinder :bootyshake:

Om man nu ska vara riktigt noga ska man säga vridkolv, om man ska beskriva funktionen så kan man säga att den består av en trekantig svagt konvex kolv som roterar inuti en en rundad cylinder så att det kring kolven bildas tre hålrum som används för de olika faserna i förbrännings cykeln http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Wankel_Cycle_anim.gif .

Du hånar mig och alla andra som vet exakt vad en wankel är och hur den fungerar.....:aetsch:
 
Last edited:
S

StoxResearch

Jaha. Clean Snowmobile Challenge (CSC) 2008 är avgjort. Det var INTE University of Idaho som vann med sin 2T DI. De kom tvåa. Vinnarna Clarkson University körde med en modifierad Polaris FST med bla 3-vägs kat. Detta var i Internal Combustion gruppen där de flesta körde med E85 (alternativet var Bio Diesel).

MEN, om man tittar på resultaten i Excel format så ser man att University of Idaho bommat att få poäng i en massa delgrenar. Vad dom har pysslat med är en gåta då fjolårsvinnarna 2007 från samma universitet gjorde allt rätt. Sett till hur många poäng man missat så är det en fantastisk bedrift att komma in som tvåa.

Här är länken till samtliga artiklar från deltagarna och även resultaten i Excel format,

http://www.mtukrc.org/csc2008_download.htm

Ha det så kul den som har lust att läsa, :)
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Stox , såg du det dom skrev om RKtek toppen på xp:n platteville hade konverterat, det verkar som den har frästa låga rännor som ska förbättra kylningen på insidan i förbränningsrummet(!) jämfört med alla andra , gav en förbättring av bränsleförbrukningen med ca 10-15% vet ej om det va med samma komp eller om tekniken gjorde att det gick höja komp mer.

Sen fick jag reda på att phazerns 4t motor inte tänder med jämna intervaller , utan som typ en rak 4:ra delad på mitten. Tror det va vanligt på gamla 2 cylindriga dieslar en gång i tiden.
 
S

StoxResearch

Snowlabile:
Ja, såna trick gör man ofta för att förbättra kylningen... Frågan är om det är bra i alla lägen... På en del motorer kan det vara bättre, men på andra är risken att kylningen blir för kraftig och man kyler bort effekt helt enkelt... Svårt att veta i förväg om man ska öka eller minska kylningen... Jag vet inget om hur det ligger till i det nämnda exemplet tyvärr... Men säger dom att det blir bättre så är det säkert så...

Kul händelse i helgen... Stox Research vann Sammakko dragrace med Lynx Rave 990 -96, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Snowlabile:
Tack för länken! Det där är så ***** coolt.. Jag har läst nån artikel (eller var det i en bok?) där dom beskriver nån sån där metod, men jag visste inte att det används i verkligheten, :)

Det är så coolt när det finns företag som vägrar ge upp med 2T... Orsaken är enkel... Får man till det så finns det mängder med fördelar...