Tvåtaktsmotorn är framtiden!

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
StoxResearch:

Balans är viktigt, men inte allt. Precis som vikt...
Är ju ändå bara första året med XP'n och den blir 1'a och 2'a i SOY.
Hoppas BRP balanserar E-Tec'n ännu bättre!
Vet du om det kommer E-Tec i Lynx modellprogram?
 
S

StoxResearch

i440xcr99:
Man kan trixa och trolla hur man vill, men mer vikt blir då aldrig någonsin bättre. Att dessutom ha vikten snedfördelad till fronten är, hmmm hur ska jag uttrycka det, inte bra... :)

Det enda jag har hört om Lynx är rykten, precis som du.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Diskussionen gäller fortfarande inte 4t gentemot 2t utan andra generationens fyrtaktsskotrar mot femtonde generationen tvåtaktsskotrar. Om man jämför diskussionen 2004 med den idag så finns inga argument kvar, förutom att tvåtaktarna närmat sig fyrtaktsmotorn. Dyrare, tyngre och med lägre bränsleförbrukning och utsläpp.

Nu verkar det som om fyrtaktsskotrarnas största problem är att de väger 10 kg mer på fel ställe. Allt annat är fördelar.

Skall man tävla i skotercross är det en sak, skoteråkning är så mycket mer.

Man skall väl lägga till att en riktig tävlingsförare i skotercross kör garanterat ifrån alla "experter" här på forumet om han har en RX-1 Mountain och ni andra får ha en Lynx 440 eller vilken det nu är som för tillfället väger 0,4 kg mindre än konkurrenterna.

Jag har fortfarande inte sett ett enda argument varför tvåtaktarna skulle vara framtiden i just skoter, när tekniken lagts ned i alla andra tillämpningar pga att den var sämre på alla sätt.

Hade andelen fyrtaktare minskat totalt sett över fem-sex år hade man möjligen kunnat dra en slutsats åt det hållet, men så är ju inte fallet, eller hur?

För mig framstår det som att man argumenterar för skrivmaskinen som framtiden jämfört med datorn, och argumentet är att "det låter fräckare när man skriver".

Jag kan äta upp min mössa om det finns tvåtaktare kvar på marknaden 2013 - möjligen med undantag av cross 440.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har fortfarande inte sett ett enda argument varför tvåtaktarna skulle vara framtiden i just skoter,
OK vi tar det igen:
- 2T har överlägset vikt/effekt förhållande. (detta är viktig för sportskotrar)
- Avgasreningskraven på skotrar är så kass (läs låga) att en 2T klarar dessa.
- 2T kostar en bråkdel av en 4T att producera = större profit för tillverkarna.

Ovan har vi det tekniska (bristen på) kravet som möjliggör 2T även i dag,
och i framtiden.
Vi har även kundnyttan, samt det ekonomiska incitamentet för tillverkarna.

Tillsammans ger detta trådskaparen rätt i "Tvåtaktsmotorn är framtiden"

när tekniken lagts ned i alla andra tillämpningar pga att den var sämre på alla sätt
Detta är inte sant, utan ett påhitt.:stupid:
Det jag kommer på utan betänketid:
Mopeder, scootrar, utombordare, motorredskap, flygmotorer.


//
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
OK vi tar det igen:
- 2T har överlägset vikt/effekt förhållande. (detta är viktig för sportskotrar)
4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.

- Avgasreningskraven på skotrar är så kass (läs låga) att en 2T klarar dessa.
Och du tror att det kommer att fortsätta vara så "i framtiden"?:argh:

- 2T kostar en bråkdel av en 4T att producera = större profit för tillverkarna.
Hmmm, ett argument för framtiden? Det tror då inte jag i alla fall.

Ovan har vi det tekniska (bristen på) kravet som möjliggör 2T även i dag,
och i framtiden.
Vad talar för att det kommer att vara så i framtiden? Tycker du att utvecklingen talar för det?

