Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

motoroad:
Det är mina släktingar, och det bästa dom vet är att få vara i fjällen med sina svintunga arkar och dricka nån öl, :p Dom tvingas ibland köra ospårat och i lite mindre backar också... Ingen av dom har nån 4T än, men har studerat och provkört några stycken olika (bla en RS Viking)... Den som verkar ha fallit dom bäst i smaken än så länge verkar vara någon modell (minns ej vilken) med Rotax V800 motorn... Men ingen har köpt nån...

En av dom (en av mina morbröder) har så länge jag kan minnas talat om för mig hur värdelösa 2T är och hur överlägsen 4T är... Det är det som är det roliga, HAN har inte köpt nån 4T än, :) Jag brukar såklart reta honom när det passar, hahaha... Han säger bara "det kommer, det kommer" och då menar han på att 4T kommer att bli mycket bättre... Jag spår att han aldrig någonsin kommer att äga en 4T skoter...

Jag gillar inte att skriva såna här saker, kan ju lika vara en påhittad historia, hahaha... Ta det för vad det är värt (översättning från engelska, :) )

Jag är glad att du är nöjd med din skoter iaf... "Alla lika, alla olika" eller hur var det nu, :)

Annars håller jag med konan här: 2T doft är det bästa som finns, :) Det är så det brukar vara, antingen hatar man det, eller så älskar man det... Jag kommer iaf att sörja den dag 2T blivit så rena så att dom knappt luktar längre... Utombordarna verkar ju ha kommit till det stadiet nu...
 

motoroad

Medlem
14 jan 2007
14
0
1
Alla lika, alla olika.. Minst sagt!! haha
Jo själv har man varit å spanat in Yeti PRO V-800, å ski-doo har ju expedition..
Inte alls dumma skotrar enligt vissa, hörs gå tyst å vara riktigt vridstarka.

När det gäller 2t doften är man sen länge arbetskadad:(..
 
4

426H

Aprilia har ju lanserat någon form av insprutning, ditech, på sina små 2T 50 kubikare. Är det DI eller SDI? Nån som vet?
 
4

426H

Surfade runt lite och vad jag försår använder aprilia DI från orbital. Lite konstigt att denna teknik inte nått 2T skotermotorer ännu? Har ju med framgång använts av bla aprilia i 7 år. Men det beror kanske på att det är slappa avgaskrav på skotrar?
Hittade också en artikel om olika strategier att få mindre utsläpp från små förbränningsmotorer (både 2T & 4T). Den är några år gammal men ändå aktuell när det gäller skotermotorer. 2T DI verkar ha stor potential...

http://www.apriliaforum.com/techtips/sr50/orbital.pdf
 
S

StoxResearch

426H:
Kul att det är fler som börjar få upp ögonen för den underbara 2T teknologin, :) Fortsätt leta, det finns massor att läsa... Det finns en del bra böcker också...

Om inte Ski-Doo kommer ut med en DI motor till 2009, deras 50-års jubileum, då blir jag så upprörd och ledsen så jag vet inte vad, :)

Tack för artikeln, hade inte läst den...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Sagomyt #231 -

"4T motorer har ett bredare register än 2T motorer, skrivet i sten... Det följer av motortypernas respektive funktionssätt..."

------

Verklighet - Man kan skapa ett mycket bredare register på en 2T motor genom att ha en helt annan designfilosofi vad gäller portar och annat... Detta innefattar oftast även ett betydligt mindre resonant avgassystem... Man använder helt enkelt inte en "pipa(or)" som de flesta känner till, utan mer ett "rakt rör"... Priset man får betala är lägre effekt...

Så här kan det tex se ut på en 2T utombordsmotor;





Varför har 4T motorn ett sådant dåligt register? Vridmomentkurvan är ju så smal och peakig... Det är ju skrämmande, :)

Tyvärr så är kurvorna lånade direkt från Evinrudes (www.Evinrude.com) egen sida, inte helt opartiskt mao... Om någon hittar bättre opartiska källor så vore jag glad om ni postar det (jag har sökt som en galning själv tidigare)... Men resultatet blir med högsta sannolikhet snarlikt kurvorna ovan...

Det är DET som är det underbara med 2T... Man kan välja; ANTINGEN har man ett vässat lättviktsmonster ELLER så har man ett vridmomentsmonster... Eller varför inte någonting mitt emellan? Oavsett vad man väljer så spöar man 4T i alla lägen... 2T är helt enormt mångsidig...
 
Last edited:
S

StoxResearch

För att inte en sån här viktig tråd ska dö, så måste man såklart fylla på med mer material emellanåt, :)

Så här (se nedan) ser det ut på utvecklingsfronten för enorma 2T (och 4T) Dieslar i dagsläget... För den som orkar läsa så finns det en del intressant i texten... Det verkar som att fokus i dagsläget ligger på att reducera emissionerna... Och JA, fast emissionskraven kommer att skärpas påtagligt för fartygsdieslar framöver, så satsar man enorma belopp på vidareutveckling av 2T... Stora koncerner är alltså inte rädda för att "kasta bort" en massa pengar på den "föråldrade och döende" 2T teknologin, :)

http://www.manbw.com/files/news/filesof7912/Hercules_Brussels_5-9-07_7.pdf

Lite citat:

"The potential of power take-in/take-out systems was verified with prototype tests on two-stroke engines... ...Power take-in systems have great potential for improving part-load behaviour of two-stroke engines as turbocharging efficiency and thus charge air pressure are considerably increased in comparison to using conventional electrically-driven blowers."

"Various ways to use water inside engine cylinders to reduce NOX emissions generation at source were studied and further developed: ...the Direct Water Injection (DWI) as well as the scavenging air moistening (SAM) systems for two-stroke engines."

