Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Måste kasta mig in i denna diskution, skall köpa en yamaha i år.....men en fundering på vikt??? Yamaha konstruerar och tillverkar sina skotrar för 4T utan turbo( dom säljs så i alla fall). Vad skulle resultatet bli om man konstruerade en 4T motor för att få samma livslängd som en 2T. Tex kanske en 500cc 4T motor med stor turbo, borde inte 4T kunna mäta sig i hk/kg mot 2T då?? Men det känns lite som att backa när det gäller att tumma på kvalitén, kanske hoppet ligger på just en snabbare utveckling än 2T. Men om man har det tänket så kommer 4T i skotrar vara lite tyngre och klenare än 2T ett tag till.(skall köpa en nytro, hoppas att dom futtiga 130hk räcker i den kolossen på 260kg):laugh::laugh:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Måste kasta mig in i denna diskution, skall köpa en yamaha i år.....men en fundering på vikt??? Yamaha konstruerar och tillverkar sina skotrar för 4T utan turbo( dom säljs så i alla fall). Vad skulle resultatet bli om man konstruerade en 4T motor för att få samma livslängd som en 2T. Tex kanske en 500cc 4T motor med stor turbo, borde inte 4T kunna mäta sig i hk/kg mot 2T då?? Men det känns lite som att backa när det gäller att tumma på kvalitén, kanske hoppet ligger på just en snabbare utveckling än 2T. Men om man har det tänket så kommer 4T i skotrar vara lite tyngre och klenare än 2T ett tag till.(skall köpa en nytro, hoppas att dom futtiga 130hk räcker i den kolossen på 260kg):laugh::laugh:
Langa på en turbo på en 4T med laddtryck på 2-3 bar och inte bry sig om livslängden så har du en motor som ingen 2T kommer ens i närheten av i hk/kg.

Men vill någon köpa en sån maskin?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Konstigt man köper ju 2T som behöver renovering när man kört 600-800mil??? varför inte köpa 4T som "bara" skulle gå 1000mil??
Då skulle jag aldrig köpt en 4T. Däremot en normalladdad ex. RX på 250-280hk är rena rama korvgrillningsskotern. Hållbarheten har knappt förändras.

Över 400hk är väl då hållbarheten tummas lite på. ;)
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
det var inte effekten jag funderade på utan vikten, en standard rx1 är ju ungefär lika stark som motsvarande 2T men utan turbo. Med turbo så är dom ju mycket starkare än 2T(om dom skall funka som korvgrillnings skoter till frugan). Det jag menar är hur skulle en RX 1 bli om yamaha redan från start utvecklade en tex motor från phazer och sätt turbo på den från början så att den kommer upp i ca 150-160hk.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den skulle väl antagligen bli som Phazer med ett MCX-kit.
140hk, 500cc och ganska lätt. Då har du även kvar hållbarheten.

Lassa på lågkompkolvar och ladda på mera och du får väl en 180-200hk och samma lätta maskin med en 500cc snurra.
 
S

StoxResearch

Prickskytt/Mikael_N:
Det här angående om det går att slå en 2T i hk/kg med en överladdad 4T har diskuterats till leda på ett annat forum... Man måste tänka på att man inte bara kan räkna med själva motorn i ett sådant fall, utan all extrautrustning som följer med överladdning: Intercooler, Kompressor/Turbo, rör mm mm... Jag sällar mig till den skaran, vi är några stycken, som tror att det går att slå 2T iaf... Haken är att det blir en hiskeligt dyr motor och att hållbarheten inte direkt blir nåt att hurra för... Inget för dagligt bruk mao...

Det verkar tex rimligt att anta att ifall det hade gått att konstruera motorerna på ett sådant sätt, då skulle vi redan se en massa överladdade 4T i standardmaskiner (Snöskotrar, Bilar mm mm)... Men troligen så är det billigare och enklare att göra en större sugmotor i stället...

Angående varför man inte kan tumma för mycket på hållbarheten på en 4T (anser jag) är att dom är ett mörker att renovera... Gör man inte jobbet själv, vilket inte alla har kunskaper och/eller utrustning till, då kan det bli hiskeligt dyrt...
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det var inte effekten jag funderade på utan vikten, en standard rx1 är ju ungefär lika stark som motsvarande 2T men utan turbo. Med turbo så är dom ju mycket starkare än 2T(om dom skall funka som korvgrillnings skoter till frugan). Det jag menar är hur skulle en RX 1 bli om yamaha redan från start utvecklade en tex motor från phazer och sätt turbo på den från början så att den kommer upp i ca 150-160hk.


så du bara vet så väger f1000 och mach z ungefär lika mycket som nya apex.och effekten ligger väll på runt 150hkr i alla tre.


