Trimma e-tec!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Okey!

Har provat speedtech burken och skillnad märkte jag.
Dock så tyckte jag 3500kr var mycket för den lilla skillnaden de var på original burken och speedtechs
Jag vet inte om röret och min mod av luftburken gör någon skillnad. Gjorde det mest för att jag var rastlös och kände för att testa.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ja hur som är de inte som natt och dag. Den som förväntar sig det blir besviken
Men ja tyckte den svarade bättre, fick sig annorlunda gång.
Sen om de är värt 3500-4500kr har jag svårt uttala mig om.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Kan någon ge mig en sammanfattning av tråden? Vad ger mest när man ska väcka liv i en e-tech?

Min setup består av följande just nu:

Mulle box
spi variatorkit

Har även ett knr kit liggandes, är det märkbar skillnad mellan spi och knr? Om man vill satsa på ett system, är det spi eller d&d man ska satsa på?
Luftburk är uteslutet.

Mitt mål är att få bättre driv i maskinen. Dvs ett finare register från start till slut.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Varför utesluter du luftburken?
Speedtech har ju bänkpapper på det att det funkar, tvärtom med alla olika pipor oavsett märke.
Har provat båda och jag lägger hellre pengarna på luftburken
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Haft 2st t3or första utan Bondi boxen och nu med en. Jag tycker det blir bättre svar i motorn med Bondi.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Någon som testat att kombinera spi/aaen pipa och originalburken? Jag äger själv ett aaen system men tycker deras slutburk låter på tok för högt.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jo jag läste någonstans samma statement om att rpm sänkning kan beror på variatorn. Något om att remmen kan bli väldigt klibbig vid hög temp att det orsakar rpm sänkningen. Kanske ventilation kit är bättre slösa pengarna på och aceton till rengörning av skivorna :)

Min förra t3 med korta kylaren kände man dock en försämring av gassvar när skotern blev varmare. Om det då beror på vevhustemp och luftflöde kanske.
Citera mitt eget inlägg hehe. Vill tillägga att "det som många redan vet" att rpm sänkningen som kan ske ibland beror på oem sek fjädern som är för mjuk och hinner inte växla tillbaka resultatet att skotern tappar lite topp rpm.
Jag har monterat green green sek fjäder nu på min T3 174 väntar på snön föratt testa. På min 174 kunde tappa lite topp rpm vid tyngre före var inte nått jätte problem. Men kan man blueprinta och förbättra så varför inte :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Någon som har erfarenhet av D&D el Petschke big mouth y pipe tillsammans med den större dia flänsen som svetsas på pipan? Säljs av KNR sledtech för ganska dyra pengar 3500kr. Den större flänsen ska öka flöde och det ska finnas dyno på denna hos DTR (får snart inloggen till DTR och kan studera producten bättre) och ska visst ge några hk och bättre gassvar.

Jag har Bondi airboxen kört en säsong känner att det är bättre ryt med denna oxå sett dyno på i Sverige och Us på kanske up till 5hk studerar man design på oem luftplenium och bondi så är det stor skillnad grövre hals stööre och bättre flöde genom den. Intressanta är om man skulle komplettera med Big mouth y pipen om det är värt (förmodligen inte vs kostnad men iallafall) för att öppna upp flödet även på avgassidan lite då redan Bondi öppnat upp på insugssidan. Tror bondi är mest fördelaktig av dessa 2. Alltid kul med förbättrat gassvar på etecen och några extra hk är bonus men kanske inte kan räkna med så många fler hk då redan Bondi är på plats.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
UPP!

Ställer samma fråga som ovanstående, trodde jag köpte en summit i höstas men har upptäkt att det är en förklädd Forest fox! :nuts:

Vad är ett bra kit att satsa på till en original 800 e-tec 146, något som ger mer än andra för pengarna?
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Provar att få liv i tråden igen, är ju inte alla som kör 850 ☺

Skulle va skoj att få några recensioner av BB/860 kit av ni som monterade sånna 👍🏻
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
nån som vet om knr diablo vkitt och spi pipa funkar bra ihop med orginal drevning. på en summit 2016 t3 154.
 

skee81

Medlem
10 nov 2016
14
4
3
Skogen
läst en hel del sidor i denna tråd nu och verkar ju som bondi luftburken fungerar. Kör med SPI v-kitt och helsystem på min t3 och nu är jag sugen på luftburken men gillar inte riktigt priset...

ingen som gjort någon egen lösning på luftburken för ett vettigare pris?:mmph:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
läst en hel del sidor i denna tråd nu och verkar ju som bondi luftburken fungerar. Kör med SPI v-kitt och helsystem på min t3 och nu är jag sugen på luftburken men gillar inte riktigt priset...

ingen som gjort någon egen lösning på luftburken för ett vettigare pris?:mmph:
Enligt Dynoresearch så ger inga eftermarknadsburkar någon effekt från 2010- 2015. De står inget om 2016 men de lär vara samma burk som 2015. De skriver tro inte på eftermarknadsburkar för brp har byggt otroligt bra luftburkar till etec.