Summit XM "Team Fjällbjörk"

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
AssaultRMK: Ja jag har faktiskt ingen aning hur bra funktion det är, det är väl det Rbanan får ta reda på;)

Tror dock att men kan märka rejäl skillnad utan att "stanna upp och fjädra ut". Det är ju inte så att boggien befinner sig i ett statiskt läge konstant bara för att du håller full gas.
Och som sagt så länge du inte redan har full koppling (eller okoppling eller hur man ska säga), alltså skidres t.ex. så kommer du märka skillnad då du ju "låser" boggien i det lägen den är minst.

Är du i det läge att du har fullt skidres så kan man dels glömma att man ens kommer kunna dra i nån spak. Samt att man såklart inte kan trycka ner fronten med knappen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är ju bara en "thing" att ha alurörsfotsteg.
Verkar som att det är många hemmapulare over there som skaffar sig en svets, lite rör och drar ihop något lite, lite mer utvecklat koncept än redan kända FIRMOR, och säljer sedan på Dootalk för en hundring billigare, får bra reviews av sitt kompisgäng (via Dootalk) och får sedan sälja massvis av dessa.

Har vi sett något resultat efter en liten smäll mot såna här (antagligen) stadiga fotsteg?
Gissar att tunneln lätt blir dålig. Hellre byta kantlist och knosa till plåten på fotsteget, än att behöva byta tunnel - i värsta fall.
Densamma teori har jag om A-armar, som vissa dårar vill ha i titan eller CrMo. Hellre att en A-arm blir lite krokig, än att S-/E-moduler ska bytas. Finns givetvis gränser på hur mjuka de kan få vara...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Håller med dig till viss del Camata, CrMo är starkt, men så används ju då ca 20-25% mindre volym av godset (give or take) som ger en fördel i viktskillnad, men lämnar ju en knapp ökning i hållbarhet. Hade godstjockleken behållits hade vikten varit samma, men styrkan mycket högre. Och man hade därmed bett om ett krokigt chassi. Men men.

Redan som det var med REV Chassiet så förespråkades det att borra hål i std. A-armarna för att öka chansen att knäcka A-Armen innan Chassit.

Men de e som du säger/menar, många kan göra en redneck kopia och få kan konstruera en kopia med beräknade deformationszoner.

Rbanan, jag tror inte att du behöver några nya fotsteg, ifall du inte ska rida summiten som din gamla AC.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nej, tycker absolut inte dom är för mjuka för att sitta på en lössnöare...
Är det ok att ha mjuka steg på en lössnömaskin? Nä styvt ska det vara, org stegen på xpn är ju alldeles för mjuka och sviktar, även orginal på arcticen innan jag böt.

Har dom styvat till dom på xm?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Vet inte heller om jag kan hålla med i resonemanget ang. fotstegen. Visst, att sätta stadigare bärarmar är kanske dumt. Men att sätta stadigare fotsteg? Det känns lite konstigt att åka runt med dåliga fotsteg bara för att man "kanske" kör på något och kan skrota tunneln...
Jag tror snarare att man kanske räddar tunneln med stadiga fotsteg.

Jag beställde till min, och jag tror det blir skitbra. Nu har jag i och för sig bara en XP och XM stegen är nog betydligt bättre (speciellt i att släppa igenom snö), men jag tänker inte åka en meter till på original. Dom är ju rena straffet.

Men på XM är det väl mest en smaksak. Om man tycker det är värt pengarna är det väl bara att sätta dit. Jag har svårt att se det som en nackdel...

Ser ju Custom ut om inte annat ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Klart som faskien att det ska sitta riktiga fotsteg även på en lössnömaskin. XM ens fotsteg är rätt svampiga original, så i Rbanans fall som verkar använda maskinerna så skulle jag ha bytt.
Men frågan är om b&M fotstegen är tilräckligt bra? De har iallafall förut kört med 3mm gods på ytterröret, skinz och jag kör med 5mm gods.

Jag tillverkade ett gäng fotsteg till polaris rmk ifjol, men har nu slutat då original från 13 och framåt och burandt fotstegen är så pass bra att jag anser att mina inte är värda 1000kr mer.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag har varit och hämtat ut ett paket nu, skenförstärkarna samt bakre saxen som ja tänkt laborera med till kopplingen.

Och jag kan se varför vissa har haft problem att den gått sönder, känns ganska klen när man håller i den. så den kommer förstärkas.



Annars är det väldigt stiltje i väntan på skoter så jag kan måtta för a-armarna. Leverans kring v.46 som de verkar.

Sysselsätter mig tills vidare med motorrenoveringar av nå andra rotaxmaskiner :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Prototyp version 1.0


Vad ska den va bra till?

Väntar på ett stort paket från usa som lättar ski-doon kring 5-6 kg.