Scandic 2 går på en cylinder.

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Nu när jag startade den gick den på högre varv i början och svarade på gasen men efter några sekunder gick den ner på lägre varv igen. Jag ryckte tändhatt och ev. var det ett annat ljud då. Ryckte jag den andra cylindern dog den på en gång. Poffade till någon gång också. Tycker även att den ryker väldigt jämfört med vår andra skoter som har en rotax 380. Kan tändningen vara fel inställd? Förstår inte heller varför gnistan ska komma samtidigt på bägge cylindrar när inte kolvarna följer varandra. Avgasröret är förresten förlängt men det ska väl inte påverka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oljeslangarna kan inte påverka motorn som du frågade om tidigare. Men om packboxen är sönder bakom variatorn kan ge denna symtom den kan gå stundtals på den felande cylindern. Gnistan sker när en av två upphöjnader på svänghjulet passerar över en picuppcoilj som är magnetiskt styrd de blir en gnista vid rätt tillfälle och en i onödan såattsäga.
Tändningen kan inte ändras såvida inte picuppcoil har lossnat från sina skruvar men då brukar de inte gå på någon cylinder.
Här på länken ser du picupspolen som nr 8 på bilden de är den som känner av bölderna på svänghjulet och ger gnisat vid rätt tillfälle. Har du provat suga i vacumslangen som går mellan block och bränslepump? Du ska kunna suga fast tungan i slangen fäst vid pumpen om membranen är hela. Om du kan suga åt dig luft eller soppa så har du felet där.
Annars är de väl packboxenpå veven eller trasig kjol på kolven så bränsleinmatning timingen blir fel. Tändningen är inte helt utesluten än men ta de som sista åtgärd. Du kan prova kolla in i insuget om kolvkjolen är trasig man kan ta ett kort med telefon och kolla på den också.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skiftade först förgasare och lät bränsleslangen sitta kopplad till ursprungliga cylindern sedan kom jag på att jag skulle flytta över slangen också men det blev ingen skillnad. Vid en provstart för någon dag sedan gick den på väldigt höga varv och jag antar att bägge cylindrarna gick då. Är för mig att jag hade sprayat startgas runt variatorn då men har gjort det efter det utan att fått fram felet. Om den skulle vara otätt i vevhuset skulle den överhuvud raget tända till då om man hällde i bensin i cylindern? Gummibälgen mellan luftburk och förgasare är lite sprucken men det påverkar väl ingenting?
Ang gummibälgen så nä. Den ska vara hel och det är dumt inte byta den då allt möjligt skit kan dras in i förgasaren men det ska inte påverka så mkt att den inte ens startar. Däremot mellan förgasaren och cylindern ska den inte vara sprucken för då kan man få luftläkage och symtom liknande du har. I värsta fall så får du ett totalhaveri.

Har du kollat insugningsgummina/förgasarflänsen noggrant?
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Det är lite sprickor på utsidan men tar man bort den och granskar den inifrån så ser den hel ut. Den är tydligen bytt för ca 3 år sedan. Jag har inte skiftat dessa förstås. Kanske man skulle prova det också. Om man ska ta bort variatorn, lossar man då på butlen i centrum på den yttre variatorplattan? Sitter den sedan lös eller måste man ha avdragare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Variatorn är inte gängad den sitter pressad mot enb kona och sitter som berget. Du bör köpa en variatoravdragare passande just din modell kolla in Rinab och Skoterdelen.
Rinab har två att välja på 14mm X 1,5mm stigning på gängan och en med 14mmX1mm stigning ta reda på vilken stigning du har och köp en sådan.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tror ni vattentricket går med originalskruven?
Nej du kan inte använda org skruv för då händer inget förutom att du kan sabba vevaxeln. Du måste fixa fram en ny skruv som passar i den större gängan i själva variatorn dvs en 14mm skruv med 1mm eller 1,5mm stigning på gängan!
