Tvåtaktsmotorn är framtiden!

4

426H

Fan Stoxx, jag hade ju precis förträngt alla nya modeller och bestämt mig för att åka ett år till med renegaden. Assaulten är ju bara sååå grymmmm.
 
S

StoxResearch

426H:
Jag är också kär i Assaulten, :) Fråga mig inte varför, det bara är så. Jag har den tom som skrivbordsbakgrund.
 
Last edited:
S

StoxResearch

RotaX447:
Ski-Doo vågar iaf visa sin 4T motor sida vid sida med en 2T motor, vilket är mer än man kan beskylla andra för (vad jag vet). Jag tror att det är helt medvetet gjort, dom VILL helt enkelt att folk SKA köpa 2T, :) Jag skulle tro att Nytromotorn är mindre än 1200 motorn iaf, det ska den vara. Nytromotorn är ändå gigantisk.

Hur kan någon i sin vildaste fantasi tro att 4T någonsin kommer att bli lika bra körbarhetsmässigt som 2T, HUR? Jag tycker mig tex se klart och tydligt i filmerna att Renegade 1200 rör sig mer som ett slagskepp jämfört med 600an. Mer framtung verkar den definitivt också vara. Dessutom verkar den tippigare efter leden, men då vet man ju inget om tex stötdämparkalibreringen och hur snabbt han kör.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Nu har de första seriösa recensionerna av Ski-Doo 600 E-Tec börjat komma ut. Om vi säger som så, amerikanska tidningen Snowtech verkar tillbedja sin maskin varje kväll, :)

Jag har hävdat det i några år nu, utombordarna och snöskotrarna blir de viktiga vändpunkterna för 2T (ungefär som El-Alamein och Stalingrad), och det fortsätter jag hävda. Som en åsna. David kommer att besegra Goliat.

Det här har tydligen blivit min egen lilla viktig-info-tråd, :p Inga mothugg alls längre. Jaja, får väl helt enkelt fortsätta komma med viktig info i evig tid, :) Tills jävulen avlöser.
 
S

StoxResearch

Det verkar mycket troligt att 2T kommer att klara nästa CARB (Californian Air Resources Board) utsläppsregler för utombordsmotorer, dvs CARB 4. Nivåerna ligger inte fast ännu och inte heller finns det något datum för när dom kommer att införas (föreslaget är 2012). Men att skärpningarna kommer att bli våldsamma är det ingen som tvivlar på. Risken finns att nivåerna kommer att sänkas med ytterligare ca 70% från CARB 3 för HC+NOx, vilket är brutalt. Det forskas redan för fullt. Jepp, CARB har världens hårdaste utsläppskrav för utombordare (förutom möjligen någon enstaka insjö). Och jepp, även 4T får det riktigt svettigt med dom reglerna. 4T får precis lika stora bekymmer att klara reglerna, om inte tom större.

Intressant läsning, http://www.google.se/url?sa=t&ct=res&cd=5&url=http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/pdf/2007_32_0052.pdf&ei=oMsUSJi6MpG80wS0hdGRAg&usg=AFQjCNGvsRRmO6unh2p2mAxNKbrsoTpclg&sig2=XP2k8PddUflu8xCqTzgCVw
 
Last edited:
S

StoxResearch

HÄR har ni förklaringen till att 2T (SDI/DI mm) tar så lite bränsle vid (framförallt) lugnare körning. Låga pumpförluster (till skillnad mot 4T) vid delgas ger låga BSFC, vilket är samma sak som låg bränsleförbrukning. Direktinsprutning ökar bara försprånget ytterligare från SDI, framförallt vid "stratisfied mode". Stratisfied mode (eller "lean burn" som det också kallas) innebär att man samlar en liten mängd bränsle just runt tändstiftet. Detta gör att blandningen kan antändas trots att blandningen för hela förbränningsrummet egentligen är alldeles för mager. Ack, vad 2T DI är bra!