"A complete exhaust gas recirculation (EGR) system for two-stroke engines was developed including a novel exhaust gas cleaner (scrubber). A potential for NOX emission reductions up to 70% was confirmed. Investigations on different combustion gas recirculation (CGR) systems were carried out."

"Aftertreatment of engine exhaust gases was also studied. Non-thermal plasma (NTP) equipment has been used to demonstrate NOX reduction at laboratory scale under conditions representative of the exhaust gas composition from a two-stroke research engine."

Finns en massa mer kul att läsa! Jag hoppas att 2T Diesel snart hittar till bilar och tunga fordon... Klarar inget mer 4T nu, :(
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
På den tiden då det fanns lika stora MC motorer av bägga sorter, två och fyrtakt, hade tvåtaktarn alltid högre max effekt och vridmoment dessutom vid lägre var än fyrtaktarn.

Avgasrenings krav satte punkt för tvåtaktarn i MC världen.

Yamma 350 YPVS.....:) suck...

//
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
StoxResearch: Du kanske kommer att få rätt någon gång i en ganska så avlägsen framtid, en viss utvecklingspotential finns förvisso på 2-t (fattas bara annat det enda som hänt under ung 100 år på 2-t skotermotorer är ju SDI-motorn så nog finns det mycket att utveckla)

Men jag kan inte låta bli att tänka på Don Quijote (riddaren som förgäves slogs mot väderkvarnar) när jag läser dina inlägg:laugh:

Till er som påstår sig gilla 2-t röken kan lägga av, det är ändå ingen som tror er:ciao: En stinkande äcklig lukt som passerar de tjockaste skoterkläder och in på bara kroppen, fy f#n
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
4 strokes are like tampons...every pussy has one :p Nä seriöst jag tycker att avgaskraven ska bli hårdare så kommer det utvecklas sjukt mycket snabbare oavsett takt, eller varför inte överge dessa och utveckla wankelmotorn istället :D den motorn skulle väl passa en skoter ypperligt, få roterande delar= mindre saker som kan gå sönder.
 
S

StoxResearch

runte:
HA! Det ser ju mycket ljusare ut än för några år sen, :) Jag drog igång en liknande tråd på ett annat forum för ca 3 år sen... Har även startat liknande trådar på utländska forum... För några år sen kändes det verkligen som att jag var nästan ensam på hela jorden som sa att 2T skulle fortsätta dominera... Men inte nu längre... Verkligheten kommer ikapp, precis som jag förutspådde redan då... Du vet, om det går år efter år utan att 4T (sport/mountain) maskinerna levererar det folk tror att dom ska, då tappar folk stinget... VAR är 4T krossaren folk väntar på? Det kommer ingen... Punkt...

Dessutom har jag förutspått att 4T kommer att dö ut i snöskotrar igen... Jag trodde att ca 2009 skulle dom i princip vara i fritt fall... Nu ser det ju inte ut att bli så, jag hade fel angående årtalen... Dom biter sig kvar, :) Folk prioriterar helt enkelt annorlunda än vad jag trodde att dom skulle göra... Och det är ju bara bra! Det vore ju fan om jag kunde bestämma hur folk ska tänka, hahaha... Jag tror fortfarande att 4T kommer att försvinna från snöskotrar i sinom tid, alternativt säljas i betydligt mindre omfattning... 10-15% marknadsandel totalt ger jag dom på lite sikt... Det räcker till en tillverkare (om någon vill), tex Yamaha...

Hahaha... Du är en sån där som hatar 2T lukt så mycket så du tror att ingen annan kan gilla det, :) Försök en gång till...

Hellboy:
Varför ska avgaskraven skärpas? Tycker du om att betala för svindyra skotrar? Inte jag iaf...
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Det finns faktiskt åtminstonde 2 riktiga 4takt killers å de ä ju yamahas Genesis 150 å 130.. Att dom ä så "tunga" men så kvicka!! men lite dyrare:mad:

Å avgaskraven kommer att skärpas så det ska bli intressant å se vad händer med 2taktarna.. Kan knappt vänta på dom motorerna!!
 
4

426H

hur många 2-takt respektive 4-takts skotrar säljs det i världen per år???? någon som vet? Vilket märke säljer flest skotrar per år?
Skulle gissa att ca 25% är 4T. Marknadsandelar 2005:

BRP 32%
Polaris 30%
Arctic 21%
Yamaha 17%
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
hur många 2-takt respektive 4-takts skotrar säljs det i världen per år???? någon som vet? Vilket märke säljer flest skotrar per år?
25-30% är 4takt kanske.. Flest skotrar ifjol sålde Lynx 2019 st, 2:a Ski-doo 1942 st, 3:a yamaha 1815 st, 4:a polaris 1395 st sen arctic med 1024 enligt Snowmobile nr 4 2007.. totalt såldes 8195 st skotrar ifjol och yamaha sålde 22% av dom, bara en 2takt (Viking III). ca 18% av alla skotrar som såldes ifjol var Yamahas 4takt om man räknar med ca 300 sålda Viking III:eek:r:hmmmm:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hittade detta ärade StoxResearch :)

Looks like the 4-stroke landslide is continuing across the snowbelt with Yamaha rumored to have nailed significant increases in market share.

For reasons not yet understood, the snowmobile press are precluded from obtaining sales info from the OEM funded International Snowmobile Manufacturers Association (ISMA) but the story goes like this: Polaris, Arctic Cat and Yamaha may be as close as they have been in decades, almost equally splitting 60 percent of the market while BRP Ski-Doo continues to lead the industry with what has been rumored to be a 40 percent share.

If this is true, then it’s pretty clear Yamaha is onto something and it isn’t luck that’s taken them this far in just four model years of 4-stroke production.