Trimma e-tec!

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ska ta hem Boyseen och testa i mattdynon med och ytan SPIs rör för att se om det är värt det. Som Peter säger så har org reeds blivit bättre med åren. Rotax tripplarna gillade Boyseen och v-force. Saknar trippel 800an. Tänk om BRP kunde göra en trippel 1000 e-tec!

Blev sugen på en XM. plan var att köra med -12 146" men jag vet inte just nu. Tycker Freeriden är lite tung och "kantig" i jämförelse med -11 summit X 146". Freeridern ska köras hårt då kommer den mer till sin rätt. Den blir ju betydligt bättre om man tar bort krängaren men då måste dom tillbaka på leden för annars kör man om kull!

Jag är egentligen mer en gade åkare och jag gillar min -11a. Den går bra i snö, den går fort och den har för mig i alla fall bra fjädring och led egenskaper.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Visst är original bra oxå, när dom är nya iaf, frågan är ju hur dom är efter 300mil? Såg en dynotech bromsning på +3hk när dom bytte till boyesen, vet dock inte miltal etc på maskinen i fråga MEN klart har man 3-400 mil på maskinen, orginalbladen kanske är lite otäta/slitna och insugs gummina sjunger på sista versen blir det ju lätt motiverat att handla aluinsug och nya reeds för en likvärdig slant mot nya orginal samt kanske plussa nån/några kusar på kuppen och lite respons på maskinen. Jag älskar bra respons på min maskin, ska aldrig sega utan bara smälla upp till 8000 när man trycker på, etec går ju riktigt bra på fullgas men dom är ju lite sega i karaktären på mellan registret standard så allt för att få råare gasrespons finns på min önskelista!
Nu har vi turen att diablo ska testa grejorna först åt oss oxå så bara att vänta och se!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ja lite rappare bör den ju vara, får hoppas någon knäcker boxen. E-tec bromsar ju motorn om varvtalen ökar för fort.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vore interesant att se med v-force också. Känns som många väljer bort dom för dom inte har alu insug.
Men hur mäter dom sej mot boysen?

Sen får man hoppas dom lärt sej av misstagen med dom tidigare gummina och nu när det bara är själl istället för tunga förgasare som hänger i gummina borde det hålla länge med gummi också.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Bromsat 2 st 800r med boyesen, båda tappade 2-3 hästar. Upplevde dock att min hade lite bättre gassvar.
Men kan ju såklart funka på etec. Sen iom aluinsuget + bättre reeds så är det ett klart vettigt alternativ. Mina reeds på boondocker - 12 var flisade och spruckna efter ca 100mil.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
TEAM tss-04 funkar super till våran primär uppsättning med rätt helix! Tied har jag aldrig ens tittat på mer än på bild, så med den har jag ingen aning vad som funkar.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
För att man bara behöver pipan = tystare och billigare! Sen vad jag läst mig till ska spi röret vara mer av mellanregister rör och slp lite mer topp, skillnad i verklighet? Vet ej, men jag vill ha så rapp maskin som möjligt så jag satsar på spi. Överlag verkar det vara positiv respons på spi pipan, har inte hört så mkt om slp men det är ju två stora tillverkare av tillbehör vi pratar om så det ska ju vara bra och testade produkter?!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
http://www.dootalk.com/forums/topic/522945-bmp-y-pipe/#entry3975513

Här är en tråd med bmps egna bromsning, verkar ligga lite "högt" i effekt men stämmer det och bromsningen skett under samma förutsättningar/tillvägagångssätt så kan det ju vara nått?! Det är ju det som är vitsen med tråden, samla fakta och erfarenhet ang bolt ons osv då vi alla slipper bli lurade på allt!

Har inte hört så mkt ang vforce till etecen, någon som läst på/testat?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har sett bromspapper på 800 etec med bmp ypipe med orginalpipa å burk på dynotech som visar samma siffror, ska leta upp det å lägga ut, jag har då sålt pipa å gammla y-pipe´n å kommer köra bara bmp y-pipe å slutburk då de roliga är att "bromsning med trimpipa gav SÄMRE effekt ihop med bmp y-röret än med originalpipa".

1600spänn BMP Y-pipe för i princip samma effekt som ex. SPI pipa för 5200spänn !
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Har sett bromspapper på 800 etec med bmp ypipe med orginalpipa å burk på dynotech som visar samma siffror, ska leta upp det å lägga ut, jag har då sålt pipa å gammla y-pipe´n å kommer köra bara bmp y-pipe å slutburk då de roliga är att "bromsning med trimpipa gav SÄMRE effekt ihop med bmp y-röret än med originalpipa".

1600spänn BMP Y-pipe för i princip samma effekt som ex. SPI pipa för 5200spänn !
var hittar du bmp genrör för 1600 spänn? låter konstigt om de skulle ge mer effekt utan pipan för bmp har ju alla 3 produkter och är väl (tror jag) ämnade till varandra?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har sett bromspapper på 800 etec med bmp ypipe med orginalpipa å burk på dynotech som visar samma siffror, ska leta upp det å lägga ut, jag har då sålt pipa å gammla y-pipe´n å kommer köra bara bmp y-pipe å slutburk då de roliga är att "bromsning med trimpipa gav SÄMRE effekt ihop med bmp y-röret än med originalpipa".

1600spänn BMP Y-pipe för i princip samma effekt som ex. SPI pipa för 5200spänn !

tror du på det själv! återger försäljnings marknadsföring. Har du torrt på fötterna! Men före det...inte i min värld.

Det JAG ger i från mig vet jag att DET funkar! Om INTE så håller jag tyst.

Y pipa är det största försäljnings knepet som finns. FALSK MARKNADSFÖRING och ni tror på det! Testat fler än en gång.

En Pipa levererar power och respons det gör inte en y-pipa. Till e-tecen är det inte ens lönt att köra nån annan y-pipa per nu., än org.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Varför inte bara köra BMP y-rör, om man kollar effekt/kr ! 5-6hk på topp och över 10 i mellanreg.
5hk för att byta y rör. Glöm säger jag bara. Slutburk o y-rör brukar på "nyare" maskiner inte innebära någon vinst.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Har sett bromspapper på 800 etec med bmp ypipe med orginalpipa å burk på dynotech som visar samma siffror, ska leta upp det å lägga ut, jag har då sålt pipa å gammla y-pipe´n å kommer köra bara bmp y-pipe å slutburk då de roliga är att "bromsning med trimpipa gav SÄMRE effekt ihop med bmp y-röret än med originalpipa".

1600spänn BMP Y-pipe för i princip samma effekt som ex. SPI pipa för 5200spänn !
Nu har jag vart och letat fram dessa siffror på dynotech.
Helt original:
96.9HP vid 6000varv
127.3HP vid 7000varv
163.3HP vid 8000varv (peak)

BMP Y-pipe och original övrigt:
85.6 vid 6000varv
128.5 vid 7000varv
163.7 vid 8000varv (peak)

Så det blir inte så billiga hästar...

Edit:
BMP Y + DynoPort + original ljudämpare:
82.7 vid 6000varv
126.4 vid 7000varv
170.1 vid 8000varv (peak)

Bara dynoport pipan gav 165.4 vid 8100varv med original y-rör och ljuddämpare.