Ski-Doo 2021

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Sitter det likadan kylare på turbon som tidigare eller är kylaren mindre i och med den går varmare eller är det turbon eller avsaknad av stänkläpp som orsakar det ?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sitter det likadan kylare på turbon som tidigare eller är kylaren mindre i och med den går varmare eller är det turbon eller avsaknad av stänkläpp som orsakar det ?
Det är expert paketet dvs kort tunnel(kortare kylare) och avsaknad av stänklapp som gör det.
Det är som att åka Polaris tempmässigt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Då bör kylningen funka ok även på led visserligen har lynx sin stänka som leder upp snön som gör lite skillnad men med isrivare funkar dom hyffsat ändå.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hittade inte ett enda ställe att sätta skylten på som både funkar och är godkänt
Får se vad farbror blå säger, brukar bli stoppad någon gång varje år.
Den svarta färgen är inte riktigt samma som jag hade på min 2017.
Darwin award etiketterna skall bort, tror de smugit in de små hot parts varningarna överallt.






 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Så vitt jag vet är det samma på Lynx dvs en 146 tunnel/kylare på en 154.
Hade inga problem med kylningen i min Lynx 146 utan isrivare men märker att med min Freeride 154 utan stänklapp och 146 tunnel så går den ca10-15 grader varmare på led just nu (Lite snö och hårt), isrivarna hjälper givetvis för att få ner tempen, har testat idag, med/utan stänklapp/isrivare. Sen går en ny skoter varmare än nån med några mil på nacken inbillar jag mig? (Min har passerat 3 mil)
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Fi fan vad kontakten till instrumenteringen sitter hårt i min 2021 Freeride, omöjligt att få isär.
Har nån haft liknande problem?
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fi fan vad kontakten till instrumenteringen sitter hårt i min 2021 Freeride, omöjligt att få isär.
Har nån haft liknande problem?
Om det är nya mätaren så gick jag också bet först.
Först drar du ner den röda låsningen sedan måste man klämma ganska hårt ovanför den röda låsningen så lossnar den nästan lätt.

Ca 06:30 in i denna: Video.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Japp den men löste det efter jobbet med mycket tjorv, (utan videon men tack ska du ha).
Nu ska man borra hål i huven efter nyår när rutan/vidskyddet kommer, ska bli intressant.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hur länge sitter inkörningsmappen i på dessa maskiner? Jag antar att den både går lite fetare och får mer olja. Så ha de i åtanke de går sämre med dessa mappar.
Ang turbomaskinen så brukar turbomaskiner överlag fyrtakt som tvåtaktare gå kallare så länge man inte tar ur mer effekt än en org motor dvs inte gasar fullt. De är i regel lite kompsänkt vs standard motor och de sänker förbränningstempen under lugn körning. Jag hittar inge data på viket kompförhållande de har?
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
80L bränsle innan den helt släpper inkörning har det varit om det inte är ändrat på turbon. Men jag skulle inte tro det. Men det är i regel första 5-10 milen man märker att den inte riktigt går som den ska.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Min går orent främst när man gasar iväg från tomgång.
Den tvekar ganska rejält då, betydligt mer än vad jag haft förut på 850 NA under inkörning..
Två fulla tankar brukar man prata om och det verkar stämma på min om man kollar på förbrukat bränsle mot % av inkörning kvar.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Min går orent främst när man gasar iväg från tomgång.
Den tvekar ganska rejält då, betydligt mer än vad jag haft förut på 850 NA under inkörning..
Två fulla tankar brukar man prata om och det verkar stämma på min om man kollar på förbrukat bränsle mot % av inkörning kvar.
Min Freeride utan turbo har passerat 5 mil och har gått lite ojämnt när man gasar iväg från tomgång vilket är normalt annars märker man ingen skillnad tycker jag.

Sen kan man se att dom går lite fetare för dom kan spotta ut lite oljeaktigt sörja från skarven mellan grenrör och avgassystem.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ingen mer som kunnat åka lite turbo?
Ska åka upp imorgon kväll och förhoppningsvis kunna känna på den rejält på nyårsafton.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Ingen mer som kunnat åka lite turbo?
Ska åka upp imorgon kväll och förhoppningsvis kunna känna på den rejält på nyårsafton.
Har ej åkt nått ännu. Men på nyårsdagen blir det. Nyfiken 🧐 på hur den går. Har en fråga angående inkörning. Har ej fått upp nån info av procent på displayen lr är man bet ?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Min nyårafton slutade så här....
Antagligen fabrikationsfel på den svarta "plastpucken" eller så har den kunnat separera pga att den inte var dragen riktigt?
Det som var värre var att jag stod mindre lämpligt till, vi var först 2 pers som lyckades dra den ca 75m på 2h med bogserlinor och åkmadrasser sedan var vi 8pers i knappt 2h till för att ta oss till leden.
Får vara jävligt glad att vi var på väg tillbaka ändå.
Handlarn var bussig och skulle hämta den så vi får väl se vad som egentligen är problemet/orsaken.
Har ett videoklipp på när det hände jag kan lägga upp senare.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har blivit en del kört med tundran nu i dagarna. Och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Har provat lite diverse körning med den. Har provat den där jag vanligen brukar köra och där duger den inte till riktigt, den panelar ut när det blir för brant vid skråkörning, men det är egentligen inget större problem för där den gör det så är det egentligen för brant för 85hk att ta sig upp, man får helt enkelt inte med sig tillräckligt med fart. Men kör man där det är lite lagomt brant och speciellt i skogen är den underbar. Otroligt smidig att smyga runt med och tar sig upp på snön bra. Den är väldigt smal så man behöver nästan inte svänga åt fel håll för att få upp den på sidan utan man behöver knappt tänka vad man ska göra så är det gjort :) men när man har vant sig så är det riktigt mysigt.
Dragit pulka har jag också provat, i ospårat 50cm lössnö, inga problem även uppför.
tycker motorn känns större än vad den är för den är rapp och trevlig från början. Är egentligen bara på full mutter man märker att det saknas något, nu är det dock mycket kvar på inkörningen också så den lär ge någon hk till på topp senare...