Vi har även kundnyttan,
Specificera gärna "kundnyttan" när det gäller 2t kontra 4t om du skall använda det som argument.

samt det ekonomiska incitamentet för tillverkarna.
Incitament stavas efterfrågan, och det talar enkom för 4t i detta fall.

Tillsammans ger detta trådskaparen rätt i "Tvåtaktsmotorn är framtiden"
Nej, det är ju det det inte gör.

Detta är inte sant, utan ett påhitt.:stupid:
Det jag kommer på utan betänketid:
Mopeder, scootrar, utombordare, motorredskap, flygmotorer.


//
Mopeder är nästan enbart fyrtaktare idag av många anledningar. Snöskotrar är ungefär hälften fyrtaktare redan (i skandinavien över hälften). Efter ungefär fem år... Utombordare är fyrtaktare idag på de allra flesta håll utom de allra billigaste snikmodellerna och Bombardiers produktline. Motorredskap...tja än så länge, men de är döda inom några år när utsläppsregler börjar gälla dem också.

Tvåtakts flygmotorer är värda ett kapitel för sig. Eftersom de havererar i en extremt hög grad är de förbjudna i många länder, och det är ändå enbart i ultralätta flygplan de används, de s.k "trikes" som i princip är utdöda numer. Ingen person med utvecklat säkerhetstänkande sätter sig i en trike med tvåtaktare...



Allvarligt, tycker du att ditt inlägg talade FÖR tvåtakt?:laugh:
 
S

StoxResearch

My God. Nu drog det iväg på rikt. Jag ger upp för tillfället, :)
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.

Bevisligen inte. Räkna bara antalet ingående komponenter på en 4t med turbo och jämför med 2t.

Motorredskap...tja än så länge, men de är döda inom några år när utsläppsregler börjar gälla dem också.
Det finns lite ny finurlig teknik för att minska "kortslutningen" i dessa små 2taktare , en är "wave tube" en slags mekanisk sdi och en är x-torq ( husqvarna ) en lösning där motorn har ett separat luftintag utan bräsnleblandning som kommer in i spolportarna förs för att bara ren luft ska blåsas ut i avgasporten.

Så 2takt omgrupperar bara , för att sedan TA ÖVER VÄRLDEN!( och kanske universum )
 
Last edited:
S

StoxResearch

Snowlabile:
Ok, jag är tillbaks, hahaha...

Lösningen som du skriver om att man skickar in enbart luft i förbränningsrummet genom en del av överströmmarna och därmed "blockerar" färskgaserna från andra har funnits länge i några olika varianter. Men det är först nu det börjar kommersialiseras lite smått (vad det verkar). Och poängen med detta är att man till nästan noll kostnad kan få stora förbättringar, :)

Vad är "Wave tube" för nåt? *Nyfiken* Jag känner till att det forskas på riktigt enkla mekaniska varianter av DI, men jag visste inte att sånt är på väg ut eller redan är ute.

Jag hoppas verkligen inte att 4T tar sig till tex motorsågar (i större omfattning), eftersom det inte finns nog med axelleder i Titan till de stackars skogsarbetarna, :(
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, vad väger en 300 hk 2taktare då? Och hur länge håller den?

"Bevisligen" får du väl utveckla... effektförhållandet på en 4t med turbo (vanlig konsumentteknik) är nästan oändligt, litereffekter på 3-400hk är inte ens dyrt idag. Antalet komponenter är väl inte intressant - väger en armbandsklocka mer än ett järnspis bara för att det är fler delar?

Motorredskap överlever tack vare alkylatbensin, inget annat... oavsett finesser.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Snowlabile:
Ok, jag är tillbaks, hahaha...

Lösningen som du skriver om att man skickar in enbart luft i förbränningsrummet genom en del av överströmmarna och därmed "blockerar" färskgaserna från andra har funnits länge i några olika varianter. Men det är först nu det börjar kommersialiseras lite smått (så vitt jag vet). Och poängen med detta är att man till nästan noll kostnad kan få stora förbättringar, :)

Vad är "Wave tube" för nåt? *Nyfiken* Jag känner till att det forskas på riktigt enkla mekaniska varianter av DI, men jag visste inte att sånt är på väg ut eller redan är ute.

