Summit XM "Team Fjällbjörk"

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
jo det funkar så att den stänger en "ventil" som gör att oljan inte kan flöda igenom och därmed låser den, dämparen kan alltid fjädra ut även fast den är låst, jag skulle gått på en icke ctd dämpare tror jag för att slippa mellanläget, tror det skulle bli överflödigt just på en skoter. försök dock att hitta fox variant på reglage som man har på styret, det har längre armar så att kommer åt det utan å flytta handen. bara att kika runt fox brukar kunna ha en jävligt stabil låsning som blir riktigt stum vilken dämpare du än väljer?/ johan
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
jo det funkar så att den stänger en "ventil" som gör att oljan inte kan flöda igenom och därmed låser den, dämparen kan alltid fjädra ut även fast den är låst, jag skulle gått på en icke ctd dämpare tror jag för att slippa mellanläget, tror det skulle bli överflödigt just på en skoter. försök dock att hitta fox variant på reglage som man har på styret, det har längre armar så att kommer åt det utan å flytta handen. bara att kika runt fox brukar kunna ha en jävligt stabil låsning som blir riktigt stum vilken dämpare du än väljer?/ johan
Perfekt! Då har jag nå att kika efter! Fox reglaget ska jag använda, de andra såg lite väldigt klena ut.

Kommer troligen bli en beställning av Exit framdämpare, bra kritik och bra pris, samt att dom bygger dom efter ens körstil och vikt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad är tanken med att kunna låsa dämparen?
På en mtb kan jag förstå att man vill ha stumma dämpare när man tex står upp och trampar.
Men på skotern förstår jag inte vitsen.

Tänk också på att en stum dämpare påfrestar infästningarna av dämparen otroligt mycket.
När det blir fel på en boggidämpare så den blir stum så brukar det sluta med trasig boggi.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad är tanken med att kunna låsa dämparen?
På en mtb kan jag förstå att man vill ha stumma dämpare när man tex står upp och trampar.
Men på skotern förstår jag inte vitsen.

Tänk också på att en stum dämpare påfrestar infästningarna av dämparen otroligt mycket.
När det blir fel på en boggidämpare så den blir stum så brukar det sluta med trasig boggi.
Har man läst inläggen ovan så handlar det om att kunna låsa kopplingen i boggien med hjälp av en sådan låsbar mtb dämpare.
Men det är klart att mer bryt i boggien lär det bli med helt kopplat.

Finns nog lägen när detta kan vara bra för att inte få för mycket skidres, men frågan hur bra och snabba man är själv på att använda detta när det verkligen gäller.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vart köper man exit dämpare,trot du dom är bättre än evol r?
Här handlar man EXIT dämpare http://www.zbrozracing.com/snowmobile/suspension/shocks

Vad är tanken med att kunna låsa dämparen?
På en mtb kan jag förstå att man vill ha stumma dämpare när man tex står upp och trampar.
Men på skotern förstår jag inte vitsen.

Tänk också på att en stum dämpare påfrestar infästningarna av dämparen otroligt mycket.
När det blir fel på en boggidämpare så den blir stum så brukar det sluta med trasig boggi.
Ja inte ska jag låsa de vanliga boggiedämparna, det känns ju väldigt dumt. Jag har tänkt kopiera Skinz nya system ARC. http://www.youtube.com/watch?v=P3S0o8d8n0I

Har man läst inläggen ovan så handlar det om att kunna låsa kopplingen i boggien med hjälp av en sådan låsbar mtb dämpare.
Men det är klart att mer bryt i boggien lär det bli med helt kopplat.

Finns nog lägen när detta kan vara bra för att inte få för mycket skidres, men frågan hur bra och snabba man är själv på att använda detta när det verkligen gäller.
Det är de som är frågan, ytterligare en sak att använda, är ju nog med gas styra och broms när det blir brant och trångt.

Än så länge är detta i tankestadiet, men har beställt en reserv bakre sax som jag tänkte mixtra med just för de ändamålet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har man läst inläggen ovan så handlar det om att kunna låsa kopplingen i boggien med hjälp av en sådan låsbar mtb dämpare..
Ok, nu har poletten ramlat ner.
Har läst men inte förstått funktionen förrän nu då jag såg bilder på konstruktionen...
Riktigt smart.

