Tvåtaktsmotorn är framtiden!

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Om argumenten tryter, lägg då ned, utan att frestas till personangrepp.

Mitt problem är inte om jag är 13, utan att jag ser kubikmetervis med BS slungas här, i värsta fall utan bemötande.
(vore jag 13 säger det mer om dig, som i detta nu förlorar den sakliga diskusionen.)

Faktum kvarstår, 4T ÄR dyrare och ger sämre vikt/effekt än 2T.
Hur mycket man kan trimma är helt ointressant för denna diskusion, det är över disk skotrar vi diskuterar här.

Map ovalkolvsmotorn som jag refa till, den kom 79 för att slå 2T road racing GP500.
http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/

//
Kan vi inte få nåt exempel på nån 300+ 2t motor som är billigare än 4t med samma effekt och som inte är en ren race motor...När vi börjar tala om dessa effekter tvivlar jag starkt på att 2t är billigare eller lättare...
 
S

StoxResearch

Skotte:
Jag är på ditt lag.

bonde:
Det beror på om man utgår ifrån 300 hk från befintliga konstruktioner ELLER om man tänker på vad en 300hk motor kostar att producera i fabrik. 2T vinner nog alla dagar i veckan då.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det beror på om man utgår ifrån 300 hk från befintliga konstruktioner ELLER om man tänker på vad en 300hk motor kostar att producera i fabrik. 2T vinner nog alla dagar i veckan då.
Om du skall ha en 300hk 2t ur en motor som väger under 80 kg så lär den kosta, den saken är klar.

Och jag tror att den kostar mer än en MC-motor från hyllan med turbo från hyllan, dvs grejor som finns redan idag.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Räcker gott och väl med en 1500a 2T sugmotor... Eller en 2T Turbo för den delen... Ingen av dessa två väger 80 kg...

Yamaha_nisse:
Nä, det tycker inte jag heller, :p
 
S

StoxResearch

426H:
Bra att du gör reklam för 2T Turbo kit så att folk fattar att dom också finns, hehehe... Speciellt Boondocker som nån här råkar sälja, :p

Alla Turbokit är skitdyra. Det finns skäl till att 2T Turbo kit finns. Det finns helt enkelt dom som inte vill köra övertung bandvagn, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Dom börjar faktiskt få till 2T kiten riktigt bra nu... 2T Turbo blir allt större och det finns flera firmor som tillverkar... Konstigt nog så verkar sådana insikter ha lite trögt att ta sig till det här landet... Ungefär som att folk här tror att 4T är bättre och betalar massor för skiten, :)
 
Last edited:

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Hjulboggie rules:
Dom börjar faktiskt få till 2T kiten riktigt bra nu... 2T Turbo blir allt större och det finns flera firmor som tillverkar... Konstigt nog så verkar sådana insikter ha lite trögt att ta sig till det här landet... Ungefär som att folk tror att 4T är bättre här och betalar massor för skiten, :)
2t har ju sån fantastisk driftsäkerhet redan utan turbo:pKanske man kan köra flera tiotals mil utan kolvbyte med turbon om man har tur
 
S

StoxResearch

bonde:
Hahaha... Nädu, :) Titta bara på årets 2T motorer... De verkar ju hålla riktigt bra numera... Tom Rotax har ju koll på sina motorer, :D 800R är förresten en riktigt fin snurra!
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Man kan ju alltid hoppas på di motorn..men det tar nog flera år för mig innan jag blir övertygad om driftsäkerheten i en rotax 2t
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hjulboggie rules:
Dom börjar faktiskt få till 2T kiten riktigt bra nu... 2T Turbo blir allt större och det finns flera firmor som tillverkar... Konstigt nog så verkar sådana insikter ha lite trögt att ta sig till det här landet... Ungefär som att folk här tror att 4T är bättre och betalar massor för skiten, :)
Du har säkert rätt i allt vad du påstår men det är en sak som förbryllar mig något oerhört, hur kan det komma sig att du inte är "headhuntad" som utvecklingschef av något jätteföretag, industrikoncern etc tex borta i Japan eller någon annanstans i världen ?
Vilket oerhört klipp för detta företag du skulle vara,du har ju inga luckor i ditt vetande och har den sällsynta förmågan att fastställa hur saker o ting kommer att se ut om 10-15 år
Som sagt du är en gåta:hmmmm:
 
S

StoxResearch

runte:
Hehehe... Lite har jag läst på iaf, det kan du vara lugn för... :)

För övrigt så har vi ju stora koncerner som tycker att dom vet hur allt kommer att se ut i framtiden. Och som ofta har fel. Och det roliga är att det finns koncerner som står emot varandra och tycker olika. Betyder det att alla är dumma i huvet? Eller betyder det att koncerner helt enkelt försöker styra opinionen och utvecklingen i den riktning dom själva vill? Kan det ibland vara så att några stora aktörer går ihop och försöker använda sin storlek och styrka till att påverka utvecklingen?

