Ski-Doo 2021

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Riktigt nice att skiddo släpper en fabriks 2t turbo. Jag tror också det kommer dröja lite innan dom släpper en vassare variant än 165hk, är enklare att låta eftermarknaden ta hand effektökningen, så har dom rätt att neka garantier..
Men det fina är att grejorna redan sitter på plats så det lär nog inte dröja länge innan det finns 180-200hk mappar man kan lägga in..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Riktigt nice att skiddo släpper en fabriks 2t turbo. Jag tror också det kommer dröja lite innan dom släpper en vassare variant än 165hk, är enklare att låta eftermarknaden ta hand effektökningen, så har dom rätt att neka garantier..
Men det fina är att grejorna redan sitter på plats så det lär nog inte dröja länge innan det finns 180-200hk mappar man kan lägga in..
Absolut fint med en bra paketering som dom gjort. Men turbon ser riktigt riktigt liten ut! Ser ut ju som något man har på gräsklipparn. Den är nog ganska så optimerad för väldigt lågt laddtryck med bra spool. Lär skjuta i höjden på mottryck väldigt fort.

Men spännande att någon vågar ta steget.

Dock har jag några farhågor!
  • Lär kosta 210-220' i Sverige.
  • 1 års garanti (enligt vad jag läst mig till, rätta mig om jag har fel.)
  • BRP Vägrar ta på sig garantier nu för remmar. Fastän dom skjuter titt som tätt, även på -20's expert..... Lär ju inte bli bättre med den där rovan!
  • 165hk??? (Vad tänkte dom med! Kunde ju iaf tryckt upp de till 180hk för att stå ut från mängden)
Detta kanske kan mynna ut i något bra ändå. Men de är nog inte länge förens vi kommer börja se en jädra massa avgasreningslösningar på en skoter tyvärr... Hoppas inte dock!
 
Reactions: Melker123

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Ang ev remproblem så borde ju det vara betydligt enklare att kalibrera variatorsystemet med denna turbomaskin då effekten inte varierar speciellt mycket. Ser riktigt fram emot när denna lösning kommer på trail/crossover modellerna!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
[
Det har all 850 i år 3r5k3n.
Bikeman kan optimera till 210hp redan

Nja, det som finns i år är väl en övervakningsfunktion i programvaran, själva den fysiska tempsensorn som sitter på variatorskyddet på "turbon" har väl inga andra av 2020-modellerna, eller?

Det ska bli intressant, om nu Turbosummiten blir en standard Snowcheckmodell för 2021, om dom överhuvudtaget ids ta in den till Sverige, (något ex av 2020,5 års modell är redan på väg för att användas i publicitetssyfte).
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Den känns svårsåld i Sverige då vi inte ens är nära att köra på dom höjderna där det ger en ordentlig skillnad. I kombination med att den kommer kosta bra bit norr om 200k.

Men dom kommer garanterat kunna kränga ett gäng ändå. Folk ska alltid ha det värsta/senaste. =)
 
Reactions: Karlstad

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
[



Nja, det som finns i år är väl en övervakningsfunktion i programvaran, själva den fysiska tempsensorn som sitter på variatorskyddet på "turbon" har väl inga andra av 2020-modellerna, eller?

Det ska bli intressant, om nu Turbosummiten blir en standard Snowcheckmodell för 2021, om dom överhuvudtaget ids ta in den till Sverige, (något ex av 2020,5 års modell är redan på väg för att användas i publicitetssyfte).
Du har nog rätt
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ja det är ju frågan om det finns någon marknad i Sverige för en 850 turbo just nu. Om den hade haft lite fler hästar original än vanliga 850 (på havsnivå eller upp till de futtiga höjdmeter vi kör på i Sverige) med bibehållna garantier så hade det ju definitivt funnits det.