Vattentricket är inte helt lätt de flesta misslyckas!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
det är samma gänga i variatorn därav kan du använda originalskruven iaf på tra3 och 7, och jag antar det är samma på scandicen men jag kan ha fel.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
det är samma gänga i variatorn därav kan du använda originalskruven iaf på tra3 och 7, och jag antar det är samma på scandicen men jag kan ha fel.
Ja alltså vattentricket funkar på alla skidoos jag provat på. Precis som du säger undie. Samma gäng i variatorn som i vevaxeln.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Är det inte så att om man ska använda originalskruven så måste variatorn vara konstruerad så att när man skruvat ur skruven en liten bit så kan man dra ut den en bit till och sedan skruvas den ur sista biten. Den inre gängen är väl i vevaxeln och den yttre i variatorn. På min skoter gängar man ur bulten ur inre gängen dvs vevaxeln och sedan är det bara att dra ut bulten. Däremot finns det en större dimension av gänga längre ut på variatoraxeln, dimension som ett tändstift ungefär men med annan stigning. Ska se om jag får tag på en bult i rätt dimension för att prova vattentricket. Tänker jag rätt i mitt resonemang eller har jag fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja du tänker rätt de va synd de inte va variatormodellen som man bara använder org bulten till. Men baserat på avdragarnas gänguppgifter på Rinad så har gängan endera 1,5mm stigning eller 1mm och 14mm dim.
Men bara så du har i åtanke många klarar intye vattentricklet de ger upp. Trixet är att ha på mer gängtejp än du tror och linda den stenhårt och svinnoga på gängan gärna lite koniskt tjockare längre in på gängan om du förstår. Bli inte orolig om du får tejpa om den 5-6ggr innan du får till det. En mer lättfungerande metod är om de är minusgrader kan du fylla i vatten o dra in denna bult med gängtejp på samma sätt som vanliga metoden men istället för tokdra låta varren frysa lös under några timmar. De funkar alltid för då blir de inga läckor av vatten. Man drar då åt bluten lite grann och låter naturen frysa lös den.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack så mycket för hjälpen. Jag var inne på det också. Ska bara få tag i en bult som passar. Det är nog svårare än jag trodde. Annars blir det till att beställa en avdragare.
Tror jag har gängmattar för att kolla stigning på jobbet. Återkommer.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Nu är variatorn borta. Beställde den avdragaren som har gäng M14×1. Hällde även in vatten så det blev tryck också. Det var väldigt geggigt runt packboxen och en bit nedanför. Har fått bort packboxen men tror jag skadade den nya packboxen. Nu har jag en kvar, hur beter man sig för att inte skada den. Gummit runt kanten viker sig dubbelt på vissa ställen när jag knackar in den. Hur gör man? Det finns en liten krage på packboxen som måste på plats också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De är lite lurigt att få in packboxen lägga på fett brukar funka men man kan även ta de säkra före de osäkra och slipa tälja bort kragen på packboxen förutsatt att de är en krage/upphöjd ring runt yttersida packbox som normalt ska gå in i ett spår lägre in i vevhuset. De är ju tänkt att man ska dela blocket och montera sådan typ av packbox därav fördel att slipa bort ryggen om man slår in den utan att dela blocket. Lägg på silicon isåfall så den limmas eller locktige gänglåsning. Om du får in den med bortslipad krage så är de fördel att limma även utvändigt box man lägger då på lite kemisk metall/epoxy på blocket runtom hela boxen så den inte kan blåsa ut. De funkar bra med biltemas kemiska epoxy eller plastikpaddings kemiska eller JB weld ja alla typer av kemisk metall funkar som stopp.
För att slå in boxen leta åt ett rör som passar runt packboxen och slå in den försiktigt med tung hammare alt yxa de blir snällare mot boxen om de är lite tyngd i slagen dock inte våldsamma slag som du förstår lätta tunga slag är bäst.