Trimma e-tec!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
E-tec boxen är vad jag förstått mycket svårare att komma åt alla funktioner i.
Men vissa parametrar kan ändras med rätt programvara.
Vet inte hur powercomandern fungerar men andra externa boxar till bilar typ. KCR lurar ju bara boxen genom att ändra signalerna från givare etc.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Pc boxen lurar signalen, man anger i procent hur mkt man vill ändra original signalen, har en tabell i sig där man ändrar var 250 varvtal och 7? olika trottellägen. Tex -3% på 8000rpm vid 100% trottel. Finns ju till alla mc så är förundrad att den inte fanns till etec direkt den kom på marknaden... Sen har den även en accpump funktion som är rätt fin! Hade en på min assault 09 och den gick att få till riktigt bra:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kollade tillverkarens sida och dom anger inte att PC finns till E-tec, så det kan vara så SLP svamlar. Skulle vara kul att prova ge E-tecen lite mer soppa, misstänker den skulle kunna bli rätt mycket starkare.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Kollade tillverkarens sida och dom anger inte att PC finns till E-tec, så det kan vara så SLP svamlar. Skulle vara kul att prova ge E-tecen lite mer soppa, misstänker den skulle kunna bli rätt mycket starkare.
Jag har gett min lite mer soppa på låg och mellanregistret.
Jämnare gång och bättre respons. Original finns det vissa "leanspots". Troligen för att klara EPA kraven. men det handlar om väldigt små justeringar.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det är ju respons man vill ha, etecen vill ja nästan ha fullgas för att driva riktigt, ett bra v-kit löser ju mkt av det men tror nog att både bränsle/oljeförbrukningen skulle minska för mig med mera klipp på mellan.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Jag har gett min lite mer soppa på låg och mellanregistret.
Jämnare gång och bättre respons. Original finns det vissa "leanspots". Troligen för att klara EPA kraven. men det handlar om väldigt små justeringar.
Hur har du lyckats med det då?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
..Ja, jag vet att jag är sjuk, har suttit och kikat ut efter att nån med tvångströja ska dyka upp men det har gått bra än så länge. Ingen annan som är på "G"?
Började längta till att få köra igen sen jag la hjälmen på hyllan i maj.. så jag vet hur du känner dig..

Kommer i i dagarna att beställa hela pip-kittet (Y, pipa, burk) från SLP, ska bli riktigt intressant att se vad detta kan ge i vinter.. Har även varit inne på v-force men efter att ha läst dootalk så verkar det göra föga skillnad på en e-tec så jag skiter i det.. Efter detta är det bara att vikta på mer som jag kan göra innan jag måste in i datorn och harva då jag redan har team tied, drevat ner, kittat primären, flytta upp boggien, S36, vent-kåpor, allt sen i vintras.. kommer att låta fler vara test-piloter till "chip-trimmingen" innan jag vågar mig på nått sånt
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Skruvas det nått i stugorna?
Själv är allt klart nu, stag, rs-motorkudde, balanserad varra, plugngo och rör på plats med en chansning i variatorkalibrering till, ny matta, renoverade dämpare och lite pimpning och putsning har oxå hunnits med, SNÖ tack!
Kliar i tummen nu, blev en rejäl varmkörning på pallbocken utan för garaget i dag.....
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
SPI kommer med en fuel kontroller som kommer funka med original och pipa och deras bigborekit. Så det skulle jag satsa på.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja det stämmer, är ett tilläggs sprut, dvs du kan öka bränslemängden via extra spridarna. Spi 860 kit på 175-180hk vore ju nått...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Finns ju en Rotaxguru här i Dalarna:)
Han kommer säkert med ett "trimkit" så småning om.
Känns maskinen mycket starkare eller är det bara små skillnader?
Grubblade på enextra styrenhet för att kunna skicka en till Mulle och ändå ha kvar en std, 12000:- + moms går en E-tec 800 styrenhet på...... jag tror bestämt att det inte blir någon extra styrenhet.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Det blir ingen markant skillnad på 800 e-tec, Mulle jobbar för fullt med den boxen.
Än så länge så något rappare och jämnare gång. framförallt på lägre varv.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Går ju annars rykten om att 13 ska ha lite vassare programvara, finjusterad och en bra balansgång mellan "performance and saftey", som dom skriver det på andra sidan pölen.
Det är synd att det verkar omöjligt att få den inlagd, skulle nog hjälpa min höga oljeförbrukning lite oxå?!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Känns lite häftigt? Men iof samma ökning som med spi på topp, har dock svårt att tro på den ökningen med bara grenröret, känns som att med en pipa kan man ändra volym stinger mm men grenröret bör ju bara öka flödet lite? Som kuriosa så ger spi röret mer effekt med std grenrör!
Ser dock rätt intressant ut med en power commander...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skruvas det nått i stugorna?
Själv är allt klart nu, stag, rs-motorkudde, balanserad varra, plugngo och rör på plats med en chansning i variatorkalibrering till, ny matta, renoverade dämpare och lite pimpning och putsning har oxå hunnits med, SNÖ tack!
Kliar i tummen nu, blev en rejäl varmkörning på pallbocken utan för garaget i dag.....
Var det någon obalans att tala om i variatorerna eller är det bara psykisk trimning?
Funderade på att göra det förra året men sen kom jag helt av mej och har sedan inte tänkt mer på det.