Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
En tvåtaktare kan ju hålla riktigt långt! har en formula plus -88 (rotax 537) som är mulleportad och på ca 100 häst, har i skrivande stund gått 3574 mil.Nu kanske den inte gått så långt som trimmad , men ändå!

Sen det där med 4t och turbo (RX-1), vad ska man med 300 häst till om man inte har chassie till det? Kul att ligga och pressa på sjöar? :confused:

Jag tror iaf på 2t!!
 
S

StoxResearch

Tegelby_:
Det räcker med att fråga vilken "lappgubbe" som helst hur långt dom brukar köra med sina usla 2T...

Jag håller med dig om det andra... 4T Turbo blir först intressant för den stora massan när det kommer någon minimotor med överladdning som har kanske 130 hk och inte väger mer än en 2T... Kosta mer får den inte göra heller mm mm... Lyssna själva vilken saga det låter som...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
REVare:
Ungefär så där ligger det till också, :)

Hjulboggie rules:
Du måste verkligen lära dig att ligga åtminstone på rätt planet med dina uppgifter, :) Du vet att Ski-Doos nya E-Tec 600 är 2T DI va?
Hur många har du kört?

Trevligt att den kommer i alla fall. Skall bli kul att se hur den funkar i verkligheten och efter 1000 mil eller så.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Personligen tror jag att Ski-Doo har testat E-Tec mer än någon annan motor tidigare... Den är helt enkelt för viktig... Jag tror att E-Tec blir en historisk succe och en av de banbrytande framstegen i snöskoterns historia... Vi får väl se hur det blir i verkligheten...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Personligen tror jag att Ski-Doo har testat E-Tec mer än någon annan motor tidigare... Den är helt enkelt för viktig... Jag tror att E-Tec blir en historisk succe och en av de banbrytande framstegen i snöskoterns historia... Vi får väl se hur det blir i verkligheten...
Viktig, ja - eftersom tvåtakt verkligen har kniven mot strupen.

Ii bästa fall blir den ju lika bra som en fyrtaktare förutom hållbarheten, så historisk succé är väl att ta i. Men däremot kan det ju innebära att tvåtaktare finns kvar lite längre.

Vi får som du säger se, spännande är det i alla händelser!
 
S

StoxResearch

sp4x:
Står ju massor på DooTALK tex... Tyvärr är det ju så att på vårkanten är ju nästan allt man läser bara rent dravel och överdrifter, inget man kan lita på... Det gäller samtliga märken... Lite trist, men så är det...

Hjulboggie rules:
Can't take it any more, :(

Du har rätt, 2T har absolut inga fördelar alls... De som köper 2T gör det bara för att de gillar den mäktiga stanken, de ständiga generalrasen och de brutala vibrationerna... Att man sedan får fylla på olja varannan mil från det medhavda oljefatet gör ju allt bara ännu bättre, :)
 
Last edited:

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
sp4x:
Står ju massor på DooTALK tex... Tyvärr är det ju så att på vårkanten är ju nästan allt man läser bara rent dravel och överdrifter, inget man kan lita på... Det gäller samtliga märken... Lite trist, men så är det...
Isha, märks att man inte varit allt för aktiv vid datorn på senaste.. ush vad jag missat saker xD
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Till helgen ska det fara ett stort gäng på långtur!(25 mil)

Det kommer vara blandad kompott (4T & 2T) och jag vill slå vad att någon 2T kommer att få lämna in!:cool:

Återkommer på Söndag med resultat!:ciao:
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Helt OT.

Körde min renegade idag efter totalrenovering.
Hade igång den och luftade den, sen bar det iväg till handlaren där jag bytt in den.

Rotax 800 är i mina ögon en riktigt skitmotor som borda ha stannat i planeringsstadiet och aldrig någonsin gått i produktion, MEN, ett stooort MEN, fy satan så fint den gick!!!
Mycket mjukare och finare än nytromotorn. MEN, (igen) snart är renegaden en moppe jämfört med nytron.

Nyfodrade cylindrar och nya Cudneykolvar, nya packningar och lager i motorn, och så är den lite fetare bestyckad på lågfarten. Gudars vad fint den spann, man fick nästan en tår i ögat när man lämande den:'(

Hoppas den håller 300 mil till innan nästa generalhaveri.

Enda anledningen till att jag idag åker 4T är möjligheten till turbokonvertering. Hade jag inte haft den möjligheten så hade det mest troligt stått en RMK Dragon 800 163" på garageuppfarten idag, för den motorn måste nog vara den bästa motorn som någonsin suttit i en snöskoter. Det hela blir ju inte sämre av att den sitter i kanske det finaste chassiet för puderåkning som finns idag.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Till helgen ska det fara ett stort gäng på långtur!(25 mil)

Det kommer vara blandad kompott (4T & 2T) och jag vill slå vad att någon 2T kommer att få lämna in!:cool:

Återkommer på Söndag med resultat!:ciao:
25 mil är inte så farligt långt, en lite längre korvgrillningstur. :)

Men jag håller med dig, det finns en risk att någon får lämna in...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är det någon som brukar följa en konkurrerande tidnings årliga jämförelse av ledskotrar? Resultatet för en maskin blev som förväntat...

Newtons lagar kommer att fortsätta gälla, tyvärr...
Hur kommer det sig att då att RX Warriorn vann ett sådant test?

Var det också som förväntat av dig eller hör den testen till, enlig dig, den stora värdsliga komplotten mot 2T?
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Det finns bara ett enda test i hela världen som jag bryr mig om... Du får gärna bry dig om andra test om du vill, :)

Vilken komplott? Nu hittar du allt på igen, :p
 
S

StoxResearch

Leatherface:
BLS.

Hjulboggie rules:
Ok, 4T är framtiden, nöjd? :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Leatherface:
Varför jag gillar BLS är för att de har tre olika kända typer av ledavsnitt, och tar tid... Känns mer vetenskapligt för mig på nåt vis... Jag gillar inte tester som mest handlar om tycke och smak, även om det ibland är omöjligt med något annat... Hur gör man ett test liknande BLS för Mountainmaskiner tex? Eller Touringmaskiner? Svårt...

Om andra ser värde i andra tester så är det helt ok... För mig är det BLS som gäller iaf...