Sämsta skotern i lös snö.

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Hadde en john deere liqvidfire eller va dom heter..helt värdelös i lös snö:p men srv som jag har nu tycker jag går hur bra som helts=)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hadde en john deere liqvidfire eller va dom heter..helt värdelös i lös snö:p men srv som jag har nu tycker jag går hur bra som helts=)

låter bra att SRV´n går bra i snön... ska bli kul att få ihop min och se om den gräver sig fram nånting i snön med 38mm HK matta och höjd boggie :D
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Jag tror jag har en sådan

valmet motor på 11 hk - Knappast någon blixt -Den är nästan så svag så bandet inte spinner, så man kan inte köra fast
.
+ När man kör fast så lyfter du hela skotern för den är otroligt lätt

Men Polaren som jag köpte den i hop med har satt på hjul i fram och i bak . Ser förjävlig ut men tyvärr ingen bild för tillfället



Förresten var Formula 3 96 med skitboggi inget vidare att köra fast med- Man fick slita som ett djur för att lyfta den klumpen
 
de är ju förjävligt roligt att läsa såna här trådar...
mitt bidrag i de hela är...

artic cat JAG 3000 Kort -79. 340cc vild luftkyld och stålkammar utan "dubbar" som ska sitta i stålen... den va riktigt snygg utanför leden, stod i ca 45 graders vinkel med baken i backen o skidorna uppe på ytan...:rock:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
För att skriva rätt i denna tråd då..

Yamahas första SRX var en riktig "skarasåg :D


stämmer det inte att yamaha srx är den enda skoter som har det inskrivet i instruktionsboken att den inte är ämnad för körning i lös snö, utan enbart på packad snö?

fantastiskt :)
 

Polaris_Ultra

Medlem
20 jan 2008
22
0
1
Jag hade en XLT-Touring med den fina X-12an och den drog jag för det mesta för hand i lössnön, fy h-vete vad dåligt den gick.
Det sjuka är att jag ägt 2st sådana(kallas idioti)
Min Kawasaki-Invader -79 gick nog ännu sämre i snön.
Gamla formula plusen som någon nämde var också värdelös.
Korta RX1an brr...
Jag hade även en ET-400 TR-E som inte ens gick i andras spår.
Med X-tra 12 boggien så tar man då sig bättre fram än med en vanlig indy boggie.
 

jockemeec

Aktiv medlem
20 jan 2008
96
0
6
Arjeplog
hadde en escapade -88 förr och den gick som en yamaha i snön :Dhaha:D nemen seriöst det var som taitanic men sen jag breddade skidorna så gick den faktiskt att köra ospårat med men som sakt det var ingen höjdare
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Angående skotrar med usel lössnökapacitet så vill jag utnämna den sämsta lössnöskotern genom tiderna.

Laser 440 .

(Ski-Roule, Ockelbo). Fantastiskt dålig - låg boggie, taskig bandvinkel, låga kammar och tung både i motor och chassie. Lägg till 48 hk MAG-Kohler och osmidig variator och du har en skoter som får yamahas tidiga modeller att framstå som svävare i djupsnö. :-D

Som tvåa utnämns SkiDoo Citation med 276cm matta tillsammans med SkiDoo Blizzard. Rena bojstenarna även om Blizzarden var relativt vass på hårt underlag.

Trea kommer Yamahas CF 300. Skotrarnas kalkonkung men den är i alla fall lätt att lyfta loss.

Som bubblare har vi Chryslers Snöped med 8cm drivband och en skida men den ställer upp utom tävlan. :D



[EDIT: Ändrat rubrik pga feltolkning]
Byt matta på blizzarden med högra kammar som jag har då går den gallant i lössnö! :D
 

Granvåg

Medlem
28 jan 2008
20
0
1
Sollefteå
Minns tillbaka på min barndom med fasa... Vi hade en -79:as Aktiv 600 SPIRIT som Pappa och morbrödrarna skulle dra ved med. Det var en riktigt hyfsad veddragare när man hade ett hårt spår att köra i men vad jag kan minnas så var det näst intill omöjligt att köra den i riktigt lös snö... Om jag inte minns fel så satt det en 40hk motor iden, 60cm matta och den hade en torrvikt på runt 250kg. För att göra veddragningen möjlig fick de börja köra iordning spår redan när första snön kommit och sedan underhålla dessa fram till vårvintern när veden skulle bärgas. Och att det var backväxel på den det minns jag... Gud nåde om man körde fast och lade i backen... Då satte man sig riktigt rejält!

Men den var ju röder å finer...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sämsta lössnömaskinen jag kört är ET 340 .. Så länge pudret var mjukt nog så körde jag under snön. Då fanns det gott om fäste men jag frös och alla lera och sten jag körde på gillade inte matta och slides.