Trimma e-tec!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag hade 1,5-2g i min variator, då hade jag vägt in armar (0,3g mellan lättaste/tyngsta kompletta) och ramperna med samma skillnad på. Han som gjorde det tyckte dock att den var ovanligt bra, känns ändå värt den 500 det kostade bara för att veta! Har haft i gång den men har även satt i styvare motorkuddar så svårt att säga om det "gav nått", men många bäckar små...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Balanserade mina variatorer förra hösten...
Han som gjorde det åt mig menade att det var näst intill perfekt, så han viktade ingenting...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
-12orna är ju indexerade mot veven, vet inte om dom även är bättre balanserade? Märks skillnad på min iaf om man sätter tillbaka den fel. Är värt att prova på äldre också, vrid den i steg tills man hittar det bästa läget/minst vibrationer.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kikade runt lite och verkar som det kommer en power commander till etec iaf, ska släppas i början av januari och standard spridare räcker till "175-180"hk enligt bikeman, dom erbjuder även omprogrammering av ECU till sitt bigbore kit.
"Ingenting är omöjligt..." som man säger, vore jäkligt mäktigt med en 180hk bigbore + standard ljuddämpare, snacka om stelth!!!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

........och var håller Mulle hus då? (orkar inte leta i tråden)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
-12orna är ju indexerade mot veven, vet inte om dom även är bättre balanserade? Märks skillnad på min iaf om man sätter tillbaka den fel. Är värt att prova på äldre också, vrid den i steg tills man hittar det bästa läget/minst vibrationer.
Har man lite obalans i primären kan detta göra skillnad...

Testade det innan jag balanserade min primär.
Märkte ingen skillnad, men det kan ju förklaras av att min primär var bra i balans...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Om vi nu får hoppa vidare till ämnet! TURBO aero charger har vi provat och har kvar. och säger bara med rätt drevning och variatorbetsyckning! HELT OTROLIGT! Men det mycket kostar pengar! 190hk!

860cc medextra sprut 175hk(skott säkert): det vill jag ha!men, kostar mycket pengar.

Rätt singel pipa med slut burk: +7-8 hk plus minus 10kg vikt. Mycke för pengarna! Rekomenderas

Reeds.. kanske. Ska prova.Kan bli bra och ev i kombi med pipa: Kan bli kanon till till rätt peng! oprövat kort dock.

Om prog av ecu! ha inga stora förhoppningar ännu! Kan bli en stor säljare när det är bevisat att det funkar.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Om vi nu får hoppa vidare till ämnet! TURBO aero charger har vi provat och har kvar. och säger bara med rätt drevning och variatorbetsyckning! HELT OTROLIGT! Men det mycket kostar pengar! 190hk!

860cc medextra sprut 175hk(skott säkert): det vill jag ha!men, kostar mycket pengar.

Rätt singel pipa med slut burk: +7-8 hk plus minus 10kg vikt. Mycke för pengarna! Rekomenderas

Reeds.. kanske. Ska prova.Kan bli bra och ev i kombi med pipa: Kan bli kanon till till rätt peng! oprövat kort dock.

Om prog av ecu! ha inga stora förhoppningar ännu! Kan bli en stor säljare när det är bevisat att det funkar.
Har ni kvar den med Aerocharger?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Pipa med burk +7-8HK
Vad blir det då pipa med originalbuk för oss som inte vill göra oss mer ovänner med lappar och skidåkare än vi redan är?

Vore trevligt med lite gas svar. Har diablos kitt men fortfarande inget riktigt gassvar. Kanske en SPI pipa skulle göra skillnad om dom verkligen ger så mycket på låg registret som det sägs? Eller ger dom något alls utan tillhörande burk?

Eller kanske V-Force skulle göra någon skillnad?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Boysen har kommit med några reeds som kan vara intressanta. SPIs pipa är nog den bästa. Den ger 7-8 även med org dämpare. Burken ger i bästa fall 1-2 hk i combo med org rör. Pipan ger ett mycket fint register. Den måste viktas på i primären så det betyder ju att den blir starkare. summmit x 146 gick då som fn med SPIs pipa+slutburk. SPIs slut burk låter inte så mycket. Kör du sakta så kan ingen höra skillnaden. Vid full spya så hör man att det är lite tuffare ljud. vissa delstater I USA så har dom väldigt stränga krav på höga ljud så dom är tvungen att rätta sig efter det.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har ni kvar den med Aerocharger?
Ja. Och innan snön smällte bort uppe på finnmarksvidda så hällde vi i en 50/50 mix av 98 och race soppa och höjde laddtrycket till 8 psi! Satan i gatan vad köra med. Fick ju givetvis driva på den hårdare för att hålla den på 8100.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Blir det dedär riktiga rappet i maskinen med spi pipan? T.ex min gammla summit -05 600 HO var bra nog mycket rappare än min 800 e-tec med variatorkitt... E-tec går mycket bättre men inte i närheten av respons och gassvar

Vad jag förstår behöves ingen omprogramering för pipan?
kanske kan få ut mer av pipan om programvaran anpassas? eller anpassar den själv med hjälp av avgastemp mm?

Är igentilgen boysen bättre Än v-force? Tänkte på att v-force har ju dubbelt så många läppar som boysen så borde rent lågiskt bli bättre med fler så länge det är rätt stvhet mm i dom.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, boyesen reedkorgarna med aluinsug ser ju riktigt fina ut, orginalgummina har ju en tendens att spricka sönder undertill (iaf alla tidigare 800 jag haft) så kan ju vara en bra investering om dom levererar det som utlovas och funkar ihop med spi-röret så är det nått jag vill ha...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Blir SPI rör i vinter, reedsen på 800R och e-tech är bra men både reeds och insugsgummin är av dålig kvalite, nyare insugsgummin är bättre. enligt tester så ger v-force i bästa fall 1-2hk, så byte motiveras nog bara när original är slut.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Ja. Och innan snön smällte bort uppe på finnmarksvidda så hällde vi i en 50/50 mix av 98 och race soppa och höjde laddtrycket till 8 psi! Satan i gatan vad köra med. Fick ju givetvis driva på den hårdare för att hålla den på 8100.
Är grymt sugen på att beställa ett kitt till nästa vinter, har gjort allt annat åt skoter nu så det känns som att det får vänta ett år.
Är skotern har i krokarna kanske man kan få kika lite i vinter?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enligt tester så ger v-force i bästa fall 1-2hk, så byte motiveras nog bara när original är slut.
Men reeds byter man väl ändå inte för effekt höjning utan för respons förbättring eller är jag ute och cyklar?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Men reeds byter man väl ändå inte för effekt höjning utan för respons förbättring eller är jag ute och cyklar?
Nej du har rätt, kan bli lite rappare med andra reeds. Men originalreedsen har blivit så pass mycket bättre de senaste åren så skillnaden blir inte så stor.