Nu så är ju frågan varför vi i Sverige skulle välja en 850 turbo över en vanlig 850 när det är i princip samma effekt på de höjder vi kör på (och vanliga 850 är rätt mycket billigare). Det skulle väl vara om det skulle vara enkelt att chippa/mappa om och få extra effekt genom det, då är det ju åtminstone en enklare lösning för de som vill ha mer effekt än att installera ett eftermarknads turbo-kit och fixa till mappningar etc. till det på en vanlig 850. Kanske till och med billigare än att turbokonvertera själv, beroende på vad priset blir på 850 turbo.

Men garantierna ryker ju garanterat då och det är ju trist på en antagligen 200k+ kr maskin (speciellt när det handlar om 2T-turbo, 4T-turbo känns ju lite säkrare).
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bikeman performancer har ju redan släppt en 210hk optimering. =)

Frågan är ju om det verkligen är med mack soppa.
Har du sett vad som ingår i den optimeringen? Frågan är om de går chippa upp den eller om de krävs annan topp med lägre kompförhållande och ev större turbo för att nå 210hk då blir de ju svindyrt att få den över 200 kus.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har du sett vad som ingår i den optimeringen? Frågan är om de går chippa upp den eller om de krävs annan topp med lägre kompförhållande och ev större turbo för att nå 210hk då blir de ju svindyrt att få den över 200 kus.
Nej bara sett Facebook bild. Dom delade ett klipp nu också. Som jag tolkar klippet handlar det om ren ECU mod?

 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag tror inte dom har gjort nått, dom släppte en film där skruvar loss ecu och stoppar den i datorn och fixar fulleffekt bara så där enkelt. ingen seriös bromsning där man ser, bränsle, mottryck osv...

Är bara ett reklamjippo som visar att dom är först ut att ha en "uppdatering" till den
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Nu har de nya 2021-modellerna presenterats. Ski-doo 2021

850-turbo motorn valbar på nästan alla längre maskiner och med två års garanti, kortade tunnlar på många modeller, ny lättviktshuv på många modeller, ny boggie på de korta maskinerna samt ny RAS-framfjädring. Men det mest intressanta tycker jag nästan är ny tvåtakts 600 EFI motor på 85 hästkrafter som är tänkt att ersätta 550F-modellerna och de gamla 600 förgasarmodellerna som tydligen finns kvar i USA. Det ska jag läsa in mig på, kan nog vara intressant för nybörjare på skoter eller som billig andraskoter.
 
Last edited:
Reactions: mas

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
Har fått äran att prova 2021 summit 850 turbon. Visst håller med om 165hk men det är absolut inte en dealbreaker för mig för tourqen var det bästa jag har provat, jag är såld så jag bokade två 😂 svenska återförsäljare har redan börjat kolla på olika lösningar för att höja effekten men enl mig så är jag nöjd som den är men kommer absolut prova höja när det kommer 😁
 
Reactions: Boost III och mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Men det mest intressanta tycker jag nästan är ny tvåtakts 600 EFI motor på 85 hästkrafter som är tänkt att ersätta 550F-modellerna och de gamla 600 förgasarmodellerna som tydligen finns kvar i USA. Det ska jag läsa in mig på, kan nog vara intressant för nybörjare på skoter eller som billig andraskoter.
Hade först helt missat att det kommit en ny 600 motor, men kollade upp den lite mer och provkörde den förra veckan, och tyckte den kändes riktigt fin. Så bokade en tundra 600efi :) tycker det var riktigt bra pris på den jämfört med konkurenterna och snudd på billigare än att köpa en beg 600 av liknande typ.
Sen tror jag inte det är speciellt svårt att plocka ur lite mer hästar ur den, lär garanterat komma en hel del grejor till nya 600motorn under nästa sässong, inte för att det kändes behövas på den typ av maskin men mer effekt är alltid kul...
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Nån som bokat en -21 modell än? Är lite nyfiken på hur det kommer bli med leveranstider..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nån som bokat en -21 modell än? Är lite nyfiken på hur det kommer bli med leveranstider..
Det är det nog ingen som kan uttala sig om än.
Även om alla BRP-maskiner för Europa monteras i Finland kommer många ingående delar från Canada/USA.