Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
RotaX447:
Ja, jag kan tom sträcka mig så långt som att säga att ifall 4T hade varit lika bra som 2T körbarhetsmässigt, då skulle inte många köpa 2T idag... Eller? Eller är dom som köper 2T idag bara dumma som köper dom iaf trots att 4T är lika bra (eller tom bättre)? Nåt skäl måste det ju iaf finnas för att folk ska köpa 2T... Eniga? Ja, jag tror vi är det...

Jag tycker helt enkelt att alla ska välja själva vad dom vill köpa... Det är då alla mår som bäst...

Jepp, helt riktigt... 4T ligger långt upp på SIN EGEN STEGE... 2T ligger långt ner på SIN EGEN STEGE... Det hävdar iaf jag... Och att det sker en massa framsteg på 2T området är svårt att förneka, :) Ja, det sker en hel del på 4T också, men att det stoppats in många miljarder mer i utvecklingen av 4T opponerar nog ingen sig emot...

Om man använder SDI eller DI på 2T så är det väldigt lite bränsle som spolas ut genom avgasporten... Det är just det som kallas teknologiska framsteg, :) Om du inte tror mig, kolla hur lite bränsle dagens 2T drar...

asså visst sdi motorer dra EXTREMT lite vid LUGN körning men vig hårdare körning drar dom moderna 2-taktarna lika mycket som alla andra tvåtaktare.
inga problem alls att få upp en sdi motor i 3-4 liter milen vid rätt förhållanden.
utan någon stor förändring kommer det väll alltid behövas mycket bensin att kyla kolvarna eller?

sen tror jag att en rev xp med en apex motor på 150 häst hadde varit väldigt kul.ingen tvekan om den saken.dock så är det ju bara yamaha som bygger riktiga fyrtaktare just nu och yamaha bygger väldigt tunga skotrar.
själva motorn är ju inte allt.


ajja framtiden får visa vad som sker. idagens läge är två takt dominerande iaf.det kan vi vara överrens om
 
S

StoxResearch

motoroad:
Inte för att klanka ner på just det testet, men jag tittar mer på en konkurrent tidnings motsvarande test... Varför kanske man inte ska dra här på Snowmobiles eget forum, :)

Du drar lite för hårda slutsatser... Visst är nog 4T bra till att svänga med också, men 2T är bättre...

Det är helt riktigt, jag tror inte på 4T... Inte i något segment... Tycker du att det verkar som att de andra tillverkarna hårdsatsar på 4T? Knappast... Inte ens efter 6 år 4T ser det ut som det... Däremot så verkar både Arctic Cat och Polaris ha tagit sig samman och följer Ski Doo... Ski Doo har gjort allting rätt, och ska man ta sig framåt så måste man följa dom...

RotaX447:
Allting drar bränsle när man pressar, även 4T... Det är inte så värst intressant (oftast)... Det viktiga är hur mycket bensin som går åt i medeltal... Dessutom så drar inte dagens 2T lika mycket som dom gamla när man pressar... SDI minskar kortslutningen av bränsle oavsett vad... Om du tittar på länken till University of Idahos artikel ovan och läser den, så kommer du att finna att deras 2T DI slår 4T på fingrarna vad gäller bränsleförbrukning...

Det är det som är grejen... Man kan inte bara ta en Rev XP och sätta i en Apex motor i den... För det första så skulle den troligtvis gå av, vilket jag förklarat tidigare... Man måste alltså förstärka den ordentligt... För det andra, hur tror du att viktfördelningen blir på ett sådant bygge? Tror du att den skulle bli lika bra som en Rev XP? Jag tror att om man ska få sig ett hum om hur det blir så ska man titta på Nytron... Apex motorn är nog lite tyngre till än Nytro motorn också...