Har dom dämpverkan kvar i dämparen, eller är den "lös" när den ej är i låst läge?
 
A

AssaultRMK

Skinz version är som jag förstår aldrig "lös". Utan istället 3st olika inställningar på kompressionen vilket regleras från styret under färd, sen om den lägsta inställningen under färd uppfattas som helt lös är ju en helt annan femma.

Ifråga sätter dock hur pass bra det fungerar ändå, jag vill få det till att om det ska kunna fungera så måste du som förare släppa på gasen och inte belasta bakre boggidämpare med viktöverföring innan själva funktionen kan så att säga "aktiveras".
Och om jag ligger på skrå i tät terräng och bestämmer mig för att vända uppåt, så inte stannar jag för att kunna avlasta bakre boggidämparen och få saxen i utgångsläge, tvärt om, jag matar på ännu mera = ännu mer belastning på bakdämpare och funktionen kan sådels inte "aktiveras" förens jag åtminstone släpper av på gasen.

Eller har jag missuppfattat det totalt?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, du skjuter ut boggie. Ganska lätt genom att pumpa på gasen.. Jag är mer oroad över hur länge det hade tagit min vänsterhand att klara av allt de där snabbt! bromsa har man gjort sen man va typ 5bast så de funkar.. Växla snabbt på mtbn mellan främre klingorna.. Inte lika enkelt..
Synd de kom ett år för sent.. Hade vart kul att testa på xm.. Men kommer inte köpa en ny för å testa..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Skinz version är som jag förstår aldrig "lös". Utan istället 3st olika inställningar på kompressionen vilket regleras från styret under färd, sen om den lägsta inställningen under färd uppfattas som helt lös är ju en helt annan femma.

Ifråga sätter dock hur pass bra det fungerar ändå, jag vill få det till att om det ska kunna fungera så måste du som förare släppa på gasen och inte belasta bakre boggidämpare med viktöverföring innan själva funktionen kan så att säga "aktiveras".
Och om jag ligger på skrå i tät terräng och bestämmer mig för att vända uppåt, så inte stannar jag för att kunna avlasta bakre boggidämparen och få saxen i utgångsläge, tvärt om, jag matar på ännu mera = ännu mer belastning på bakdämpare och funktionen kan sådels inte "aktiveras" förens jag åtminstone släpper av på gasen.

Eller har jag missuppfattat det totalt?
Du kan "aktivera" låsningen i vilket läge som helst, dämparen kan alltid sträcka ut sig, men inte dämpa ihop. Annars vore det en rätt värdelös konstruktion..

Hmm, du skjuter ut boggie. Ganska lätt genom att pumpa på gasen.. Jag är mer oroad över hur länge det hade tagit min vänsterhand att klara av allt de där snabbt! bromsa har man gjort sen man va typ 5bast så de funkar.. Växla snabbt på mtbn mellan främre klingorna.. Inte lika enkelt..
Synd de kom ett år för sent.. Hade vart kul att testa på xm.. Men kommer inte köpa en ny för å testa..
Har aldrig riktigt förstått mig på vad du försöker förmedla med det du skriver Krille. Men som sagt så kan du låsa dämparen hur än saxen nu står. Sedan lär man väl aldrig tänka på att trycka på reglaget när man som absolut behöver det, men det är en annan femma, det kommer kanske.

Pröva lär man ju ska göra, funktionen det lilla man läst så verkar det ju toppen. I teorin.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, e man så luddig?? Måste tydligen börja käka prozac eller nå annan medicin.
Tror att ARCn är precis vad XMn behöver för att nå ut till den fulla potential som maskin ändå har.. Kommer följa tråden, men är väl lika bra att inte skriva något då folk ändå inte fattar vad man skriver, hehe lycka till iaf.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hmm, e man så luddig?? Måste tydligen börja käka prozac eller nå annan medicin.
Tror att ARCn är precis vad XMn behöver för att nå ut till den fulla potential som maskin ändå har.. Kommer följa tråden, men är väl lika bra att inte skriva något då folk ändå inte fattar vad man skriver, hehe lycka till iaf.
Klart du ska fortsätta skriva, roligt med intresse av tråden! Jag får läsa lite noggrannare bara ;)

Du får ta och prova XMen med ARC i gränsen i vinter så kanske du byter tillbaka!
 
