Summit XM "Team Fjällbjörk"

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Måste bara skriva hur larvigt de är att säga i princip allt förutom sekundär fjäder och helix, vad är de för svammel? haha. skrattretande alla dagar i veckan.
kör polaris så för mig kvittar det men, du lovordar v-kit så stort men inte hela!? :)
skriv ut vad du har för grejjer i sekundären så kanske mindre vetande har en chans att uppleva samma fantastiska variatorsetup som du enl dig själv har snickrat ihop.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Måste bara skriva hur larvigt de är att säga i princip allt förutom sekundär fjäder och helix, vad är de för svammel? haha. skrattretande alla dagar i veckan.
kör polaris så för mig kvittar det men, du lovordar v-kit så stort men inte hela!? :)
skriv ut vad du har för grejjer i sekundären så kanske mindre vetande har en chans att uppleva samma fantastiska variatorsetup som du enl dig själv har snickrat ihop.
Nu var det väll ett färdigt variatorkit det handlade om? Och då är det tyvärr inte helt ovanligt att det är slipade nummer på helix och omlackade fjädrar för att man inte ska veta vad det sitter för grejor i...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag kan förstå att man vill hålla sitt kit hemligt, speciellt företag som hoppas tjäna en slant på sin produkt, det kräver kunskap, tid och investering i en hel del grejor för att utveckla ett bra kit!
Varför skulle nån göra det?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Var en sväng i Årrenjarka i helgen och trotsade dödskylan för att testa variatorinställningarna.

Nu går skotern kopiöst bra, matar betydligt hårdare från början och genom hela registret, betydligt rappare när man ligger och pumpar på gasen vid skråkörning.

Nackdelen är dock att den gärna ligger massor högre i varv på leden, men de får man väl ta.

Jag rekommenderar alla med summitar att kasta orginalgrejjorna i "bra att ha högen"

Vikten låg som tur va "spot on" 8000 rpm. TRA 7:an vill man gärna inta ha isär hela tiden. Tacka vet jag TRA 3:an som är betydligt mer justervänlig.

Någon som vet om det är någon skillnad att köra tra 7 eller 3 på etecen, kanske monterar dit en 3:a om man ska va och justera något mer.
Tra 3an finns väl i några olika versioner, den gjutna som sitter på 600 cc maskiner, tål inte dom hårdare 800 remmarna typ 391 och 377. Sen finns det light versionen som sitter på RS skotrarna den är smidd och borde väl tåla mer. Sen fanns det väl en vanlig smidd version som satt på 800 före tra 7an kom.
Tra 7an är smidd och tål mera.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Måste bara skriva hur larvigt de är att säga i princip allt förutom sekundär fjäder och helix, vad är de för svammel? haha. skrattretande alla dagar i veckan.
kör polaris så för mig kvittar det men, du lovordar v-kit så stort men inte hela!? :)
skriv ut vad du har för grejjer i sekundären så kanske mindre vetande har en chans att uppleva samma fantastiska variatorsetup som du enl dig själv har snickrat ihop.
Du får tycka att det är löjligt bäst du vill. Det här är ett kitt från Speedtech som vi ska testa med ytterligare en helix för att se om de kan vara bättre.

Jag vet precis vad det är för fjädrar och helix jag har. Jag väljer dock att inte berätta det för hela världen då det är nerlagt en hel del tid och pengar för att testa ut ett kitt som man sedan ska sälja och tjäna pengar på.

Men kan säga att den går mycket bättre nu än med originalsetupen och kan varmt rekommendera det till alla som använder summiten som dom ska användas.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Angående variatorkitet så är det ganska enkelt. Dom som är intresserad av ett variatorkitt likt det som sitter i maskinen som tråden handlar. Dom lyfter helt enkelt telefonen och ringer Per på Speedtech och köper ett kitt. Tycker man det är för dyrt att köpa ett färdigt kitt så är det juh bara att fortsätta grotta ner sig i variatordjungeln och plocka ihop ett själv och "hoppas" på att man lyckas. Kan bli billigare, kan bli dyrare.