Att Yamaha skulle bygga speciellt tunga skotrar tror jag inte alls på... Dom leder ju med ljusår över dom andra 4T... Dessutom så jobbar dom hårt med att får ner vikten och använder ju faktiskt en del exotiska material redan nu, Magnesium, Titan, Plast mm mm... Det BLIR så där med 4T helt enkelt...
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Allting drar bränsle när man pressar, även 4T... Det är inte så värst intressant (oftast)... Det viktiga är hur mycket bensin som går åt i medeltal... Dessutom så drar inte dagens 2T lika mycket som dom gamla när man pressar... SDI minskar kortslutningen av bränsle oavsett vad... Om du tittar på länken till University of Idahos artikel ovan och läser den, så kommer du att finna att deras 2T DI slår 4T på fingrarna vad gäller bränsleförbrukning...
Det är ganska lätt att få en 2T att hoppa upp på 3 liter milen, men för att
få en ex. RX att göra det så får du jobba på ganska bra. Kanske med kälke i flövatten i 10km/h och full mutterfladder konstant...kanske...

StoxResearch skrev:
Det är det som är grejen... Man kan inte bara ta en Rev XP och sätta i en Apex motor i den... För det första så skulle den troligtvis gå av, vilket jag förklarat tidigare... Man måste alltså förstärka den ordentligt... För det
Är ju en som gjort det, iofs så var det en REVreplika i kolfiber. Lätt blev den...


StoxResearch skrev:
Att Yamaha skulle bygga speciellt tunga skotrar tror jag inte alls på... Dom leder ju med ljusår över dom andra 4T... Dessutom så jobbar dom hårt med att får ner vikten och använder ju faktiskt en del exotiska material redan nu, Magnesium, Titan, Plast mm mm... Det BLIR så där med 4T helt enkelt...
Yamma tar kanske i lite i dimensioneringen. Ta boggien exempelvis. Pro Action CK från en Warrior -04. Väger sina modiga kg då man skall kasta upp den på arbetsbänken för att kika lite på lagren.

Sedan tar du en boggie från en annan likvärdig maskin, ThunderCat MC och den väger hyffsat mycket mindre.

Synd bara att jag inte får tag på en Thundercat MC-boggie:(:(
Skulle viljas prova en sådan i min maskin....
 

motoroad

Medlem
14 jan 2007
14
0
1
motoroad: Inte för att klanka ner på just det testet, men jag tittar mer på en konkurrent tidnings motsvarande test... Varför kanske man inte ska dra här på Snowmobiles eget forum, :)
Ja du har kanske rätt i att man ska kolla andra test också men man ska defenetiv inte döma ut Snowmobiles test.. Dom som jobbar på skandinaviens största skotertidning bör ju kunna sina saker!

Du drar lite för hårda slutsatser... Visst är nog 4T bra till att svänga med också, men 2T är bättre...
Drar jag hårda slutsatser? Jag påpekade att warriorn var snabbast på banan, alltså att den dög mer än väl till å köra i kurvor.

Det är helt riktigt, jag tror inte på 4T... Inte i något segment... Tycker du att det verkar som att de andra tillverkarna hårdsatsar på 4T? Knappast... Inte ens efter 6 år 4T ser det ut som det... Däremot så verkar både Arctic Cat och Polaris ha tagit sig samman och följer Ski Doo... Ski Doo har gjort allting rätt, och ska man ta sig framåt så måste man följa dom...
Kolla i årets modellguide så får du se att 1/3 av skotrarna är 4t, på 6 år är det ganska imponerande..
Arctic har ju en ny 4t touring i två utföranden i år, Polaris har ju FST:n, Bombardier har V-810:an... Så en mer seriös satsning kommer att komma.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
En utombordare varvar oftast inte så våldsamt, kan mer jämföras med en diesel och hur bra skulle en diesel funka med variator?
Sedan har du ett helt hav till att kyla motorn och den behöver dessutom inte fungera i så stora temperaturskillnader, framförallt minusgrader, som en skoter skall göra.

Fråga: Används DI i motorerna som kör det däringa F1 båtarna (eller heter det F3), dvs varvloppen på båtar som beteer sig som asplöv?

Och jo, Yamma gjorde enormt bra tripplar, orsaken till att de höll var nog att det inte tog ut maxat med hk ur dem, samt att det fanns nog med godstjocklek där det behövdes. De ultralätta 2T som finns idag saknar detta och hållbarheten blir därefter. :(
Angående motorvarv:letade lite och fann det här. (kolla vikten!!)
angående vikt kontra hp..och den är en standard race motor från Mercury med andra ord det finns mycket vassare motorer :hello:




Suitable for
Tunnel Race
See which engine is right for you
The 2.5 Liter Mercury Champ race outboard is the premier power for the Champ Boat Series outboard tunnel boat racing circuit. The compact engine spins 8600 rpm to power Champ class tunnel boats to speeds in excess of 130 mph!