Jag hoppas verkligen inte att 4T tar sig till tex motorsågar (i större omfattning), eftersom det inte finns nog med Titan axelleder till de stackars skogsarbetarna, :(

Den utförd ganska lite manuell huggning numer, det är snarare röjsågar och liknande i så fall och en liten fyrtaktare med turbo är definitivt lättare, tystare, renare, snålare och starkare än en tvåtaktare med samma effekt. Och dyrare, men priserna går nedåt fortare än något annat. Nu görs det ju inga 4t-motorer i den storleken så det lär inte bli något av det, men i denna tråd är ju teorier viktigare än praktik, eller hur? ;)





Nu skall ni inte tro att jag är någon blind 4t-förespråkare. Jag är däremot helt övertygad om att det är 4t som gäller framöver av många skäl. Själv skulle jag vilja ha (motormässigt) en SRX-trippel - en trecylindrig tvåtaktare är bland det bästa som finns. Effektmässigt duger den fortfarande till att spöa allt annat, och den ger verkligen ett ansikte åt uttrycket "att sluta när man är på topp". Den och Vipermotorn, kan man göra så mycket bättre tvåtaktare rent karaktärsmässigt?
 
4

426H

Kul att tråden vaknat igen. När der gäller turbo så häder det en del även på 2T-sidan. Exempelvis har Brad Story (Thunderstruck-filmerna) i år övergett sin grymma apex mtn turbo och åker numera en M1000 turbo. Helt uberjävlig skoter vad jag förstått.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Tja, vad väger en 300 hk 2taktare då? Och hur länge håller den?

"Bevisligen" får du väl utveckla... effektförhållandet på en 4t med turbo (vanlig konsumentteknik) är nästan oändligt, litereffekter på 3-400hk är inte ens dyrt idag. Antalet komponenter är väl inte intressant - väger en armbandsklocka mer än ett järnspis bara för att det är fler delar?

Motorredskap överlever tack vare alkylatbensin, inget annat... oavsett finesser.
Visst , man kan plocka ut hög litereffekt med turbo , men just dom effekter man vill ha i en skoter och utan turbolag och låg vikt är svårt jämfört med 2t .
Kolla tex på volkswagens TSi , man är tvungen att komplettera turbon med en mekanisk kompressor för att få bra register i motorn.
2t är som tidigare nämnt ganska billigt jämfört med 4t och sen om du lägger till turbo så blir skillnaden ännu större.
Och dom relativt låga kraven på hur många mil motorn måste hålla hjälper till att ytterliggare minska nyttan av 4t.
Skidoo:s , 800r är ju ganska imponerande med sin låga bensinförbrukning och ändå är det en förgasar 2taktare.
Antagligen kostar hela motorn med förgasare lika mycket i produktion som yamahas topplock till nytron.

Tror inte alkylat finns i usa , och deras hårdare miljökrav är det som driver på utvecklingen , och sen kommer grejerna till sverige pga av att det inte lönar sig att göra en massa olika produkter.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.
OK då tar vi de exempel som fins att köpa.
Polars FST 145 hk 750 cc, AC 660 110 hk.

Ok nu alla på en gång, vågen åt de billiga överlägsna turbofyrtaktarna.


//
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
OK då tar vi de exempel som fins att köpa.
Polars FST 145 hk 750 cc, AC 660 110 hk.

Ok nu alla på en gång, vågen åt de billiga överlägsna turbofyrtaktarna.


//
Du är tretton år va?

Du kan köpa en RX-1 turbo också, utan vidare 300 hållbara hk i 65 kilo motor eller vad det nu kan handla om med turbo. Kostnaden är väl 20 papp upp för dubbelt så mycket effekt. Vad kostar det att få 300 hk i Polarismotorn du nämner? Vad väger den då? Just det, det är inte ens möjligt.