Trevlig tråd för den delen. :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur gick det med ARC - bygget?
Fick precis sent besök av jultomten.


Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hur gick det med ARC - bygget?
Fick precis sent besök av jultomten.


Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
ARC-bygget lades på is denna säsong då jag inte hittade dämpare till rätt kurs samt att jag tänkte testa original först. Får se vad som händer till nästa säsong. Du får gärna lämna recension hur det fungerar!

Nu till annat roligt, eftersom det sket sig litegrann med våran USA-order så kom inte skinz-bågen med och körde vidare med orginalen och det var väl bara en tidsfråga innan det här kom i helgen :)



Så nu letar jag efter en stadigare båge som inte kostar satan och som går att få tag på här hemma då vi åker upp till helgen igen.

I övrigt hade vi kung körning i kittelfjäll med omnejd under 3 dagar!


 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Köpte skinz bågen till min m8000en och den var då inte värd pengen. Sen och vinn efter första turen och nu är den sprucken vid flera svetsar. Tycker knappt det har tagit å har inte ens flugit över styret. Men den kanske är stabilare till doo.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Smällde min front på samma sätt i helgen. Plasten är dock relativt billig. Iallafall på XP.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ifall någon fortfarande är intresserad av denna tråd så väntar jag nu på min skinzbåge. Jag våldade ut min böjda orginal för att kunna köra helgen som var.

Och efter ha kört i den bästa och djupaste snön jag upplevt på många år så blir det vilohelg från åkandet efter ha kört iprincip varje helg sedan veckorna före jul.

Dags att fixa ny snorkel då jag har haft lite problem med att den sätter igen när de är så pass mycke snö som de är i fjällen nu.

Så har varit och fixat fjäderståltråd (pianotråd) och ska fixa en bättre filterhållare så jag kan nyttja hela arean på filtret.

Totalexploderade första remmen i helgen, inga fransar eller någon och remmen såg som ny ut, lite glasering men inge farligt, och helt plötsligt så trodde jag skotern totalskar när jag kom ut på leden och drog en fullgas. Remmen delaminerade totalt och flög i 300 bitar.

Så ska isär med variatorn och kolla så allt ser rätt ut och att ingen viktarm går trögt eller nå.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ifall någon fortfarande är intresserad av denna tråd så väntar jag nu på min skinzbåge. Jag våldade ut min böjda orginal för att kunna köra helgen som var.

Och efter ha kört i den bästa och djupaste snön jag upplevt på många år så blir det vilohelg från åkandet efter ha kört iprincip varje helg sedan veckorna före jul.

Dags att fixa ny snorkel då jag har haft lite problem med att den sätter igen när de är så pass mycke snö som de är i fjällen nu.

Så har varit och fixat fjäderståltråd (pianotråd) och ska fixa en bättre filterhållare så jag kan nyttja hela arean på filtret.

Totalexploderade första remmen i helgen, inga fransar eller någon och remmen såg som ny ut, lite glasering men inge farligt, och helt plötsligt så trodde jag skotern totalskar när jag kom ut på leden och drog en fullgas. Remmen delaminerade totalt och flög i 300 bitar.

Så ska isär med variatorn och kolla så allt ser rätt ut och att ingen viktarm går trögt eller nå.
Hehe, fina bilder från kittefjäll.

Nu när du sprängt en rem och ska lös med variatorn så skulle jag, om jag vore du, ställt en indikatorklocka på veven och snurrat motorn ett varv. Om du törs dvs ;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hehe, fina bilder från kittefjäll.

Nu när du sprängt en rem och ska lös med variatorn så skulle jag, om jag vore du, ställt en indikatorklocka på veven och snurrat motorn ett varv. Om du törs dvs ;)
Tackar!

Ska be dom göra det på servicen, skulle inte vara förvånad om den är lite krokig. Men etecen har en fin funkion när man spränger rem, om den upptäcker att den håller på att varva till månen så bryter den tändningen för att minska belastningen på veven litegrann iaf.