Scandic 2 går på en cylinder.

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack. Jag tog beslut att lyfta kåpan under för att få dit packboxen så nu är motorn ur skotern. Ska prova till veckan. Är faktist lite oljigt runt skarven till den undre kåpan. Hoppas inte packningen mellan motorstyckerna är dåliga. Borde man kolla den packningen också? Ska man kolla något mer när man ändå har motorn ur.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok de va seriöst att riva motorn. Ingen packning mellan blockhalvor endast ett tunt lager Silicon. Byt gärna packboxen bakom svänghjulet om den liks är isär och känn om något ramlager har missljud när du snurrar dem. Om du tänker behålla cylindrarna på så försök ändå känna om nedre vevstakslager glappar radiellt.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Jag har nu skruvat bort skruvarna till understycket men den sitter fast i sidostycket mot fläkten. Måste man även ta bort delen som omsluter fläkt och magnet för att få loss underdelen? Det verkar omständigt. Underdelen går att lyfta lite där packboxen ska sitta så jag borde få dit packboxen. Om jag gör rent i skarven och trycker i lite silikon och drar sedan åt bultarna kan det duga tro eller är det enkelt att ta bort sidostycket för att göra det ordentligt. Finns det någon instruktion hur man går tll väga?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja svänghjulet måste lös och även tändplattan. Bryta isär blocket skulle jag inte rek för risk finns att tändplattan spricker. Om du brytit isär vevhushalvorna lite finns risk att den tappat tätningen där nu siliconet har gått isär så nu kan den ev läcka i vevhalvorna. Du bör ta loss hela vevhushalvorna och rengöra ytorna noga med sprit och sedan lägga på tunt lager Silicon på packningsytan. De är även viktigt att du drar ihop vevhalvorna med rätt moment på skruvarna. På den där motorn duger vilket moment som helst för skruvarnas dim du behöver inte leta åt Rotax moment.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Nu har jag äntligen fått bort magneten. Satt som berg men fick loss det med hjälp av en hemmagjord avdragare och lite värme.
När jag lyfte kåpan upptäckte jag en packning som sitter runt ett kullager samt en spricka i brickan som håller kulorna på plats (se bild). Kan packningen bidra till att den går på en cyl? Såg även ut som det hade läckt olja på ena sidan av blocket. Om man bör byta kullager kan man göra det själv? Sitter de lika hårt som magneten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om packboxen va trasig kan de gå dåligt på den cylindern. Lagret måste bytas de va i grevens tid de upptäcktes. Lagret kan sitta som berg eller va rel löst. Man bör ha en knivavdragare och värm lagret med gasollåga eller lite sämre med varmluftspistol. Om du inte har en knivavdragare går de kila ut lagret med huggmejslar som du slår in mellan lager o vev. De är bet enklare att få dit nya lagret lägg vevaxeln i frysskåp och värm lagret en aning värm endast med hårtork om lagret har plast kulhållare. Om nya lagret har stål kulhållare kan du värma det med varmluftspistol till minst 80c då kommer de åka in på vevaxeln svinlätt. Om du köper annat lager än modellanpassat måste lagret ha C3 märkning! C3 är en siffra på hur glappt lagret är man får ej montera lager med små glapp typ c1 och c2.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack för info. Då har jag lite mer att göra. Har inte demonterat toppen än heller så det måste jag väl göra, likaså kolvarna förstår jag. Ska kolla nållagren också. Hör av mig sen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Topp och cylinder behöver du inte skruva lös ,,,men om du vill kolla skicket är de såklart en bra ide. Om du lyfter topp o cylindrar kan du ha otur och måste köpa nya oringstätningar/toppackning. Men i många fall går de återmontera oringarna och få de tätt de beror på hur platt och hård e blivit. Om du råkar ha packningsrekond som man normalt häller i motorer så smeta in oringarna med det då sväller de. Snikvers är att bada dem i tinner och sedan hänga upp dem på tork några timmar.
 
Last edited:

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Ok. Det var bra info. Då ska man altså lyfta upp vevstaken så att kolvarna dras ur cylindrarna nedåt vevhuset till. Får man då tillbaks de med kolvringar och allt? Eller tror ni det går att dra bort kullagret på plats med vevaxel, kolv och vevstake på plats i ena motorhalvan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag skrev nog lite fel du måste såklart skruva av cylindrarna annars blir de ett helvete att få in kolvarna igen. Och vevaxeln måste va helt lös för att få loss lagren. Snurra alla vevlager och känn om de går tyst o fint. Känn extra noga på lagret på variatorsidan för de utsätts för mest belastning, byt lager vid lilla minsta hugg när du snurrar dem.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Jag behövde inte lossa vevaxeln utan lyfte upp den lite stann så jag fick tag med en kloavdragare runt lagret. Jag skyddade det andra lagret med aluminiumfolie och värmde yttre lagret. Tog kylspray på axeln och tog avdragaren och då lossnade den. Får se om jag får tag på nytt lager till veckan.
Upptäckte dessutom att rester av lagerpackningen hade täppt till en kanal där lagret sitter. Kan vara en smörjkanal se bild.
 

Attachments

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Har fått det nya lagret och enligt leverantören skulle det vara denna men det gamla lagret hade ett spår i ytterkanten för en o-ring. Det nya lagret har detta spår men med en metallring i. Dessutom en tapp för fixering. Detta lager kommer inte att passa. Klipper jag bort metallringen och tar bort styrtappen så får jag nog dit det. Vore fint att få det fixat i helgen. Vad tror ni, kan jag modifiera nya lagret eller kan det ställa till problem? Jag antar att o-ringen inte har någon tätande funktion eftersom det är öppet mellan kulorna i lagret.
Tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du kan modda lagret hur du vill men om de gamla lagret satt fast med en tapp eller järnring i något spår i vevhuset måste du limma fast de nya lagret i blocket. Limma gör du med locktighte axiallåsning. De kan funka med stark gänglåsning också. När du limmar med locktighte axiallåsning eller gänglåsning måste du va snabb att skruva ihop blocket!
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack för svar. Det gamla lagret satt bara fast med hjälp av o-ringen. Jag bryter nog bort metallringen och sätter dit o-ringen istället. Tappen tar jag bort och räknar med att lagret sitter fast med hjälp av denna.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Jag läste mig till att åtdragningsmomentet på vevhusbultarna ska vara 27-28 Nm . Stämmer det. Var lite svårt att tolka texten.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Igår skruvade jag ihop motorn och återmonterade den i skotern. Var lite svårstartad men efter några ryck så hoppade den igång och gick på bägge cylindrarna. Otroligt skönt.
Testade även idag och den startade som den skulle. Nu har jag återmonterat variatorn och remmen och ska provköra den om någon dag. Är lite mer att skruva med men om jag går bet så registrerar jag ny tråd på det problemet. Jag bugar o tackar er alla som hjälpt mig med detta projekt och hoppas vi hörs igen på detta forum.
 
Reactions: Boost III

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Suck! Igår startade jag den och då gick den på en cylinder igen. Ska skifta tändningen igen. Skifta förgasare, bränsleslang. Gjorde det före packboxbytet men det blev ingen skillnad. Vad kan man göra mer? Om bränslefiltret är igensatt borde ingen cyl starta. Kan det vara en kombination av dålig packbox o feljusterad förgasare? Kan väl inte vara kolvringarna om kompen är lika på bägge cylindrar. Jag upplevde att ena kolven gick något lättare än den andra när jag öppnat motorn. Trotteln i förgasarna är lika justerad i höjd. Har tätat insugningsröret till den felande cylindern och även skiftat gummianslutningen mellan förgasare och detta rör.