Det handlar om tekniken - anser du att ditt exempel talar för att 2t är överlägsen 4t med turbo när det gäller vikteffektförhållande så... du kan ju tipsa F1-stallen i så fall, de gillar vikteffektförhållanden nämligen.


Försök att föra en seriös debatt - detta är ett intressant område.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Har funnits 2 NR (New Racing), den första kom -79 och var en 500 racer som skulle rejsa mot 2T i GP500. Det gick inget vidare..
Året efter försökte man igen med en 750 för endurance racing.
visst,det har funnits flera NR i hondas racingprogram under årens lopp. men den med ovalkolvarna kom -91 som -92års modell och som jag skrev tidigare så "förbjöds" den av FIM,men dom hann sätta ett par hastighetsrekord med den.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Kostnaden är väl 20 papp upp för dubbelt så mycket effekt. Vad kostar det att få 300 hk i Polarismotorn du nämner? Vad väger den då? Just det, det är inte ens möjligt.


var hittar du ett turbokit för 20k?

blir runt 40papp om du monterar ett mcx själv.
förstår inte varför alla tror att det är gratis med turbo....
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Du är tretton år va?

Du kan köpa en RX-1 turbo också, utan vidare 300 hållbara hk i 65 kilo motor eller vad det nu kan handla om med turbo. Kostnaden är väl 20 papp upp för dubbelt så mycket effekt. Vad kostar det att få 300 hk i Polarismotorn du nämner? Vad väger den då? Just det, det är inte ens möjligt.

Det handlar om tekniken - anser du att ditt exempel talar för att 2t är överlägsen 4t med turbo när det gäller vikteffektförhållande så... du kan ju tipsa F1-stallen i så fall, de gillar vikteffektförhållanden nämligen.


Försök att föra en seriös debatt - detta är ett intressant område.
Det han skrev var helt relevant, han visade att 4t med turbo varken var lättare eller billigare än 2t.

Den riktiga fördelen med turbo är om du kör i höga berg då du kan kompensera för det lägre lufttrycket.
Dock inte helt relevant i sverige.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det han skrev var helt relevant, han visade att 4t med turbo varken var lättare eller billigare än 2t.
Men kom igen - det KAN vara varken lättare eller billigare. Men om vi pratar vikt/effekt kontra pris så är en 4t turbo överlägsen om vi pratar höga effekter.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Du är tretton år va?
Om argumenten tryter, lägg då ned, utan att frestas till personangrepp.

Mitt problem är inte om jag är 13, utan att jag ser kubikmetervis med BS slungas här, i värsta fall utan bemötande.
(vore jag 13 säger det mer om dig, som i detta nu förlorar den sakliga diskusionen.)

Faktum kvarstår, 4T ÄR dyrare och ger sämre vikt/effekt än 2T.
Hur mycket man kan trimma är helt ointressant för denna diskusion, det är över disk skotrar vi diskuterar här.

Map ovalkolvsmotorn som jag refa till, den kom 79 för att slå 2T road racing GP500.
http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/

//
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sorry, jag förilade mig. :hello:

Men det jag reagerade på var att du tog två isolerade exempel och utifrån det fastslog att en teknik är sämre än den andra. Man kan inte göra så när man diskuterar tekniska principer.

Det är mycket prat från olika håll om hur bra eller dåligt det ena och andra är från många i tråden, men jag saknar faktiskt argument för varför tvåtaktsmotorer kommer att konkurrera ut fyrtaktsmotorer framöver.

Någon nämner vikteffektförhållande men det är inte alls givet vilket visats i tråden redan - nu pratar vi principer men vi kan lika gärna tänka oss MC- eller bilmarknaden eftersom snöskotermarknaden är så enormt liten även globalt sett.

Det finns massor av andra komponenter i en framtidsdiskussion om tvåtaktsmotorn, inte minst marknadsmässiga. Det börjar bli dags att lyfta in dem i diskussionen.

Och ursäkta en gång till för min sarkasm i förra inlägget.