Dynotech rapporterar "mid .30's BSFC" vid delgas for E-Tec 600, vilket är helt extremt lågt! ÄNTLIGEN finns det bevis för nåt jag har hävdat sen Kristus födelse känns det som.

http://www.dynotechresearch.com/blog/archives.asp?chosenMonth=2&chosenYear=2008#204

4T framtiden? Skulle INTE tro det. Nu vänder det.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Ja, dom försvann för urlänge sen i västvärlden iaf. Det fanns inte DI då. 2T DI finns numera i "Rickshaw's" borta i Asien iaf, vilket är en bra början, :) En "Rickshaw" är en sån där trehjulig taxi som man ibland ser i filmer och dylikt. Jag har klistrat in länkar tidigare i tråden.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
varför diskutera motorerna i bilar och lastfartyg egentligen?
det här är väll ett snöskoterforum?


jag har kört 300mil fyrtakt och en hel del som sägs av tvåtaktsfanatikerna är helt sant....
tex chassiena....visst jag kör en "lössnömaskin" men tycker endå att det är dåligt att den ska gå av på mitten i första guppet.
men det har ju samtidigt inte så mycket med motorn i sig att göra.
jag tror inte att jag kommer ha en tvåtaktare på ett bra tag pga att jag falligt för dessa mc motorer..tvåtaktare känns bara tråkigt.

sen ang ski-doos 12000 motor så är det ju en stor ***** klump.
ser mer ut som en bilmotor medans yamahamotorerna ser ut som en mc motor.
och stooooor är den ju....


vill att arctic bygger en mountain 4-takt,hadde varit roligt
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Fortfarande inte sett någon 2t bil på länge, o de är väl endå där de flesta motorena sitter och i lastbilar/bussar!:hmmmm:
Har lite svårt för ett sånt resonemang, varför ta en bilmotor och sätta den i en skoter?? Samma sak gäller ditt resonemang, varför sätta en skotermotor i en bil??

Har man inte förstått skillnaden mellan lastbilar, bilar och skotrar så känns det inte riktigt seriöst enligt min mening.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har lite svårt för ett sånt resonemang, varför ta en bilmotor och sätta den i en skoter?? Samma sak gäller ditt resonemang, varför sätta en skotermotor i en bil??

Har man inte förstått skillnaden mellan lastbilar, bilar och skotrar så känns det inte riktigt seriöst enligt min mening.
Jag har inte läst denna tråd så har säkert missat en o annat resonomang, men lite har jag sett då ni kommit in på bilar etc.
Sen enligt topic "Tvåtaktsmotorn är framtiden", ja då måste man väl ta det generelt, inte enbart inom skotrar (även om det här nu är ett skokterforum).

Så ser jag på frågan, är 2-takts motorn framtiden, så måste den börjar komma in i Bil/Lastbilar/Bussar..
Och reflekterar man i deras utveckling så dröjer det inte länge innan skotervärlden oxå ser ut så!
Men nu kommer en ny "fluga" inom 2-takts världen, den underbara överladdningen börjar bli mer utfoskad!
Vilket givetvis är jätte roligt.
Det var ju ett själ till att många väljer 4-takt, just pga lätt tillgång till överladdning.

Men ska man se det globala perspektivet, så kommer nu våra miljölagar bli stiftade hårdare och vi måste ha renare skotrar.
Vilket jag tror ligger till fördel inom 4-takten..

Mina ord, hoppas de redde ut sig för er:ciao:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Det verkar nästan som du hoppar in här mitt i allt och kommer med ett inlägg, :) Det HAR redan vänt för 2T, på massor av områden. Och ja, de klarar redan idag mycket hårdare avgaskrav än vad som finns i skotrar tex och det forskas som fan för att få dom ännu bättre.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Det verkar nästan som du hoppar in här mitt i allt och kommer med ett inlägg, :) Det HAR redan vänt för 2T, på massor av områden. Och ja, de klarar redan idag mycket hårdare avgaskrav än vad som finns i skotrar tex och det forskas som fan för att få dom ännu bättre.
Jo kanske, men man måste väl få skriva :confused:

Det HAR inte vänt för 2-taktarna ännu, då Tex ski-doo lanserar en ny 4-takt till vinter'n!
Skulle det vara 2-taktarnas era nu skulle ju alla lägga ner sin forskning inom 4-takt vilket både vore dyrt o onödigt!

Så att det har vänt njaaa, det håller jag inte riktigt med om!

Sen ang. avgaskraven sa jag att 4-takt har det lättare att klara dom =)

Mvh
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag har inte läst denna tråd så har säkert missat en o annat resonomang, men lite har jag sett då ni kommit in på bilar etc.
Sen enligt topic "Tvåtaktsmotorn är framtiden", ja då måste man väl ta det generelt, inte enbart inom skotrar (även om det här nu är ett skokterforum).

Så ser jag på frågan, är 2-takts motorn framtiden, så måste den börjar komma in i Bil/Lastbilar/Bussar..
Och reflekterar man i deras utveckling så dröjer det inte länge innan skotervärlden oxå ser ut så!
Men nu kommer en ny "fluga" inom 2-takts världen, den underbara överladdningen börjar bli mer utfoskad!
Vilket givetvis är jätte roligt.
Det var ju ett själ till att många väljer 4-takt, just pga lätt tillgång till överladdning.