Saker värda att fundera på...
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
runte:
Hehehe... Lite har jag läst på iaf, det kan du vara lugn för... :)

För övrigt så har vi ju stora koncerner som tycker att dom vet hur allt kommer att se ut i framtiden. Och som ofta har fel.
Saker värda att fundera på...

Det var där jag tänkte att du skulle komma in, du som vet
 
S

StoxResearch

runte:
Tja, jag är iaf inte den som förutspådde 2Ts snabba död, så nåt rätt har vi ju alla ibland, :) Tom jag...
 
S

StoxResearch

Sådärja. KR drar sig (förmodligen) ur MotoGP. Så länge det var 2T 500or så kunde dom hålla sig flytande och tom utveckla sina egna motorer. Men det var då. Nu är nu. Det har blivit DYRT. Utveckling?

http://www.bike.se/content/2437/

Om 27 minuter drar årets GP säsong igång, :) Nice.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
runte:
Hehehe... Lite har jag läst på iaf, det kan du vara lugn för... :)

För övrigt så har vi ju stora koncerner som tycker att dom vet hur allt kommer att se ut i framtiden. Och som ofta har fel. Och det roliga är att det finns koncerner som står emot varandra och tycker olika. Betyder det att alla är dumma i huvet? Eller betyder det att koncerner helt enkelt försöker styra opinionen och utvecklingen i den riktning dom själva vill? Kan det ibland vara så att några stora aktörer går ihop och försöker använda sin storlek och styrka till att påverka utvecklingen?

Saker värda att fundera på...
Jag tycker att du har en poäng, StoxResearch. Det är mycket svårt att förutsäga vad som kommer att inträffa långt fram i tiden. Det finns massor av exempel på hur stora koncerner har tagit helt osannolika beslut som visat sig vara huvudlösa, trots enorma resurser och klokt folk i bolaget.

Problemet är att "marknaden" inte kan styras, inte följer någon rationell linje eller ens är särskilt förutsägbar. Har man monopol eller nästan monopol kan man faktiskt styra utvecklingen - se bara på Microsoft.

Dessvärre gäller detta inte utvecklingen och försäljningen av motorfordon, som dessutom påverkas oerhört kraftigt av miljöopinion med åtföljande krav. Exemplet etanol är ju tydligt, det räcker att någon bestämmer att etanol är miljövänligt så ökar efterfrågan pga åtföljande skattelättnader - detta trots att etanol inte ens är miljövänligare än tex diesel vilket alla med minsta kunskaper i ämnet redan kände till. Nu verkar det svänga igen när det gått upp ett ljus för politiker och opinion att man verkar ha blivit blåst.

Dessa förutsättningar och värre skall BRP, Yamaha och deras konkurrenter verka i, bedriva utveckling och sälja nya produkter. Yamaha har ett oerhört försprång eftersom de verkar på så många plan inom motorindustrin och fordonsindustrin. Bombardier är förvisso ett mycket stort företag, men tonvikten ligger på helt andra produkter, tex flygplan och persontåg. Utvecklingen av rekreationsfordon sker under helt andra villkor än Yamaha, som har miljontals fordon att slå ut utvecklingen på. Det skulle inte förvåna mig om Yamaha (som bla utvecklat och tillverkar den V8 som sitter i Volvo XC90) kommer att sälja små turboladdade fyrtaktare till de billiga bilar som skall sätta Kina och Indien på fötter (eller snarare hjul) - här blir miljövänligheten, hållbarheten och totalkostnaden avgörande. Yamaha, Honda och Suzuki är väl de som har bästa förutsättningara för detta i dagsläget i alla fall. Så länge som vi pratar förbränningsmotorer - det är ännu osagt hur länge vi gör det.

