Sämsta skotern i lös snö.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
behöver jag säga nånting? Indy kort i nerförsbacke

Provade på plant underlag också att ta fart så mycket det gick på leden och då kom jag några meter utanför leden sen dök nosen först sen kom mattan med samma tempo ner på marken :lol: Och då vill jag inte vet hur den var med orginalmotorn som var en vattenkyld 500 trippel då det sitter en 503a i nu...
Och som sagt, stannade jag på en skottad gårdsplan fick jag skjuta på för att få undan den igen även fast variatorn saknade fjäder så den högg knappast heller :stupid:
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Jag hade en AC panter/pantera 340 från 70 nånting, fläckigt dynöverdrag o tanken bak samt att vissa kammar var fullängds järnbeslag. Den gick ofantligt dåligt utanför packad led.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kör Venture Lite och har skitskoj i det lösa!!! (mountainskidor annars helt original)

Håller med Lindhaga att det är lätt att få skotern dit man vill och att körställningen är suverän. visst får man hålla full gas rätt ofta men det är ju ingen direkt nackdel=)
Får man fråga vart ni kör skoter, på barmark???
Farsan har en venture lite(insekten) i fjällen och det är nog absolut den sämsta skotern(av modernare typ) att köra i lite snö.
Den väger as, saknar kraft, saknar vettig matta och ger inte ett särskilt förtroendegivande uppförande i snön.
På grund av punkt ett(vikt) är man livrädd för att sätta fast den så den duger bara till att dra pulka efter led och agera enkel fiskemoppe.

I övrigt så är det värsta(sämsta i detta sammanhang) jag åkt: sm 340.
Jag satt bakpå denna tingest när det testades att svänga av leden(ca 1dm snö) vilket fick denna tingsest, för skoter kan man inte kalla den att snabbt tappa fart så att man knappt han svänga in på leden igen innan man satt fast.
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Finns väll igentligen inga DÅLIGA snöskotrar. Bara mindre bra, men det handlar nog mycket om föraren.
Ta som ex alla som klagar på Polaris Indy. Åker själv Indy (307 matta 28mm kam, 440cc) och den går jävligt fint i djupsnö. Visst det går att köra fast men det går det med alla skotrar.
 
W

Wettainen

yamaha sxr 700 - 01
Sämre skoter att köra i lössnö finns inte, elanen jag hade när jag var 10 var bättre!
Skulle man utanför leden fick man satsa nå gud förbannat för att kunna ta sig nånstans.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Får man fråga vart ni kör skoter, på barmark???
Farsan har en venture lite(insekten) i fjällen och det är nog absolut den sämsta skotern(av modernare typ) att köra i lite snö.
Den väger as, saknar kraft, saknar vettig matta och ger inte ett särskilt förtroendegivande uppförande i snön.
På grund av punkt ett(vikt) är man livrädd för att sätta fast den så den duger bara till att dra pulka efter led och agera enkel fiskemoppe.

I övrigt så är det värsta(sämsta i detta sammanhang) jag åkt: sm 340.
Jag satt bakpå denna tingest när det testades att svänga av leden(ca 1dm snö) vilket fick denna tingsest, för skoter kan man inte kalla den att snabbt tappa fart så att man knappt han svänga in på leden igen innan man satt fast.
Nu vill ja klargöra lite! Jag talar för Venture Mp med bredare mattan,! Det har en stor betydelse på den skotern där bärigheten blir mkt bättre. Jag har kört 430 mil med min Mp jag hade och kan säga att minupplevelse av den är att den är väldigt lätt att få dit man vill, om man inte är en liten fimp på 50 kg..
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
yamaha sxr 700 -01 har jag . Tycker inte den går dåligt direkt. Men snön sköljer ju upp över huven å rutan rätt upp i nyllet om man inte ställer sig lite längre bak och håller gas.
Körde den senast idag ospårat den är ju lite sämre att burka runt i snön med. (Svårt att vicka ett strykjärn) men det går
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min första nya skoter var en Formula MX -89. Helt kass utanför spåren. Men som ett strykjärn på leden. (Med dåtidens mått alltså)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Tråden väcker en del skräckfyllda minnen.....
SRV med skidor på 10cm (max) var ingen dröm i myren, ej heller AC Panteran från tidigt 70-tal.......
Några av de sämsta nya är väl utan konkurrens Yamas korta sport modeller.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Venture lite. Å helvete gick ju inte svänga med hjälp av varken viktförflyttning eller styrning, och satt den så satt den!
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
En såndär polaris pro rmk 800 av 2013 års modell, tycker den var helt värdelös i djupsnö. Alltså jämnfört med min ockla 6000.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Yamaha sxr 700 som är orginal är sämre än alla skotrar. om man gämför priser och årsmodeller.

den är hellt värdelös. skulle inte köra en sån i lössnö om ja fick pengar för de. :p hehe
du kan inte ha kört en original Yamaha v-max sx 700 med 11mm matta som rappar? där snackar vi blysänken
 
Last edited:

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
I modern tid så är väl RX-1 inte den skoter man helst av allt tar utanför markerade leder...

Annars så vill jag minnas att min första skoter som var en Polaris cutlass 440 var rätt kass oxå.
När jag hade varit och hämtat ut en 08:as rave 800 var jag och 4 kompisar ute och körde en av dom körde en RX-1 och en annan körde en RX Warrior... dom körde inte fast en gång när vi var å burkade på en massa åkrar med midjedjup snö.

Anledningen till att jag vet snödjupet är för att raven bestämde sig för att leka uttråkad hund... Och det hände inte en gång och inte två gånger utan det måste vara upp mot 5 eller 6 gånger jäveln grävde ner sig så att dynan var snötäckt och under tiden den gjort det hade vi tagit oss kanske hmm ja jag vet inte riktigt kanske 30 meter rakt fram.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
en annan bra lössnö maskin är SkiDoo Safari
har själv en sån ståendes i stugan fullt fungerande, och dom måste man verkligen försöka köra fast med för att det ska gå och såhär långt har jag inte kört fast med den en gång.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Framkomlighet i snö hänger mycket på föraren, även om vissa specifika modeller av olika anledningar varit sämre pga olika anledningar:

Mattvinkel
Kamhöjd på mattan
Frigångshöjd
Mattlängd
Mattbredd
Skidbredd

Sedan finns det liksom inte sådär jättemånga parametrar som har betydelse. Märket betyder verklugen ingenting.