Summit XM "Team Fjällbjörk"

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kanske något som hjälper till med andningen mha övertryck :)?
Om det vore så väl, men det är ju fusk att tvinga i luft :)

Nån slags luftburks-delete?
Skulle ju spara en del vikt...

Annat luftrelaterat skulle väl vara float-dämpare...
Stämmer bra, luftburken och huven med alla de delarna åker på hyllan och ger plats för en betydligt lättare mountain fit hood.
Och för att få luft till luftburken som sitter på spjällhusen så blir det en snorkel al'a turbo.

Motsatsen till en sleeper alltså :) men maskinen blir ett antal kilon lättare iaf och behöver inte vara nervös för orginalhuven
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Annars är det väldigt stiltje i väntan på skoter så jag kan måtta för a-armarna. Leverans kring v.46 som de verkar.

Sysselsätter mig tills vidare med motorrenoveringar av nå andra rotaxmaskiner :)
Vad har du för planer för framvagnen och fick du några svar angående freeride dämpare tillsammans 36" framvagn?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad har du för planer för framvagnen och fick du några svar angående freeride dämpare tillsammans 36" framvagn?
Det är inga problem alls att använda Freeridedämparna med S36 framvagnen. Har haft så i två år. Man måste bara borra ner dämparinfästningen i a-armarna ca 1,5-2cm. Finns till och med små förborrade hål där man ska borra. På ena sidan kommer dock bultskallen hemskt nära röret vilket gör att man bör lägga en halvtjock bricka under skallen som snedslipats lite så bultskallen inte rider på svetsen. Tror minsann det finns bilder på (bl. mina), ombyggda armar här på forumet om du letar lite.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Det är inga problem alls att använda Freeridedämparna med S36 framvagnen. Har haft så i två år. Man måste bara borra ner dämparinfästningen i a-armarna ca 1,5-2cm. Finns till och med små förborrade hål där man ska borra. På ena sidan kommer dock bultskallen hemskt nära röret vilket gör att man bör lägga en halvtjock bricka under skallen som snedslipats lite så bultskallen inte rider på svetsen. Tror minsann det finns bilder på (bl. mina), ombyggda armar här på forumet om du letar lite.
Precis, det är inga problem att montera freeride dämpare på summiten, bara borra som JAAG skrev. Var väldigt nära att få tag på ett par för grymma pengar. Men nån annan hann före.

Som det lutar åt nu kommer jag nog bara shimsa om org tills ett bra erbjudande dyker upp.

Planen för framvagnen är helt enkelt bara att göra nå reservarmar åt mig själv.

Som det ser ut nå så kommer följande göras när jag fått hem maskinen.

Lättviktshuv med snorkel al'a turbostyle och nå enkla led lysen så man hittar hem

Skenförstärkare, brp originalkit

Variatorgrejjer som jag och SpeedTech/BilletX testar fram i vinter.

Grip N Rip förstärkare.

Möjligen egenhändigt knåpad framflyttningskit till styrstången.

Sedan får vintern utvärdera vad som händer framöver.

Här kommer en bild på huven för er som inte vet hur den ser ut:
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Var och hämtade hem maskinen igår. Så nu väntar jag bara på lite delar så är den redo för vintern!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tapatalk verkar inte helt bra, går det inte redigera inlägg? Ajja bild på huven kommer här då istället.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sambon hotade med idol, så jag stack till garaget istället.

Monterade tunnelväskan, lite för stor för min smak men böt till mig den.


Började även montera skenförstärkarna, men hålbilden stämde inte riktigt så måste borra om lite


Så började förbereda för huven och så här har jag tänkt med luftintaget, en 90 graders aluböj så blir det bra.

 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Väldigt off topic men hur funkar skoterlyften du använder och vilket fabrikat är det?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Inte det, väntar på en usa order med några kollegor och polare så den verkar dröja ett tag.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Väldigt off topic men hur funkar skoterlyften du använder och vilket fabrikat är det?
Skoterlyften är en sån där vanlig lyft som cirkulerar på blocket etc. Har haft den ett par år och den fungerar som den ska. Rekomenderar att svetsa på några hjul så man kan flytta omkring skotern när den är upplyft
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Har du fått hem frontbågen från skinz ännu? Tänkte om den känns stabilare än orginal som verkar vara vek som smör.

Sitter själv och väntar på att racewerx ska börja tillverkar och sälja sin båge till xm'n, sett ett par på några arctic's och dem verkar redigt fin och stabil.



http://racewerx.myshopify.com/products/xp-xm-etec-rc-series-bumper-skid-plate
duells.se ska börja sälja dom där till vintern som jag fattade det! såg att en av dom som jobbar där lagt ut en bild på den på instagram att dom ska börja sälja den! =) tänkte köpa en sån till min:)
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
duells.se ska börja sälja dom där till vintern som jag fattade det! såg att en av dom som jobbar där lagt ut en bild på den på instagram att dom ska börja sälja den! =) tänkte köpa en sån till min:)
Ja har hört det jag också. Frågan är ju vad dom menar med till vintern, när de släppte bågen till arcticen så var de i slutet av februari, känns något sent.
Men de märks =)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Racewerx har säkert bra och stadiga bågar, men varför ska som se så jävla flashiga ut? Faller mig inte alls i smaken..

Back to topic. Huven min har landat i Lule nu, så till veckan eller nå ska man väl kunna få dit den. Sedan så var ju originalstyret alldeles för högt, så det åker nog på ett RSI rakt racestyre istället, bör bli hyfsad höjd då.

För övrigt så för de som är intresserade så håller en team polare på med en typ av mtntk blow hole till sin pro rmk, gå in på facebooksidan länkad i min signatur så får ni se på den, fungerar de bra kan det hända att summiten kan få en.
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Racewerx har säkert bra och stadiga bågar, men varför ska som se så jävla flashiga ut? Faller mig inte alls i smaken..

Back to topic. Huven min har landat i Lule nu, så till veckan eller nå ska man väl kunna få dit den. Sedan så var ju originalstyret alldeles för högt, så det åker nog på ett RSI rakt racestyre istället, bör bli hyfsad höjd då.

För övrigt så för de som är intresserade så håller en team polare på med en typ av mtntk blow hole till sin pro rmk, gå in på facebooksidan länkad i min signatur så får ni se på den, fungerar de bra kan det hända att summiten kan få en.
prova en 3 tums höjare, funkade perfekt för mig som är 1.85 lång
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Fläkten är en attwood 3000 vattentålig. Köpte min på Granec i Luleå men finns lite varstans ebay mm. Finns även kinafläktar som liknar den jag köpte. Vet dock inte hur dom fungerar.