Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ledsen om du tog det på det viset, jag minns inte allting utantill och jag förstod faktiskt inte riktigt vad du menade. Strategi är långsiktig inriktning, något japanerna är ruskigt duktiga på när det gäller målsättningar och teknisk utveckling. Att man provar tekniska nymodigheter och misslyckas ser åtminstone inte jag som strategi.

Vad gäller Google så är det ju så att allting inte finns på nätet, det kan förresten ha varit NSU som hade dubbelkolven. Honda hade ju en utmärkt sexcylindrig 250 som gick desto bättre...

Nåväl, nu gällde det dagens och framtidens 4t mot 2t.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Tja, det var väl det jag skrev för fem sidor sedan. ;) Kolla slagvolym och vikt på en 2t 150hk DI - och kolla sedan priset...
aha,har inte följt med hela snurren här i tråden.

men det ska bli intressant att se vilka fler motortyper/storlekar från BRP som kommer att landa i snöskotrarna med DI nu när den bollen är satt i rullning,och om arctic&polaris hakar på den trenden med nån typ av DI.

framtiden lär väl utvisa det men sannerligen intressant kommer det att bli inom dom närmaste 2åren i alla fall.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Väääänta nu här... Ski-Doo har med sin stenhårda 2T satsning haft sådana usla framgångar att dom endast orkat upp till 50% av marknaden, :) Klart att det är dags att skifta till en teknik som ger framgång... Ojdå, dom har visst släppt 2T DI också! Jaja, det är ändå bara en liten parentes som inte förbättrar någonting alls... Visst har jag fattat allt precis? :)

Nu finns både 2T DI och 4T från SAMMA tillverkare.... Båda två ligger i täten dessutom... Nu får vi se vad kunden väljer... När 4T får smisk igen finns det inga undanflykter längre...

Jag väntar på att Arctic Cat och Polaris ska släppa sina DI, men det blir inte i år, :(
 
Last edited:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Dessa var tvåtaktare, och hade TVÅ kolvar på en y formad vevstake.
Inga likheter alls.

För övrigt har Triumphs tvåcylindriga Bonneville samma koncept./QUOTE]
Helt fel, Triumph, liksom många andra två cyl 4t är är paralell tvinnar.
Det vill säga att TVÅ kolvar följs åt i rörelsen upp och ned.

Bilden jag visade är en ovalkolvsmotor som Honda trodde dom kunde spöa tvåtaktarna med i GP 500 road racing. (MC)
Det gick inte, därav mitt konstaterande att Japaner inte är immuna mot val av felaktig teknik, så som påstods.

Vad gäller googlande, bra att veta din inställning om du undrar något någon gång.

//
det där är inget val av felaktig teknik från honda utan REGLERNA ändrades och skrevs om efter stora påtryckningar från övriga tillverkare och så var tanken att den skulle gå i SUPERBIKE VM och inte i samma klass som 500cc 2T.
den skulle inte tillverkas i fler ex än att honda kunde tävla med den,minns ej vad minimikravet för ex antal tillverkade mc´n var men honda skrinlade det där projektet för det var ej längre genomförbart pga regeländringarna.
honda fick en massa fina patent med den motorn.
för övrigt så heter mc´n NR750.
 
4

426H

det där är inget val av felaktig teknik från honda utan REGLERNA ändrades och skrevs om efter stora påtryckningar från övriga tillverkare och så var tanken att den skulle gå i SUPERBIKE VM och inte i samma klass som 500cc 2T.
den skulle inte tillverkas i fler ex än att honda kunde tävla med den,minns ej vad minimikravet för ex antal tillverkade mc´n var men honda skrinlade det där projektet för det var ej längre genomförbart pga regeländringarna.
honda fick en massa fina patent med den motorn.
för övrigt så heter mc´n NR750.
Har funnits 2 NR (New Racing), den första kom -79 och var en 500 racer som skulle rejsa mot 2T i GP500. Det gick inget vidare..
Året efter försökte man igen med en 750 för endurance racing.
 
4

426H

Nu finns både 2T DI och 4T från SAMMA tillverkare.... Båda två ligger i täten dessutom... Nu får vi se vad kunden väljer... När 4T får smisk igen finns det inga undanflykter längre...
Polaris har ju sedan några år både 4T och 2T i samma chassie (swichback/IQ). 2-taktarna är ju helt överlägsna i allt utom möjligen hållbarhet. Skulle gissa att det blir samma med skidoo xp. När det sitter en 4T och 2T i samma chassie märks det hur överlägsen 2T motorn är i en sportskoter.