är du ute efter MÅNGA, HÅLLBARA hästar så kan du skrota alla tvåtakt på marknaden.är du ute efter 300hästar tex så är det bara 4-takt som gäller.
och billigt är det.du dubblar effekten för 45tusen spänn.
visst 45 lax är mycket pengar men för all den effekt så är det billigt.
och desutom mycket billigare i underhåll.

en vråltrimmad rx1 har som sagt över 500hästar/liter(utan lustgas).vilken tvåtaktare kommer ens i närheten av det?
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Ingen bestrider att om man gillar att köra hårt rakt fram, då fungerar 4T, :) För dom som nöjer sig med sånt, varsågod, köp!
 

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Har för mig att det till och med forskas lite grann runt 6-takt med hjälp av elektromagnetiskt styrda ventiler inom motorindustrin.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
RotaX447:
Ingen bestrider att om man gillar att köra hårt rakt fram, då fungerar 4T, :) För dom som nöjer sig med sånt, varsågod, köp!
trodde du startade tråden för att prata om motorkonstruktioner.
inte om vilken skoter som är roligast.
jag VET att det kommer att komma roliga 4-taktare.

men nu finns det inte ett allt för stort utbud.

helt onödig tråd om det enda du ville säga är att en rev är roligare än en rx1.

men phazern och nya nitron tror jag man kan ha riktigt kul med också.
phazern har dock liten motor men vi får se hur nitron är om jag får chans att provköra en sån..

att tvåtakt skulle skulle gå om fyrtakt i utvecklingen är hlt omöjlig i min mening.


att det skulle gå att kräma ur mer effekt ur en tvåtaktare har jag också svårt att se.

inför denna vinter har jag bytt skoter.
har kollat endel på summit och mountaincat.men efter allt rackel med tvåtaksmotorer så ville jag prova någonting nytt.

köppte en yamaha vector mountain.
mest pågrundav driftsäkerhetsskäl.
trodde den skulle vara väldigt trött men den går riktigt bra faktist.
den är tung som sagt men den känns inte riktigt så tung som den är när man väl är i gång med den.

om du får tilfälle provkör en sån en dag eller två så ska du se att det inte är så illa trotts allt.
 
4

426H

Om man är intresserad av trimning och riktigt höga effekter kombinerat med någorlunda driftsäkerhet så är det väl 4t och turbo som gäller i dagsläget. Fast om det skall bli ett intressant alternativ för annat än entusiaster så måste man komma tillrätta med turbo-lagen. Provkörde en Phazer med marklund-turbo förra vintern och gasresponsen var ju som en saab-turbo från 70-talet. Kompressor kanske funkar bättre?
Direkinsprutade 2T är intretressant. Problemet med existerande teknik är väl att direkinsprutningen inte klarar så höga varvtal? Båtmotorerna har väl ganska låg trimningsgrad/varvtal jämfört med en skotermotor? Annars har ju båtmotorerna (e-tek) en del suveräna funktioner som att motorn tex kan göra vinterkonservering på sig själv! Hade inte vart dumt att ha på skotern! Sommarkonservering då alltså... ;)
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Jag tycker att sådana diskussioner som körbarhet visst hör hemma i en sådan här tråd när man diskuterar motorkonstruktioner... Körbarhet är definitivt något som påverkar val av maskin, och därmed vad tillverkarna bygger och utvecklar...

På vilket sätt leder 4T utvecklingen? Jag är inte med, :)

426H:
Har du bommat senaste Clean Snowmobile Challenge? Det var en högvarvig DI 2T som vann tävlingen... Så visst fungerar det...

Check this out; http://www.google.se/url?sa=t&ct=res&cd=3&url=http://www.uidaho.edu/uicsc/Archive_07/index_files/idaho_design_paper_2007.pdf&ei=lChVR9ufPJ6c0wTC1_ndCg&usg=AFQjCNGghymHl8o4BVDK9PcIBVlNCvbrcQ&sig2=Vf--Eek6HtkefiQ9ljGkQA

Och det här är vad University of Idaho (vinnare 2007) har tänkt hitta på till 2008;

http://www.uidaho.edu/uicsc/

http://www.webs1.uidaho.edu/niatt/research/Project_Descriptions/KLK751.htm
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RotaX447:
Jag tycker att sådana diskussioner som körbarhet visst hör hemma i en sådan här tråd när man diskuterar motorkonstruktioner... Körbarhet är definitivt något som påverkar val av maskin, och därmed vad tillverkarna bygger och utvecklar...

På vilket sätt leder 4T utvecklingen? Jag är inte med, :)
Och Yamma 4T är inte körbar därför vaddå?
Dra exemplet med RXen, mycket roterande massa etc... men motorn är motroterande vilket motverkar gyroeffekter i resten av drivlinan.

Nytron, det får denna vinter visa.