Outboard Performance Craft (OPC) tunnel boats are the fastest turning race vehicles on earth, pulling in excess of 4 G's in left-hand turns on multiple turn-pin courses. Racers rely on an optimized fuel-flow calibration built into the digital electronic fuel injection for quick, easy starting and instant acceleration off the start dock.

Massive power, coupled to a lightweight, 12" (305 mm) center section, IV Super Speed Master (SSM) gearcase and a custom Mercury Racing Lab FinishedTM cleaver propeller results with reduced lap times and more wins than any other fuel-injected OPC engine.

SPECIFICATIONS
Propshaft Rated Horsepower (HP / kW) 300/224
Full Throttle RPM Range: 8600 :aetsch:
Cylinders V-6 (60 degree vee)
Displacement (CID/cc) 153/2507
Bore & Stroke (in) 3.5 (89 mm) x 2.65 (67 mm)
Fuel Induction System Electronic Fuel Injection
Ignition System Capacitor discharge
Alternator System 16-amp (226 watt) w/Voltage Regulator
Gear Ratio 15:17 IV SSM or W/O
Fuel/Oil Ratio 32:1
Recommended Oil Mercury Performance Blend 2-cycle Outboard
Fuel Requirements Race Fuel
Rotation Left-hand
Shaft Length (in/mm) 12/305
Weight (lbs / kg) 275/ :hahaha:125

Mvh/
Bola......
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, skulle jag bli impad eller?

2,6 liter, 300HP och 125kg. Jo jag vet, det är med drivlina men utan båt så går den inte så långt. Dock så tror jag inte att drivlinan väger så mycket. Väger väl en 80-90kg utan rigg.

Det är alltså 115hp/liter, är det något att skryta med?
Typ mycket sämre än RXens hp/liter och hp/kg motor och det där är en 2T enligt vissa är 2T det effektivaste som finns..

Inte alltför impad blir man...
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jag instämmer HELT med att dagens 2T drar mer på fullgas än 4T, de har högre BSFC... Inget snack... Men det viktiga är ju faktiskt medelförbrukningen, i princip vad den tar över hela vintern, :) Sen om du tittar i Idaho papperet så ser du att dom spöar 4T även på fullgas vad gäller BSFC med 2T DI... Hur det går till fattar inte ens jag om jag ska vara ärlig... Men lika glad är jag för det, :p

Coolt! Berätta hur det funkar om du hittar en sån boggi...

motoroad:
Om du tycker att Warriorn är en sån lysande maskin, köp en då... Ingen blir gladare än jag om du blir nöjd med ditt köp...

Javisst... Helt klart finns det en del 4T modeller numera... Jag noterar dock samtidigt att de inte är i high performance segmentet precis, :) Jag tror tvärt emot dig att folk kommer att gå tillbaka till 2T även på arbetsmaskiner... 4T är för tunga... Touring är det segment där 4T hävdar sig bäst, och det med rätta...

Bola:
Fan vad coolt! Jag blir dock inte klok på ifall den har DI eller inte... Verkar som att den bara har EFI va?
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Tja, man kan nog vara glad att Bola inte tog en 4T utombordare iaf, :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
motoroad:
Inte för att klanka ner på just det testet, men jag tittar mer på en konkurrent tidnings motsvarande test... Varför kanske man inte ska dra här på Snowmobiles eget forum, :)

Du drar lite för hårda slutsatser... Visst är nog 4T bra till att svänga med också, men 2T är bättre...

Det är helt riktigt, jag tror inte på 4T... Inte i något segment... Tycker du att det verkar som att de andra tillverkarna hårdsatsar på 4T? Knappast... Inte ens efter 6 år 4T ser det ut som det... Däremot så verkar både Arctic Cat och Polaris ha tagit sig samman och följer Ski Doo... Ski Doo har gjort allting rätt, och ska man ta sig framåt så måste man följa dom...

