Scandic 2 går på en cylinder.

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Hej! Jag har en skandic 2 -94 med en rotax 503 som bara vill gå på en cylinder. Har gjort ren förgasarna, kollat komp, bytt tändkablar, skiftat tändstift ,tändhattar och förgasare utan att felet följer med. Har beställt renoveringssats till bränslepumpen. Gnista finns. Börjar misstänka att det är något elfel. Om man kikar långt under motorn från höger sida ser man en ring-kabelsko på en röd kabel som ligger helt lös, ska det vara så? Någon som har något tips om vad det kan vara för fel? Någon gång har den hoppat igång på bägge cylindrarna och då ökar varvtalet markant. Handtagsvärmarna fungerar inte heller om det kan ha något samband.
Tack på förhand.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du kollat om den får gnista på bägge cylindrarna? Om den nu får gnista på bägge cylindrarna så Kolla om packboxarna är hela på vevaxeln bakom variator och innanför tändplattan/statorn. De bör va ordentligt med svart oljeklägg vid packboxarna om den läcker där för den måste läcka enormt mycket för att inte gå på den cylindern.
Bränslepumpen kan också läcka bränsle in via vacumslangen som går till vevhuset då brukar de sura mer eller mindre ber på hur mycket den läcker,,är de samma cylinder som vevhuspumpdrivslangen är fastsatt i? Blås och sug i den slangen fastsatt i endast bränslepumpen,,,de ska va tvärstumt i den slangen du ska absolut inte kunna dra åt dig soppa eller luft.
Blir den sur på den cylinder som inte funkar?
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack för svar. Jag har gnista på bägge tändstiften, tänkte inte på om gnistan såg lika ut på båda sidor förstås. Komprition är lika på båda sidor, kan packboxarna ändå vara dåliga? Inget dynligt fel på bränslepumpen men väntar på nya packningar. Den är förresten ansluten till den cylindern som inte fungerar. Tyckte att det såg fuktigt ut på tändstiftet när jag kollade det. Jag bifogar en bild på kabelskon som är lös. Ska den vara det?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du har gnista på bägge stiften så lär de va bränslebrist eller överskott. Jag tror mest på bränslepumpen läckte in soppa i vevhuset men du måste besikta vevaxeltätningen på den felande cylindern.
Kabelsskon har nog ingen betydelse jag vet dock inte vad den har för uppgift.
Du kan prova starta motorn enbart på två matskedar bränslesupar i tändstifthålen dvs utan bränslepump inkopplad. Om tändningen och packboxar är hela så ska den starta bra på på suparna på bägge cylindrarna i några sekunder.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Går ju kasta om tändkablarna för att helt utesluta tändproblem. En 2-t tänder ju varje varv så det har ingen större betydelse vilken tändkabel som går vart
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Ska prova att supa den cylindern. Om vevaxeltätningen skulle vara dålig, kan man ändå få bra kompression då?
Tänder inte cylindrarna på olika ställen, har inte tordas prova att skifta kablarna , däremot har jag skiftat tändstift o hattar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ska prova att supa den cylindern. Om vevaxeltätningen skulle vara dålig, kan man ändå få bra kompression då?
Tänder inte cylindrarna på olika ställen, har inte tordas prova att skifta kablarna , däremot har jag skiftat tändstift o hattar.
Kasta om tändkablarna bara. 2t tänder på varje varv. Den tänder alltså samtidigt på bägge.

