Trimma e-tec!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tänkte starta en tråd där folk får dela med sig av sina erfarenheter/projekt med 800 e-tec motorn i fokus.
Vad har prövats/ska prövas och vilka resultat har det blivit. Börjar finnas en del pipor / y-rör och naturligtvis turbo-kit att tillgå...:)
Bromsningar och riktiga världen upplevelser, dela med er!

Har variatorfixat och donat med min Boondocker i vinter, den går riktigt bra men mycket vill ju ALLTID ha mer....
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ring mulle på M-Performance han har har nog någon programvara men vore interesant att höra någon som testat?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja precis!
Det som är vitsen med tråden, att sprida lite ljus över vad som fungerar och inte!
Har kollat lite på doodoctors tempmodul, verkar vara en riktigt vettig sak till rimlig slant. Inget trim iof men skoj om maskinen blir jämnare på varven, känns ju riktigt tydligt när den backar av...:(
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur känner du att den backar av? jag har aldrig känt av att jag tappar effekt annat än att variatorerna inte orkade med när det var närmare metern med snö i backarna i skogen?

Vad gör dendär temp module igentligen och vad är det den är bra för? alltså rent tekniskt.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ring mulle på M-Performance han har har nog någon programvara men vore interesant att höra någon som testat?
Jag var till Mulle och programerade om.
Han hade inget färdigt program, men vi ändrade framförallt lite spridartider.
Resultaten blev klart rappare och bättre gång på låg och mellan.
Framförallt mellanregistret behöver justeras om på grund av de Amerikanska utsläppsreglerna (EPA)
Sen Diablos kit och omdrevning naturligtvis:)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Temp modulen lurar ecun med 10 grader, när motorn når 61 grader celsius (140f) så sänker den tändningen. Med modulen ( är en kabel som kopplas på tempgivaren) så får man lite mer spelrum då normal arbetstemp ligger bara några grader under 140f.
Märks om du testar variatorkslibreringar, 2a fullgas repan går min maskin "som bäst", sen tappar den varv, hoppas det här hjälper.
Har oxå diablos kit och den går riktigt bra, blir den jämnare i varven så kan man ju lasta på lite mer :).

Är oxå sugen på ett spi-rör, har hört goda saker om dom plus att det bara är pipan, ingen burk så man slipper höras...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Spola fram till 07.50. Sitter bigbore kit från bikeman och säkert mycket mer, bra går den i alla fall! :)

[video=youtube;fZG6Ns3g0XI]http://www.youtube.com/watch?v=fZG6Ns3g0XI[/video]
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Spola fram till 07.50. Vet dock inte vad som är gjort på den, men går ju som satan! Ingen turbo i alla fall, det berättar han ju själv.

[video=youtube;fZG6Ns3g0XI]http://www.youtube.com/watch?v=fZG6Ns3g0XI[/video]
Han har bigbore på närmare 1000cc har jag för mig?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Han har bigbore på närmare 1000cc har jag för mig?

Ja, steg två kittet som bikeman har, han berättar det längre fram i filmen. Hittar det inte på hemsidan men det är då 900+cc.

Lär vara en hel del gjort åt den då den utmanar turbomaskiner.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
PSR kan mulle programmera om till custom mapp? I så fall finns det ju obegränsade möjligheter....
Konstigt att jänkarna inte har lyckats än?!

Antar ni pratar om SN filmen, lär nog vara en p-tec, nu håller vi oss till matnyttig info ang E- tec motorns potential!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja, steg två kittet som bikeman har, han berättar det längre fram i filmen. Hittar det inte på hemsidan men det är då 900+cc.

Lär vara en hel del gjort åt den då den utmanar turbomaskiner.
Steg 2 kitet är också 880 cc han säger ju det själv i filmen, men det
är ännu mera portat så det ska ge några hästar till, strax under 190 hp.
Men det är ju som sagt p-tec det handlar om.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
PSR kan mulle programmera om till custom mapp? I så fall finns det ju obegränsade möjligheter....
Konstigt att jänkarna inte har lyckats än?!

Antar ni pratar om SN filmen, lär nog vara en p-tec, nu håller vi oss till matnyttig info ang E- tec motorns potential!
Mulle har möjlighet att mappa en del.
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
SPI rör är det klart bästa för denna motor. Går stenhårt med den pipan. Kombinera gärna med Team Tied kit.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kul att höra att SPI-röret funkar bra då det blir ett sånt för mig som det ser ut! Har hört en hel del gott om det och känns bra att kunna åka med standard y-rör och slutburk!
Min plug n go har oxå anlänt och diablo v-kittet sitter redan i och längtar efter mer vikt...:)

Som en vän sa här om dagen.. "Max 6mån till vinter nu..."
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jasså ger alltså SPI Rören bra resultat även med originalslutburken?

Kan man inte köra med originalburken känns det inte aktuellt pga det redan är nog med skoterförbud som det är :mad2:

Blir det något högre ljud av bara pipan på 800 e-tec? Vet vissa modeller har ljudämpning innuti pipan också. alltså om man kör SPI pipan med originalburken?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det vet jag inte men kan ju bara vara marginell skillnad i så fall, kanske "pingar" lite mer då man inte har några värmesköldar men då dom är så tysta original så lår msn inte störa nån?!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, nu lyfter vi tråden då suget börjar komma!!
Har inhandlat nya kläder och ny 51as matta i dag då det känns lite tråkigt att åka 44a....
Ja, jag vet att jag är sjuk, har suttit och kikat ut efter att nån med tvångströja ska dyka upp men det har gått bra än så länge. Ingen annan som är på "G"?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jo Macke78. om du hittar någon tvångströja så kan du skicka en till mig också.
Bokade just Jorm i mitten på April och letar delar för fullt.
Fick nyss hem några plug and go från doodoctor. så om någon är intresserad så har jag ett par över.
Dyrt för en liten sladd. men fördelen är ju att man inte behöver klippa några kablar.
Monterade även hi torque rollers i QRS´n. (har ett par såna över oxå)
Nya fjädrar ska i variatorn och det lutar mot en SPI pipa även för mig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag är inte helt med på noterna när det gäller E-tec 800ans styrnehet. Enligt alla jänkarforum är den helt omöjlig att "bryta sej in i" eller lura med piggybacsystem som t.ex PowerComander, men SLP kränger PowerComander som anges funka till E-tec och enligt vissa här Programmerar Mulle om E-tec styrenheter. Vad är sanningen, kan man fippla med E-tecen?