Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

426H:
Ja, KTMen verkar fin. Få se när det blir lite kurvigare banor längre fram. För övrigt så är det just GP som övertygar mig om att slidmatning är överlägset reeds, :) Aprilia har ju haft ett effektövertag många år nu tycker jag.

Visst är det lite tragikomiskt att Honda har dragit sig ur 125 och 250, hahaha. Dom surar nu när dom inte har lyckats ändra reglerna till 4T. Tur det, samtliga klasser skulle dött av exploderande kostnader, ungefär som nu händer i MotoGP. Fast Honda tänkte ju fixa det genom att ej tillåta fri motortrimning, och hade mage att fortfarande kalla det för prototyp racing. Man häpnar. Inga trick är för fula, :(

Nu blir det MotoGP. Få se om Ducati fortfarande går hårdast, :) Hoppas det.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Hjulboggie rules:
Som sagt, vi har olika teorier.

A. 2T är billigare att göra framsteg ifrån nuvarande nivå
B. 2T är lättare, mindre och ger därmed bättre köregenskaper
C. 2T är billigare vid ett haveri
D. 2T har alla möjligheter att dra mindre bränsle, och därmed släppa ut mindre CO2
E. Sea-Doo övergick till 4T innan E-Tec fanns
F. 2T försvann i princip från ATV för länge sen. Då var då, nu är nu.
G. 2T är på väg tillbaks i MX. Ingen har råd med 4T.
H. Ski-Doo har tagit sig till 50% av snöskotermarknaden med främst 2T
I. Yamaha, främsta förespråkaren för 4T, har börjat backa
J. Evinrude (2T) växer så det knakar, och där kan vi snacka volym
K. Bajaj Moto satsar på 2T i Indien, och säkert snart i fler länder i Asien
L. Det finns firmor (tex KTM) som blir allt större som inte skiter 4T (som tur är)
M. Bäst för de som satsar på 4T idag att börja med 2T. Det är vad som gäller.
N. Mm mm

Tror minsann att jag har skrivit precis allt detta tidigare. Finns mycket mer att skriva också...

Jag skulle inte bli förvånad om 2T DI är vad som gäller i snöskotrar inom några få år, :) Snarare så räknar jag med det...
Det där känns nog mest som önsketänkande...Jag tror att 2t di bara skjuter upp 2t motorernas undergång några år....
 
S

StoxResearch

bonde:
Jasså, det säger du, :) Vi får väl se...

Jaja, nu är jag less på den här kackatråden för tillfället, :) Bye...
 
S

StoxResearch

Är det någon som brukar följa en konkurrerande tidnings årliga jämförelse av ledskotrar? Resultatet för en maskin blev som förväntat...

Newtons lagar kommer att fortsätta gälla, tyvärr...
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är det någon som brukar följa en konkurrerande tidnings årliga jämförelse av ledskotrar? Resultatet för en maskin blev som förväntat...

Newtons lagar kommer att fortsätta gälla, tyvärr...
Newtons lagar har inget med funktionsprinciper hos Otto-motorer att göra.

Jag har svårt att se hur man kan spå att framtiden innebär tvåtakt utifrån att en svensk skotertidning med målgruppen 13-18 år tycker att en viss skoter (som råkade ha tvåtaktsmotor) var bäst på att piska led.

Vidgar man perspektivet bara en smula så ser man att valet av motorteknisk utveckling har helt andra grunder, och den utvecklingen går åt samma håll sedan 1950-talet. Det är bara frågan om NÄR, inte OM.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Du glömmer en liten detalj... 2T har varit borta från (de flesta?) nya fordon i Indien, MEN är nu tillbaka (2T DI), :) Det har jag tidigare visat mha länkar, hur vore det om folk läste dom också?

Felfelfel... Jag citerar Olav Aaen (American Snowmobiler): "A clean 2-stroke that meets emission standards has a clear advantage to 4-strokes in both power and weight."... Han är så klok och så vis den gode Olav, :)
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Du glömmer en liten detalj... 2T har varit borta från (de flesta?) nya fordon i Indien, MEN är nu tillbaka, :) Det har jag tidigare visat mha länkar, hur vore det om folk läste dom också?