A

AssaultRMK

Du kan "aktivera" låsningen i vilket läge som helst, dämparen kan alltid sträcka ut sig, men inte dämpa ihop. Annars vore det en rätt värdelös konstruktion..
Att du kan "aktivera" låsningen hänger jag med på.
Men om din sax är maximalt ihop vikt, dvs dämparen är max komprimerad och du då med reglaget "aktiverar" låsningen (reglerar kompressionen hårdare), skjuter den då ögonblickligen ut dämparen till önskat läge pga den högre kompressions inställningen?
Då kan jag se fördelen med funktionen, och isåfall två tummar upp. :)

Men om inte så måste ju saxen först dämpa ut (Dvs belastningen måste minska med tex avslag på gas) för att sedan dämpa in till den nya "reglerade" rörelseförmågan pga dämparens hårdare kompression.
Då känns ju funktionen relativt värdelös, två tummar ner. :(

Försöker bara förstå mig på konstruktionen :)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Det är egentligen inte för att komma längre fram, utan att få styrstången mer vertikal då jag gillar det och iprincip de enda jag inte gillade på xm:en.
Just detta med styrstången är nått jag också har lite svårt att komma överens med efter 2 år med vertikal styrning. Har inte kört xm jätte mycket men det jag kört så har jag upplevt att den vid "counter steering" ute på tex. en myr gärna vill räta upp styrningen ganska abrupt vilket inte ger den trygga känsla som rmk:n ger.
Om det beror på styrstångens vinkel, framvagnens geometri eller helt enkelt fel input av mig som förare har jag inte listat ut.
Nån mer som upplever samma sak?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Att du kan "aktivera" låsningen hänger jag med på.
Men om din sax är maximalt ihop vikt, dvs dämparen är max komprimerad och du då med reglaget "aktiverar" låsningen (reglerar kompressionen hårdare), skjuter den då ögonblickligen ut dämparen till önskat läge pga den högre kompressions inställningen?
Då kan jag se fördelen med funktionen, och isåfall två tummar upp. :)

Men om inte så måste ju saxen först dämpa ut (Dvs belastningen måste minska med tex avslag på gas) för att sedan dämpa in till den nya "reglerade" rörelseförmågan pga dämparens hårdare kompression.
Då känns ju funktionen relativt värdelös, två tummar ner. :(

Försöker bara förstå mig på konstruktionen :)
Du måste med stor säkerhet låta dämparen "fjädra ut". Annars får du ha en jäkla stark tumme om du ska kunna trycka ut dämparen i samma veva...
Tanken är väl att du ska kunna se att du ska brant uppför, koppla boggien sen vika upp i backen. Det är ju inte så att du ska trycka på knappen när du står där med 65grader skidres och inser att du nog skulle behöva koppla boggien..
 
A

AssaultRMK

Du måste med stor säkerhet låta dämparen "fjädra ut". Annars får du ha en jäkla stark tumme om du ska kunna trycka ut dämparen i samma veva...
Tanken är väl att du ska kunna se att du ska brant uppför, koppla boggien sen vika upp i backen. Det är ju inte så att du ska trycka på knappen när du står där med 65grader skidres och inser att du nog skulle behöva koppla boggien..
Ja det är precis det jag menar, och hur pass funktionell blir hela aparaturen då. Vist om man har en bestämd linje och vet att just 20m framför mig där måste jag vända upp och då hinner stanna, "fjädra ut" och sen mata på. Men hur ofta händer det...

Det är väl snarare så att man väljer ut en linje och sen upptäcker att, "Oj fan här måste jag vända om eller gasa upp" i ungefär samma sekund som man utför manövern. Ska man i det läget stanna, fjädra ut och sen gasa på så sitter man nog där man sitter istället. Alternativt "aktiverar" funktionen i samma veva men upplever ingen skillnad annat än mentalt förens manövern faktist är över.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Har inte läst alla inlägg på slutet men, på min MTB när jag låser dämparen så låser jag den i det läget den är, och vartefter den fjädrar ut så låses den i det nya läget.