Sämsta skotern i lös snö.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Angående skotrar med usel lössnökapacitet så vill jag utnämna den sämsta lössnöskotern genom tiderna.

Laser 440 .

(Ski-Roule, Ockelbo). Fantastiskt dålig - låg boggie, taskig bandvinkel, låga kammar och tung både i motor och chassie. Lägg till 48 hk MAG-Kohler och osmidig variator och du har en skoter som får yamahas tidiga modeller att framstå som svävare i djupsnö. :-D

Som tvåa utnämns SkiDoo Citation med 276cm matta tillsammans med SkiDoo Blizzard. Rena bojstenarna även om Blizzarden var relativt vass på hårt underlag.

Trea kommer Yamahas CF 300. Skotrarnas kalkonkung men den är i alla fall lätt att lyfta loss.

Som bubblare har vi Chryslers Snöped med 8cm drivband och en skida men den ställer upp utom tävlan. :D

[EDIT: Ändrat rubrik pga feltolkning]
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rush (vettesjutton vicket märke, men den var blå och ful) ligger inte så dåligt till.
Ett chassi som är gjort av skottsäker pansarplåt, ca 4 cm frigång under fotstegen, astung hjulboggie och mer eller mindre total avsaknad av kammar på mattan samt med en, i det det här fallet, Sachs-motor på vilda 24hk gjorde den till ett sjujäkla boj-sänke.

Ljudet av motorn har etsat sig fast i minnet..... BRÖÖÖÖÖÖÖLL.. Och sen visste man att brorsan satt fast... :D
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Amerikanska Bolens som tillverkar trädgårdsmaskiner gjorde förr skotrar och en släkting köpte en sådan pjäs någon gång på 70-talet.
Den var 3cyl och gick hårt som f**n på spår men sjönk som en gråsten i lössnö pga att den va nånting så j******skt framtung.
 
Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag har kört mycke schit men min föredetting en Blizzard 9700
är nog det sämsta jag har svajat på och om det inte var assfalt
så var det bara att låta den stå och därtill drog den 4-5 lit milen.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Vi har en AC puma från sent sjuttital eller tidigt åttital och den lägger av om man kör i mer än 1dm lössnö.

Bland det sämre jag kört.
Minns även att vi hade en AC panther lång när jag var liten och den var riktigt kass i lössnö.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ingen har väl glömt Formula Plus, den däringa röda saken med medar lika breda som på farfars spark. Gick som ett spjut om det var hårt (ett spjut enligt dåtiden mått dvs :) ), men om man höll av från spåret så var det som att kasta ut ett ankare från Titanic, och på djupet far även skotern...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
<Hornymountain> skrev:
Vi har en AC puma från sent sjuttital eller tidigt åttital och den lägger av om man kör i mer än 1dm lössnö.

Bland det sämre jag kört.
Minns även att vi hade en AC panther lång när jag var liten och den var riktigt kass i lössnö.
AC har aldrig gjort en Panther lång. Däremot Aktiv har gjort en Panther lång som döptes om till Alaska efter några år. Jag lång gjordes av A-C.
Nåväl, jag minns den däremot som en mycket god snögångare, kanske den bästa på den tiden. Fortfarande konkurrenskraftig skulle jag faktiskt tro.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Sw440 fulltankad gick ju inte så bra precis...dumt av yamaha att sätta tanken bak!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ej medlem/Inloggad skrev:
Sw440 fulltankad gick ju inte så bra precis...dumt av yamaha att sätta tanken bak!
Jadu, jag undrar hur många liter man svettats sammanlagt när man kånkade runt på "silverpilen" (en gammal SW440)!
Men det var säkert nyttigt, bra träning...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Yamaha sxr 700 som är orginal är sämre än alla skotrar. om man gämför priser och årsmodeller.