Felfelfel... Jag citerar Olav Aaen: "A clean 2-stroke that meets emission standards has a clear advantage to 4-strokes in both power and weight."... Han är så klok och är så vis den gode Olav, :)
Problemet är väl att dina länkar sällan är särskilt oberoende, oftast är det antingen Bombardiers reklammaterial eller som i fallet Aaen, någon som lever på att trimma tvåtaktare...

Förklara istället varför tvåtaktare inte finns i motorcyklar idag eller varför de inte finns i bilar, lastbilar, flygplan eller andra fordon. Det enda stället man hittar dem på är i snöskotrar, företrädesvis av crosstyp och crossmotorcyklar, även om de i det senare fallet även börjar tappa mark. Nu pratar vi generellt och inte i speciella tvåtaktsklasser.

Tvåtaktsmotorer borde väl vara ytterst intressant i exempelvis Formel 1, eftersom vikteffektförhållandet och balansen där är av yttersta vikt. Men icke - vad beror det på?

Jag konstaterar fortfarande att det tyngsta argumentet du för fram är att "du vill" att tvåtaktsmotorn skall ta över i framtiden, men du får nog presentera bättre källor och argument för den saken.

Bombardier tror/trodde på den saken, men DI har funnits i utombordare ganska länge utan att ha hittat ned i något annat och utvecklingen bland tvåtaktare har väl i princip stått stilla sedan DI/e-tech eller har det kommit något nytt de senaste tio åren på den fronten? Och givetvis är det en ren(!) slump att Bombardier själva går över till fyrtaktare i allt fler fordon, tex vattenskotrar, ATV osv?

Nåja, framtiden får förstås utvisa, men nog tycker jag att man måste försöka se utvecklingen ur ett helhetsperspektiv. :)
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
problemet med 2T di är ju att luften värms upp när den går ner i vevhuset. i och med det uppstår ju direkt en ganska jobbig prestandaförlust
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Jag orkar inte jaga upp alla länkar som jag har hittat genom tiderna... Less på det... De kommer allt eftersom ska du se... Alla fordon/marknader som är utan 2T idag, där försvann dom innan DI fanns... Det är ungefär hela förklaringen till att 2T inte existerar...

Några notiser bara: 2T Diesel finns till flyg (se nedan), MX reglerna har ändrats så att 2T fasas in med kraft i amatörklasserna... Det sistnämnda har jag för övrigt stoppat in en länk till tidigare, det minns du väl? :)

http://www.greencarcongress.com/2006/05/a_lightweight_v.html
http://www.greencarcongress.com/2005/05/fev_developing_.html

Tidigare i tråden har jag länkat massor till olika saker... Vad länkar de flesta andra till? :)

I övrigt väntar vi ut utvecklingen... Det går lysande det här ju...

Grovsnus:
Det löser man med tex vätskekylt vevhus, :)
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Är det någon som brukar följa en konkurrerande tidnings årliga jämförelse av ledskotrar? Resultatet för en maskin blev som förväntat...

Newtons lagar kommer att fortsätta gälla, tyvärr...
Om Newtons lagar skulle gälla, så skulle det ha varit 2 st 2t maskiner i botten!
En viss maskins resultat beror varken på vikten eller 4t motorn!
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Himlars vad skönt!
Igår blev jag av med min 2-takts skoter!:ciao:
Innan köparen drog iväg hittade jag en dunk Mobil 2T olja som stod och skräpade i ett hörn! Den var till utombordare....jag skickade iväg den med, pga....Vad F. har jag för nytta av den när jag i sommaras bytte utombordaren oxå till 4T :)

Kör nu mer bara 4 T på vintern och sommaren!