Men ska man se det globala perspektivet, så kommer nu våra miljölagar bli stiftade hårdare och vi måste ha renare skotrar.
Vilket jag tror ligger till fördel inom 4-takten..

Mina ord, hoppas de redde ut sig för er:ciao:
Då detta är ett skoterforum och under ämnet "Teknik" så tror jag att 2T-förespråkarna avser motorer för just snöskotrar, när man menar att "2T" är framtiden.

Om 4T är framtiden i bilar, fartyg, månraketer mm. så bör väl detta diskuteras i ämnet "Övrigt" ?

Edit. såg just att denna sak diskuterades i ämnet "Allmänt", kanske lite OT just här.men skit samma, skoterämne som skoterämne.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse/Stig Larsson:
Tråden handlar inte bara om snöskotrar, det var inte min tanke med den iaf, :) Det blir för lite att skriva om då.

Yamaha_nisse:
Du kanske ska ta dig en titt på hur många nya 2T modeller som introduceras 2009 också, :) Polaris storsatsar tex, och det går bra som fan för dom just nu... Alldeles i dagarna fick jag tex veta att det blir ett grymt Arctic Cat Sno Pro 600 derivat till konsumenterna nästa år också. 4T modellerna som släpps är då absolut inte av intresse för mig. Z1 Turbo tex, ja den blir väl hmmmm smidig. Och vad gäller Ski-Doo 1200an, nope inget för mig... Vem vill ha stryk av polarna, :)

Ja, 4T har lättare att klara avgaskrav just nu. Men för bara några inlägg sedan så länkade jag till en artikel för utombordare som visar exakt hur hårt det jobbas på 2T. Det går framåt med stormsteg. Det verkar faktiskt som att 2T är nära på helt ikapp 4T. Vänta bara några år till. Ju närmare 2T kommer 4T, desto mer kommer det att forskas eftersom det blir ett verkligt alternativ. Dessutom vill man ju aldrig att "någon annan ska hinna före".

Sen ska man komma ihåg en sak. Alla modeller och motorer som släpps har man inte bara jobbat med några månader. Det ligger år bakom. Så Ski-Doo och Arctic Cat började med sina 4T för länge sen, när det var långt ifrån klart hur det skulle bli.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse/Stig Larsson:
Tråden handlar inte bara om snöskotrar, det var inte min tanke med den iaf, :) Det blir för lite att skriva om då.

Yamaha_nisse:
Du kanske ska ta dig en titt på hur många nya 2T modeller som introduceras 2009 också, :) Polaris storsatsar tex, och det går bra som fan för dom just nu... Alldeles i dagarna fick jag tex veta att det blir ett grymt Arctic Cat Sno Pro 600 derivat till konsumenterna nästa år också. 4T modellerna som släpps är då absolut inte av intresse för mig. Z1 Turbo tex, ja den blir väl hmmmm smidig. Och vad gäller Ski-Doo 1200an, nope inget för mig... Vem vill ha stryk av polarna, :)

Ja, 4T har lättare att klara avgaskrav just nu. Men för bara några inlägg sedan så länkade jag till en artikel för utombordare som visar exakt hur hårt det jobbas på 2T. Det går framåt med stormsteg. Det verkar faktiskt som att 2T är nära på helt ikapp 4T. Vänta bara några år till. Ju närmare 2T kommer 4T, desto mer kommer det att forskas eftersom det blir ett verkligt alternativ. Dessutom vill man ju aldrig att "någon annan ska hinna före".

Sen ska man komma ihåg en sak. Alla modeller och motorer som släpps har man inte bara jobbat med några månader. Det ligger år bakom. Så Ski-Doo och Arctic Cat började med sina 4T för länge sen, när det var långt ifrån klart hur det skulle bli.
Låter ju bra .. =)
Förespråkar inget, tycker det är kul ifall 2-taktarna börjar få fotfäste igen, för då kommer tex. 4-takts kungen Yamaha,
känna sig mer pressad att bygga bättre maskiner (vilket dom visat med Phazer o Nytro'n).
Tror därimot inget av dom kommer dö ut som du verkar vilja ha det.. ;)

Ingen kommer försvinna, det kommer nog gå upp och ner för både 2-takt o 4-takt.
Just nu verkar det vara blommning för 2-takt vilket senare 4-takt kommer på något nytt som ger dom "advantage".