RotaX447:
Allting drar bränsle när man pressar, även 4T... Det är inte så värst intressant (oftast)... Det viktiga är hur mycket bensin som går åt i medeltal... Dessutom så drar inte dagens 2T lika mycket som dom gamla när man pressar... SDI minskar kortslutningen av bränsle oavsett vad... Om du tittar på länken till University of Idahos artikel ovan och läser den, så kommer du att finna att deras 2T DI slår 4T på fingrarna vad gäller bränsleförbrukning...

Det är det som är grejen... Man kan inte bara ta en Rev XP och sätta i en Apex motor i den... För det första så skulle den troligtvis gå av, vilket jag förklarat tidigare... Man måste alltså förstärka den ordentligt... För det andra, hur tror du att viktfördelningen blir på ett sådant bygge? Tror du att den skulle bli lika bra som en Rev XP? Jag tror att om man ska få sig ett hum om hur det blir så ska man titta på Nytron... Apex motorn är nog lite tyngre till än Nytro motorn också...

Att Yamaha skulle bygga speciellt tunga skotrar tror jag inte alls på... Dom leder ju med ljusår över dom andra 4T... Dessutom så jobbar dom hårt med att får ner vikten och använder ju faktiskt en del exotiska material redan nu, Magnesium, Titan, Plast mm mm... Det BLIR så där med 4T helt enkelt...

DET HÄNGER INTE PÅ MOTORN.

är det något som inte går in eller?


kolla motocross världen.
vad är det revolutionerande?
jo 4-takt just för att dom har bätte prestanda.
vikten skiljer inte mycket på en 2-taktare än en 4-taktare.
exakt samma ramar på dom.

samma KAN det vara på en snöskoter om kman vill.
men yamaha verkar aldrig ha velat ha lätta skotrar.

du säger att två takt är så mycket bättre.
då kan jag tala om för dig att en yamaha viper mountain(utrustad med elstart) väger lika mycket som rs rage och min vector mountain.

305 fulltankade.

så nu kan du ju förklara vad du menar med att 4-takt är så mycket tyngre.

för du kan väll för helvette inte sitte å jämföra apexen med nya ski-doo revxp.ungefär som att jämföra en yz 250 med en goldwing.

däremot kan du jämföra apexen mot en mach z 1000.
det tror jag hadde blivit väldigt jämt


undra just varför man jämför nytron med rev 800?
jo för att nitron är byggd som en lekskoter ska vara.
och därefter låg vikt och rapp motor också.

och JA nytron har sålt jäkligt bra.


sen om nån stackars jävel tycker att nytron går för slött kan han lämna in den hoss mc-xpress och få ut 250++++++++hkr

vilken tvåtaktare kan matcha det?
INGEN.nytron skulle pissa på allihopa.
å gör inte nytron det så gör defenetivt apexen det.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Det är en våldsam skillnad mellan MX och snöskotrar... Går inte ens att jämföra... 1. MX motorerna håller fantastiskt mycket sämre... 2. De är mycket mindre... 3. Du har motorn direkt under häcken... 4. En MX går att luta...

Allt detta gör att skillnaderna maskeras på ett helt annat sätt i en MX...

Du får GÄRNA köpa vilken 4T du vill... Varsågod...

PS. Jag är känd för att vara lite trög, så du får allt förklara lite bättre, :)
 
4

426H

DET HÄNGER INTE PÅ MOTORN.
för du kan väll för helvette inte sitte å jämföra apexen med nya ski-doo revxp.ungefär som att jämföra en yz 250 med en goldwing.

däremot kan du jämföra apexen mot en mach z 1000.
det tror jag hadde blivit väldigt jämt
Varför kan man inte jämföra rev xp 800 med apex? :confused:Det är ju båda toppmodeller med ungefär samma effekt, 150 hk. Varför skall apexen jämföras med en nerlagd modell? Säger ju en hel del om 4T/Yamaha (välj det du tycker passar) i så fall.
 
S

StoxResearch

426H:
Tack! Jag tänkte precis samma men skrev det inte, :p Jag är iaf förvånad att 4T lägret slutat jämföra Apexen med Thundercat numera, :) Det är en rolig egenhet en del av dom har, att jämföra med det "sämsta" dom kan komma på i stället för det "bästa"... Inte så konstigt kanske...
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varför kan man inte jämföra rev xp 800 med apex? :confused:Det är ju båda toppmodeller med ungefär samma effekt, 150 hk. Varför skall apexen jämföras med en nerlagd modell? Säger ju en hel del om 4T/Yamaha (välj det du tycker passar) i så fall.
Man borde egentligen kunna jämföra dem, även om nu REVen har mycket mindre CC i sin vibrapack.