Vi kan således diskutera 2t kontra 4t något eller några år till när det gäller snöskotrar, men med en årlig total försäljning på 160.000 maskiner kan vi glömma motorutveckling enkom för snöskotrar och det blir att plocka från befintliga hyllor med små anpassningar för ändamålet.

Till den som tror att tvåtaktare har en framtid i den verklighet som råder vill jag säga att chansen av rent marknadsmässiga skäl är osannolik på gränsen till helt utesluten, även om det finns potential rent tekniskt att utveckla tvåtaktaren som princip. Det är inte där problemet ligger, även om hållbarheten fortfarande ligger den i fatet om vi skall ha ut effekt/vikt. Det blir helt enkelt så väldigt dyrt räknat per såld enhet att det inte blir företagsekonomiskt möjligt.

Vad jag vet så har Sea-Doo sedan länge fyrtaktare i sina vattenskotrar, vilket jag inbillar mig betyder något. Man har dessutom idag kommit med fyrtaktare i sina snöskotrar och inom två år kommer man att kunna erbjuda konkurrenskraftiga fyrtaktare över hela produktlinjen. Konkurrenterna - främst Yamaha - kommer förstås inte att vila på lagrarna utan vi kommer med all sannolikhet att se en mycket intressant femårsperiod framför oss.

Jag har tidigare sagt att jag förutspår A-C's samt Polaris' försäljning av snöskoterdivisionerna för att koncentrera sig på ATV-marknaden (var tog tvåtaktarna vägen i dessa maskiner?). I samma påse lägger jag fyrtaktarnas totala genombrott även på snöskotersidan inom några år, även för SkiDoo/Lynx.


Kom ihåg var ni läste det först. ;)



Dock vill jag på intet sätt ta någon heder av StoxResearch, tvåtaktaren har en stor potential och även om han lever av att det skall finnas ett intresse för tvåtaktarna så råder jag honom att vidga sin kompetens till fyrtakt om han skall kunna utveckla sin firma och framtida levebröd. Inte för att det skulle vara bättre, utan för att kunderna inte kommer att ha tvåtaktare om några år - och som bekant så håller de inte särskilt länge.

Eftersom motorerna har en helt annan hållbarhet kommer också kravet på ny chassiteknik att bli akut. Boxkonstruktioner med koncentrerad vikt och mycket styv karaktär kommer att bli vanliga, ungefär som på MC-sidan. Utbytbara komponenter kommer också att lanseras på chassisidan, helt enkelt för att efterfrågan kommer att finnas.



Jag skulle bli förvånad om det inte kommer att hända före 2011.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Som sagt, vi har olika teorier.

A. 2T är billigare att göra framsteg ifrån nuvarande nivå
B. 2T är lättare, mindre och ger därmed bättre köregenskaper
C. 2T är billigare vid ett haveri
D. 2T har alla möjligheter att dra mindre bränsle, och därmed släppa ut mindre CO2
E. Sea-Doo övergick till 4T innan E-Tec fanns
F. 2T försvann i princip från ATV för länge sen. Då var då, nu är nu.
G. 2T är på väg tillbaks i MX. Ingen har råd med 4T.
H. Ski-Doo har tagit sig till 50% av snöskotermarknaden med främst 2T
I. Yamaha, främsta förespråkaren för 4T, har börjat backa
J. Evinrude (2T) växer så det knakar, och där kan vi snacka volym
K. Bajaj Auto satsar på 2T i Indien, och säkert snart i fler länder i Asien
L. Det finns företag (tex KTM) som blir allt större som inte skiter 4T (som tur är)
M. Bäst för de som satsar på 4T idag att börja med 2T. Det är vad som gäller.
N. Mm mm

Tror minsann att jag har skrivit precis allt detta tidigare. Finns mycket mer att skriva också...

Jag skulle inte bli förvånad om 2T DI är vad som gäller i snöskotrar inom några få år, :) Snarare så räknar jag med det...
 
Last edited:
4

426H

Om 27 minuter drar årets GP säsong igång, :) Nice.
Det var ett spännande 250 race. Kallio blir farlig i år även om hans rad 2:a inte verkar ha riktigt samma effekt som aprillias slidmatade v-motorer. 110 hk ur 250 kubik utan överladdning är hur som helst imponerande.

Kul att dom europeiska motortillverkarna har ett effektövertag i både 2T och 4T GP racing numera. Vad sysslar japanerna med?

Nä, nu är det dags att gå och kolla på 4-pruttarna...