den är hellt värdelös. skulle inte köra en sån i lössnö om ja fick pengar för de. :p hehe
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Hjulboggie rules skrev:
AC har aldrig gjort en Panther lång. Däremot Aktiv har gjort en Panther lång som döptes om till Alaska efter några år. Jag lång gjordes av A-C.
Nåväl, jag minns den däremot som en mycket god snögångare, kanske den bästa på den tiden. Fortfarande konkurrenskraftig skulle jag faktiskt tro.
a-c har tillverkat panther i början av 80 talet, sen tog aktiv över namnet och skotern var nästan exakt likadan, ända till runt -90 (kommer ej ihåg när) när alaska kom, då tog a-c tillbaka modellbetekningen panther. nog om det. sämst i lös snö som jag har kört är nog våran lilla lynx 20.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skar sågar....

:) Hej !

Om vi tittar på moderna skotrar, så skulle jag då sätta mina pengar på
POLARIS modellerna som hade Xtra-12 boggien.

Jag med flera har provat denna boggie i djupsnö & vatten etc och den funkar bara BRA på hårt spår.

Jag har då aldrig kört en maskin med sämre boggie vad gäller framkomlighet utanför leden.

- - - - - - - - -
 
G

gus

jag har en aktiv panter sport! lite kortare än vanliga pantern! å den går fint i lössnö bara lite vickig! ca 50 cm mellan skidorna! det gäller bara att hålla lite speed när man kör i lössnö!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
bytoken skrev:
a-c har tillverkat panther i början av 80 talet, sen tog aktiv över namnet och skotern var nästan exakt likadan, ända till runt -90 (kommer ej ihåg när) när alaska kom, då tog a-c tillbaka modellbetekningen panther. nog om det. sämst i lös snö som jag har kört är nog våran lilla lynx 20.
A-C har tillverkat Panther sedan 1967 har jag för mig. Och gör det som bekant fortfarande. Den långa modellen byggdes av Aktiv i Sverige. Alaska kom 1987 eller 1988. Arctic Cat tillverkade Panther fortlöpande hela tiden.

Nog om det.
:rolleyes:


Yamaha SW 400, eller för den delen GP 440 (Om ni har en Niki Lauda i familjen som man skrevi reklamen) var ju inte heller kända för att vara annat än ledskotrar.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Hjulboggie rules skrev:
AC har aldrig gjort en Panther lång. Däremot Aktiv har gjort en Panther lång som döptes om till Alaska efter några år. Jag lång gjordes av A-C.
Nåväl, jag minns den däremot som en mycket god snögångare, kanske den bästa på den tiden. Fortfarande konkurrenskraftig skulle jag faktiskt tro.
Mina minnen från den är från cirka 3-5 års ålder, så jag har aldirg kört den.
Har dock mitt första fastkörningsminne från den skotern, farsan vek av leden och då satt vi där. Då fick jag hjälpa till att gräva lös den, redan då blev man duktigt less på att gräva.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
2stroke skrev:
:) Hej !

Om vi tittar på moderna skotrar, så skulle jag då sätta mina pengar på
POLARIS modellerna som hade Xtra-12 boggien.

Jag med flera har provat denna boggie i djupsnö & vatten etc och den funkar bara BRA på hårt spår.

Jag har då aldrig kört en maskin med sämre boggie vad gäller framkomlighet utanför leden.

- - - - - - - - -
HA HA tänkte precis skriva det själv, en polare har en XLT som är helt otroligt dålig i snö. Det är nästa komiskt.
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
En skoter som går riktigt värdelöst i snön är ju SRX 700 av någon årsmodell om man jämför den med liknande maskiner från samma årsmodell.
Finns gott om andra tex gamla polarisar tex xlt etc etc
En riktig snögångare som inget slår det är LARVEN! eller så morfars gamla Sno-tric SC4 20hk den går ruggigt.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jo Sw440 är inte att leka med...men om vi tar Aktiv Grizzly den gick ju skitbra på snön. MEN om man kör fast då är det den sämsta skotern som finns!