Dock så vänder sig REV XP / Apex till 2 helt olika körstilar.
Ungefär som att jämföra Slednecks med MMM.

Sedan ärade REV XP älskare, det är bra att se hur en maskin håller, iaf en säsong innan man lovvordar den. Den har väl ganska många åtgärder på sig redan, innan ens säsongen har startat.

Samma med Nytro, ingen vet vad den kan prestera...än...
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Ja, det vette fan... En utombordare belastas något kopiöst hårt och håller ändå skitbra med skotermått mätt... Vem känner inte till utombordsmotorer som är en 30-50 år gamla som fungerar än? Helt enormt... Det är nog det som bär ansvaret för den massiva vikten, :) Bara för att ge perspektiv om vad det handlar om; Honda har en utombordare (90 hk har jag för mig), som i princip är en STRYPT bilmotor, :)

Ja, det ska bli kul att se vad som håller måttet och vad inte... Men så är det ju varje år, :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Varför kan man inte jämföra rev xp 800 med apex? :confused:Det är ju båda toppmodeller med ungefär samma effekt, 150 hk. Varför skall apexen jämföras med en nerlagd modell? Säger ju en hel del om 4T/Yamaha (välj det du tycker passar) i så fall.

1visst båda är toppmodeller men riktar sig mot helt olika människor.
2 JAG VISSTE INTE ATT MACH Z HAR LAGTS NER......
3även om den har det så gör det väll ingen skillnad för -06 gjordes yamaha apex och likaså mach z. då kan man väll jämföra dom två eller?

machz och apex vill jag säga riktar sig åt exakt samma människor.


NYTRO ska ni jämföra med rev xp600/800
dom maskinerna riktar sig mot samma förare.
 

motoroad

Medlem
14 jan 2007
14
0
1
Att arbets 4t ska vara tyngre tror jag gör lite, i skogen har vikten betydelse, javisst.. men det finns så mycket mer man kan använda en skoter till t.ex sladda leder, räddningstjänst.. en 4t har ju längre mellan servicen och att komma hem efter en arbetsdag och inte stinka 2t rök är guld värt!
 
S

StoxResearch

motoroad:
Tja, jag känner då personligen folk som dragit sig för att köpa en 4T arbetsmaskin pga vikten... Eller rättare sagt hur vikten är fördelad... En arbetsmaskin är tung oavsett motortyp...

2T motorerna som brukar sitta i arbetsmaskinerna är oftast riktiga arbetshästar och håller både länge och väl... Fråga tex någon som har en äldre Yamaha Viking, helt odödliga...

Lukten är ju såklart en annan femma... Såklart kommer även arbetsområdet in... Men i många fall så är man mycket ute i snön med en arbetsmaskin också...
 

motoroad

Medlem
14 jan 2007
14
0
1
I vilket typ av arbete använder dom du känner skotrarna?
Jag och kamraterna kör RS Viking sen 2 säsonger, Ledskötsel, guidade turer, Dra timmer från skogen sen ved till olika grillstugor..

Har kört viking 540 alla tidigare år(känns som hundra:p).. Kommer aldrig byta tillbaka till 2t.. Vikten märks men aldrig vart nå problem.. Tycker den är bättre på allt, kanske beror det på att viking III:an inte är lika modern men som sagt att inte stinka 2t = GULD!
Den mycket jämnare effektkurvan, serviceintervallerna, hållbarheten, BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN har gått ner från 2,2 till 1,8 l/mil!!!! på 1500 helt problemfria mil är det många liter. Har gjort ett redan bra arbete bättre!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det luktar 2t avgaser,inte stinker.
jag brukar fast ja e såå gammal lukta på skoter kläderna på sommaren :stupid:

jag tycker det luktar gott .alla olika oljemärken har sin speciella doft ,bluemarble gillar jag skarpt.

jag har kanske stått på starten lite för länge o blitt miljö skadad :p