• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Ski-Doo 2021

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
665
4
18
Lofsdalen
Har kört summit i alla år. Men idag slog jag till och bokade mig en tundra med efi.

Kommer jag strypa mig själv eller bli tvärnöjd, det får vi se.

Någon som provkört nya tundran här inne som inte är handlare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
12.972
349
83
Stora Blåsjön
Jag har provkört nya tundran dock med 600ace men tyckte chassimässigt så kändes den bra. 600ace motorn är ju gräslig, man har kört så mycket skoter så man kan tänka sig hur den skulle vara med 2-t.
Dock provkörde jag samtidigt lynx 59 med 600efi så man fick en känsla för hur motorn är.
Så detta ledde till ett köp av tundra 600efi, kommer inte bli den primära skotern utan mer som endra skoter och korvgrillnings maskin åt frugan. Men jag tror man kan ha riktigt roligt med tundran också.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
1.979
18
38
Sundsvall/Borgafjäll
Har också bokat en turbo direkt, velade lite om jag skulle boka av men låter min bokning ligga kvar eftersom arbetsläget är stabilt.
Har inte hört något om leveranstider och det brukar man inte heller göra för ens det närmar sig.
Hoppas bara att det inte blir fördröjningar på några delar i höst när det skall byggas.

Turbon borde ge ca +10hk på den höjd jag åker på så det blir nog bra och som sagt vridet på mellanregistret skall skilja så det blir spännande.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
1.979
18
38
Sundsvall/Borgafjäll
Bikeman performancer har ju redan släppt en 210hk optimering. =)

Frågan är ju om det verkligen är med mack soppa.
Steg 1 +10Hk på 95 oktan
Steg 2 +20HK på 98 oktan
Steg 3 +30Hk på 103 oktan om jag kommer ihåg rätt.
Allt enligt bikemans youtube.

Enligt Carl Kuster så har BRP tagit ut så mycket man kan säkert på 95 oktan så han var skeptisk till att höja laddtrycket enligt bikeman ovan.
Han är väl den av tillverkarnas åkare som brukar vara med mest i utveckling av nya modeller så jag skulle nog lyssna där.
Men en steg 1 med 98 oktan kanske funkar?
Carl nämde även att garantin garanterat ryker om man byter slutburk på denna maskin eftersom mätning av mottryck i avgassystemet är en av motorns styrparameter(ny sensor).
Enligt vad jag har läst så är även alla kontarkter i styrsystemet plomberade, så garantin ryker om man särar på kontakterna för att tex programera om styrboxen(detta är bara hörsägen).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
8.059
307
83
Kramfors
Fan va tråkiga trimbox siffror vs alla fyrtaktsturbo trimkit de finns. De kommer nog topplock med lägre kompförhållande för då går de få ur mer hk ur 95-98okt.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
184
1
18
Fan va tråkiga trimbox siffror vs alla fyrtaktsturbo trimkit de finns. De kommer nog topplock med lägre kompförhållande för då går de få ur mer hk ur 95-98okt.
Det kommer nog säkert! Men då tappar du poängen med 2-t turbo så i toa:n med den skiten.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
115
27
28
Karlstad
Säger bara... 217900!!!! Hur är det ens möjligt att det finns en marknad för den prislappen för en j-vla snöskoter!?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.662
31
48
Skellefteå
Well....

Har också bokat en turbo direkt, velade lite om jag skulle boka av men låter min bokning ligga kvar eftersom arbetsläget är stabilt.
Har inte hört något om leveranstider och det brukar man inte heller göra för ens det närmar sig.
Hoppas bara att det inte blir fördröjningar på några delar i höst när det skall byggas.

Turbon borde ge ca +10hk på den höjd jag åker på så det blir nog bra och som sagt vridet på mellanregistret skall skilja så det blir spännande.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.489
23
38
Nya Tundra 600 EFI, någon som sett tester, förutom Oktans på tuben?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
12.972
349
83
Stora Blåsjön
Nya Tundra 600 EFI, någon som sett tester, förutom Oktans på tuben?
Har inte sett något mer. Finns några halvdana ”tester” på mxz 600efi. Tror nog tundran och 59an hamnat lite i skuggan för de häftigare turbomaskinerna. Sen marknadsförs nog de maskiner som ligger i den dubbla prisklassen betydligt hårdare då dessa har betydligt högre marginal.
 
Reactions: Beretta