I touringmaskiner som aldrig lämnar leden har dock 4T ett existensberättigande.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polaris har ju sedan några år både 4T och 2T i samma chassie (swichback/IQ). 2-taktarna är ju helt överlägsna i allt utom möjligen hållbarhet. Skulle gissa att det blir samma med skidoo xp. När det sitter en 4T och 2T i samma chassie märks det hur överlägsen 2T motorn är i en sportskoter.
Det handlar ju om vilken 4t-motor man använder också, eller hur? På vilket sätt hade exempelvis Yamahas snöskotrar varit bättre med tvåtaktare?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det handlar ju om vilken 4t-motor man använder också, eller hur? På vilket sätt hade exempelvis Yamahas snöskotrar varit bättre med tvåtaktare?
´

Dom som åkte Yamaha i Gäddede förra helgen hade nog önskat sig något annat....Nu var det bara tre stycken som kom till start iof. men alla tre bröt. Åtminstone en av dom bröt därför att skotern inte passade speciellt bra i dom djupa gropar som bildats efter banan, den var helt enkelt för tung att hantera. Varför dom andra bröt har jag ingen aning om men Yamahas endurosatsning blev då ingen höjdare iaf.
 
4

426H

Det handlar ju om vilken 4t-motor man använder också, eller hur? På vilket sätt hade exempelvis Yamahas snöskotrar varit bättre med tvåtaktare?
Jovisst, men med dom 4T-motorer som finns idag så innebär det att man åker runt med en "straffvikt" på 10-20 kg. Längst fram i fronten dessutom.

Fast i framtiden kanske det kommer lättare 4T motorer?
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Vilket förba...jäv... svammel om att 20 kg hit eller dit skulle nu ha så stor betydelse....Om jag med min Warrior har halv tank och en 2 smokare med full tank????Vad är skillnaden då? Har testat flertalet skotrar i mina dar och kommer förmodligen ALDRIG mer gå tillbaka till 2-takt!
Finns ingen som slår Yamahas 4 taktare gällande motorkaraktär!

:cool:
 
S

StoxResearch

426H:
Helt på ditt lag. De tillverkare som vågar köra både 2T i 4T i "samma" chassi uppenbarar klart och tydligt nackdelarna med 4T. Ski-Doo går dessutom ett steg längre och bygger ett chassi dit man inte ens kan stoppa en 4T. HUR ska 4T kunna vinna då? Va?

Märk att Nytro motorn är den bästa 4T som finns! Ska det bli bättre så får dom allt hoppa in i framtiden redan nu, :) Tom jag tycker att Nytro motorn är en riktigt fin snurra för övrigt.

mrplasma:
Alla gör vi olika val, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

matti:
Hehehe. Ja, alla tål inte den gudomliga doften, :) Kvinnfolk verkar speciellt känsliga. Det är därför E-Tec finns, för att vinna tillbaks brudarna, :D
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
20 kilo hit eller dit är en ganska stor skillnad. Allt beroende på hur kilona är fördelade.
Mrplasma: Om du bär 20 kg i form av 2 st 10 kgs hantlar i varje arm så är det tungt som attan. Bär du det i en ryggsäck så är det överkomligt.

Lägger du på eller tar bort kg i centrum på maskinen sä är det märkbart. Gör du det längst fram så är det tungt.
 

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Läs vad som stod om vikt i senaste SOY.
XP renegade'n kändes framtung och warrior'n välbalanserad (lätt).
Det är fler saker än vikten som spelar in!

Kör 2T, men hyrde 2 Yamaha Venture Lite under sportlovet.
Måste säga att motorn var mysig, trots att det skiljer bra många pållar till rave'n!
För familjedag var 4T klart att föredra, (relativt) tysta och utan rök. Trevligt!
Dock klagade ungarna på ryggont eftersom den "kickade" helt hysteriskt!
Skall man piska led föredrar jag dock min gamla 2T.
Turen med Venture har dock gjort att intresset för Nytro'n klart ökat!
 
S

StoxResearch

i440xcr99:
Då ska du kanske titta på nya E-Tec, :) Zero smoke and smell... And Lightweight...
 
S

StoxResearch

i440xcr99:
Klart det kommer Turbo! Så fort det kommer en 4T så kommer det Turbo, :)

Angående vad du skrev ovan; För att få balans i en skoter med mycket vikt i fronten så måste man helt enkelt stoppa mer vikt baktill också... Det innebär att man måste flytta föraren längre bak och/eller göra skotern tung baktill i sig självt... Inget av det är något som är bra, men det blir balans iaf, :)