Jämför du mot en 440-2T-sprätta eller mot en 2T 900-1000cc Twin-vibrapack?

Vibrapacken är inte så våldsamt mycket smidigare än RXen, snarare tvärtom. Bara roterande massa åt samma håll, liknande vikter osv.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Det här ska inte bli en diskussion vad folk har för personliga önskemål... Man får köpa precis vad man vill såklart, :)

De 2T 1000 twinnar som finns idag är inte på något vis några speciellt lättviktiga maskiner... Eller ens tänkt att vara det... Ska man hårddra det så är det ju faktiskt bara AC som har sådana idag, och alla andra får inte vara med i jämförelsen... Men vi kan ändå ta med Mach Z bara för sakens skull...

Mach Z - Är byggd bara som Lake Racer först och främst... Vikten verkar vara det sista dom haft i åtanke...

F1000 - Tja, det chassit må ha sina egna styrkor, vad vet jag... Men det är då ingenting som jag skulle tänka mig att köpa iaf... Chassit är byggt för att kunna husera både 2T OCH 4T motorer, vilket gör det onödigt tungt och klumpigt... Tyvärr...

Du glömmer dock nämna en speciell modell som ligger långt före (viktmässigt)... Crossfire 1000... Det är den enda 1000 jag ens skulle fundera på att köpa...

Vi väntar på nästa generation 1000 ccm maskiner i stället, visst? Vad sägs om en lite omgjord Ski Doo Rev XP med en 1000 snurra (förhoppningsvis ny)? Eller en omgjord Arctic Cat Sno Pro med 1000 snurran? Mumma!

Jag ger dig rätt vad gäller bakåtroterande motorer... Jag väntar bara på att dom ska börja med det på i princip samtliga skotrar... Allt annat verkar dumt, eftersom det faktiskt blir bättre... Om det nu inte blir något problem med ökat slitage av kolvar och sådant förstås...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Mikael_N:
Det här ska inte bli en diskussion vad folk har för personliga önskemål... Man får köpa precis vad man vill såklart, :)




rotaX447:
Ingen bestrider att om man gillar att köra hårt rakt fram, då fungerar 4T, :) För dom som nöjer sig med sånt, varsågod, köp!


hur ska du ha det?

det du säger ang mikael_ns inlägg är att man inte ska blanda in personliga önskemål.

och bara ett par rader innan så skriver du att om man vill köra rakt fram är 4-takt bra.

förstår inte hur du resonerar.


att 4-takt ligger före i utväcklingen har du ju själv skrivit tidigare.

att 4-takt redan är maximalt utväcklade.
och två takt finns det mycket som kan förbättras m.m

alltså dagens 2-taktare ligger långt ***** efter.

du säger att det enda bättre med fyrtakt är avgasvärdena.

en sak jag funderat på under hela den här diskutionen är hur mycket bensin som blir oanvänd i en 2-taktare jämfört med en 4-taktare.

visst 2-takt kan väll bli bättre men det är en lång resa innan 2-takt kan slå 4-takt på fingrarna.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Ja, jag kan tom sträcka mig så långt som att säga att ifall 4T hade varit lika bra som 2T körbarhetsmässigt, då skulle inte många köpa 2T idag... Eller? Eller är dom som köper 2T idag bara dumma som köper dom iaf trots att 4T är lika bra (eller tom bättre)? Nåt skäl måste det ju iaf finnas för att folk ska köpa 2T... Eniga? Ja, jag tror vi är det...

Jag tycker helt enkelt att alla ska välja själva vad dom vill köpa... Det är då alla mår som bäst...

Jepp, helt riktigt... 4T ligger långt upp på SIN EGEN STEGE... 2T ligger långt ner på SIN EGEN STEGE... Det hävdar iaf jag... Och att det sker en massa framsteg på 2T området är svårt att förneka, :) Ja, det sker en hel del på 4T också, men att det stoppats in många miljarder mer i utvecklingen av 4T opponerar nog ingen sig emot...

Om man använder SDI eller DI på 2T så är det väldigt lite bränsle som spolas ut genom avgasporten... Det är just det som kallas teknologiska framsteg, :) Om du inte tror mig, kolla hur lite bränsle dagens 2T drar...
 

motoroad

Medlem
14 jan 2007
14
0
1
StoxResearch, du verkar säga att 4takt inte är lika körbar som 2takt.. Att dom bara duger till å köra rakt fram..
Var inte Rx Warriorn snabbast på crossbanan i Snowmobile of the year 2007? Lite skumt det med tanke på att alla crossbanor jag sett är allt annat än raka.

Jag tror iaf att fyrtaktarna kommer att dominera inom en snar framtid.. Speciellt touring å arbete, på sport sidan lär det bli 50/50. Så blir det när dom andra än Yamaha börjar satsa ordentligt på 4takt!