No more 2 smoke! :rock:
 
4

426H

I alla applikationer som kräver hög effekt och låg vikt är 2T-tekniken intressant. Det som slagit ut 2T från vissa applikationer är miljökrav. Möjligtvis kan man komma tillrätta med dessa nu när det finns DI + möjlighet att sätta på katalysator.
En annan nackdel med 2T är tillförlitlighet. Dom flesta 2T kräver någon form av renovering efter 500-1000 mil vid höga effektuttag (om man är snäll ;) ), vilket gör det mindre intressant med 2T i bruksfordon. Kan DI + avancerad trycksmörjning lösa tillförlitlighetsproblemen?

I fritidsfordorn typ båtmotorer och sportskotrar är det ett mindre problem. Om en skotermotor håller i 750 eller 5000 mil utan renovering är mindre intressant.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Vad var orsaken den här gången? Skidorna va? :D

mrplasma:
Huvudsaken att alla är nöjda... mrplasma nöjd = jag nöjd...

426H:
Du är bra du, :) Klarar av att se objektivt på saker... Jag erkänner också utan vidare att 4T kommit längre vad gäller utsläppsnivåer idag, iaf om man tittar på vad som finns ute på marknaden... Vad som finns i laboratorier är (tyvärr) ofta hemligt... Just det faktum att 2T har en massa andra kända fördelar gör att man ALLTID kommer tillbaks till motortypen... Så länge 2T klarar gällande utsläppsregler så köper folk dem, så är det... Det/de företag som klarar utsläppskrav med 2T har ett övertag...

En sak att fundera på är: Vad är ett högt effektuttag? Är ett högt effektuttag något som är högt för den egna motortypen? Eller är det något som ger ett jämförbart vikt/effektförhållande med en annan motortyp som (för sig själv) har ett högt effektuttag?
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Himlars vad skönt!
Igår blev jag av med min 2-takts skoter!:ciao:
Innan köparen drog iväg hittade jag en dunk Mobil 2T olja som stod och skräpade i ett hörn! Den var till utombordare....jag skickade iväg den med, pga....Vad F. har jag för nytta av den när jag i sommaras bytte utombordaren oxå till 4T :)

Kör nu mer bara 4 T på vintern och sommaren!

No more 2 smoke! :rock:
Kanske du gjorde köparen av din skoter en riktig björntjänst då du skickade med utombordaroljan....tänk om han använder den till skotern.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det har säkert sagt tidigare men tål att upprepas, 2t di har stora möjligheter att nå högre verkningsgrad än 4t.

En 2t di utan spolförluster och med färre antal rörliga delar som kräver friktionsförluster måste i mitt huvud vara en effektivare motorkonstrution än 4t och därmed nå högre verkningsgrad och då givetvis vara bränsle effektivare med mindre co utsläpp som följd.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alla fordon/marknader som är utan 2T idag, där försvann dom innan DI fanns... Det är ungefär hela förklaringen till att 2T inte existerar...
DI har funnits som konstruktion i många år, dessutom bedrevs forskning på området av alla motortillverkare men en efter en har valt att lämna tvåtaktsspåret. Trots att DI-tvåtaktare har funnits lanserad på marknaden under lång tid har det dröjt att få ned dem i andra applikationer.

Ett problem verkar vara att DI inte har så bra vikt/effektförhållande, att den är dyr och komplicerad - kort sagt, kan utmärkt ersättas av fyrtaktare som dessutom utvecklats mycket de senaste decennierna när det gäller både vikt/effektförhållande och motorkaraktär. Se på Nytron till exempel - fem år efter den första "riktiga" fyrtaktsskotern kommer en fyrtaktare som är minst lika bra som tvåtaktarna och där mountainmodellen väger kanske 20 kg mer än en tvåtaktsmaskin med samma effekt - och då skall vi veta att Yamaha var tyngre när de hade tvåtaktare också.

DI är än så länge bara en dröm i snöskotrar och det lär stanna vid det också. Utvecklingskostnaden blir för stor utslaget på de få exemplar som tillverkas.
 
S

StoxResearch

REVare:
Ungefär så där ligger det till också, :)

Hjulboggie rules:
Du måste verkligen lära dig att ligga åtminstone på rätt planet med dina uppgifter, :) Du vet att Ski-Doos nya E-Tec 600 är 2T DI va?