Kompressionsmätning på en 2-t är ju bara hur tätt ringarna sluter så ja du kan ha ett hål stort som en fotboll i blocket men ändå ha komp.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Ok. Då ska jag prova det. Kan man testa med hjälp av startgas? Motorn är nyligen renoverad av tidigare ägaren så det kanske inte syns så mycket klegg runt axeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok. Då ska jag prova det. Kan man testa med hjälp av startgas? Motorn är nyligen renoverad av tidigare ägaren så det kanske inte syns så mycket klegg runt axeln.
Ja du kan prova med startgas men risken är att packboxen är så trasig att motorn blåser ut så mycket vevhuskomp att den inte reagerar på startgas .Små läckor vid vevaxeltätningar hittar man med startgas förtutsatt att motorn går stabilt på tomg och helst på bägge cylindrarna men stora läckor som stör ut en hel cylinder totalt funkar inte. Jag fick just detta fel på min et 340 packboxen bakom variatorn var enormt förstörd och då gick den fett på den cylindern men den kunde hoppa igång på högre varvtal men så fort man släppte gasen övergick den till en cylinder.
Men som sagt prova med startgas eller ännu bättre hårspray för de kan klibbar igen lite av läckan och då reagerar motorn mer än med startgas.
Remsprängningar kan ta sönder vevaxeltätningen du har händelsevist inte kört av en rem nyligen om den u ens är variatorsidan (pto) som jävlas?
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Nu har jag skiftat tändkablarna och felet var kvar på samma cylinder. Då borde väl cdi-boxen vara ok. Jag pytsade i lite bensin i cylindern och efter några ryck snurrade den igång och gick några varv. Återställde allt och röck igång den och då går den på en cylinder. Skiftade tändkablar och felet kvarstår. När man gasar så dör motorn men det kanske har att göra med att det är en cyl som går. Ser lite olja på motorblocket på vänster sida, kanske det är packboxen i alla fall. Tänker jag rätt eller har jag missat något?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså går den då du häller soppa i tändstiftshålet så kan du utesluta tändningen som fel. Låter som att bränsleluftblandningen är fel. För lite soppa eller för mkt luft.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Har skiftat förgasarna också utan att felet flyttade sig. Får se vad som händer när jag får packningarna till pumpen. Om det skulle vara packboxen som behöver bytas, är det invecklat? Bör mam byta andra komponenter samtidigt. Den har gått 1700 mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har skiftat förgasarna också utan att felet flyttade sig. Får se vad som händer när jag får packningarna till pumpen. Om det skulle vara packboxen som behöver bytas, är det invecklat? Bör mam byta andra komponenter samtidigt. Den har gått 1700 mil.
De är inte så svårt att byta packboxar på vevaxeln de brukar gå bryta loss dem med skruvmejslar eller dra in träskruvar o rycka ut dem. Passa bara att sabba ramlagret som sitter bakom packboxen för man kan ha sönder lagerkulhållaren om man våldar för mycket.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Ok. Men motorn måste förstås ur skotern eller går det att ta bort variatorn och byta där den sitter. Känns som att det skulle vara lätt att skada packboxen vid montage om den ska pressas in.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du tar bara bort variatorn och byter på plats no problem at all. De är ingen större risk att skada packboxen vid montering vs att göra det med motor lös. Den enda risk att förstöra något är om du trycker in skruvmejsel eller träskruvar in i lagerbanan bakom packboxen de är själva kulhållaren i lagret man kan skadad då så tryck inte in skruvmejslar så djupt in bakom packboxen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har skiftat förgasarna också utan att felet flyttade sig. Får se vad som händer när jag får packningarna till pumpen. Om det skulle vara packboxen som behöver bytas, är det invecklat? Bör mam byta andra komponenter samtidigt. Den har gått 1700 mil.
När du flyttade gasarna,flyttade du över allt. Liksom bara bytte plats på skiten eller flyttade du enbart förgasaren och kopplade om bränsleslangen.

För om du bara kastade om gasarna och behöll allt som det satt innan så kan man nästan utesluta bränsleproblem också.

Kvar är (som ni skriver) tjuvluft. Vevaxeln kan iofs vara vriden men då ska den inte starta och gå av soppa i tändstiftshålet.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Jag skiftade först förgasare och lät bränsleslangen sitta kopplad till ursprungliga cylindern sedan kom jag på att jag skulle flytta över slangen också men det blev ingen skillnad. Vid en provstart för någon dag sedan gick den på väldigt höga varv och jag antar att bägge cylindrarna gick då. Är för mig att jag hade sprayat startgas runt variatorn då men har gjort det efter det utan att fått fram felet. Om den skulle vara otätt i vevhuset skulle den överhuvud raget tända till då om man hällde i bensin i cylindern? Gummibälgen mellan luftburk och förgasare är lite sprucken men det påverkar väl ingenting?
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Det finns en slang ansluten under insugningsröret till bägge cylindrarna. De går till oljepumpen ,tror jag att det är. . Kan dessa ställa till det?