Sämsta skotern i lös snö.

AKTIV PANTHER LÅNG

Aktiv medlem
9 mar 2007
58
0
1
ö-vik
Vi har en AC puma från sent sjuttital eller tidigt åttital och den lägger av om man kör i mer än 1dm lössnö.

Bland det sämre jag kört.
Minns även att vi hade en AC panther lång när jag var liten och den var riktigt kass i lössnö.
jag vet inte vad du tänker med då du säger att en panther lång inte går i lössnö men men jag har haft en i många år å dom går inte å köra fast med om man kan köra dom ! å du kan plåga 503ab hur mycke du vill ! lr de går ju å köra fat men då e de bara å låga i backen å ta ny sats :D
 

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
I modern tid så är väl RX-1 inte den skoter man helst av allt tar utanför markerade leder...

Annars så vill jag minnas att min första skoter som var en Polaris cutlass 440 var rätt kass oxå.
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
personligen har jag kört mycke som kört ffast men om man inte plöjer ut i djupsnön i 110 så sitter srxen fast hela jäkla tiden.....så fruktansvärt fram tung...
jag sätter mina pengar på att den är sämsta skotern i djup snön
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
personligen har jag kört mycke som kört ffast men om man inte plöjer ut i djupsnön i 110 så sitter srxen fast hela jäkla tiden.....så fruktansvärt fram tung...
jag sätter mina pengar på att den är sämsta skotern i djup snön
Att ta en srx utanför leden är som att ta en ferrari enzo till start i paris-dakar dom är helt enkelt inte gjord för det så du har nog rätt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
A-C har tillverkat Panther sedan 1967 har jag för mig. Och gör det som bekant fortfarande. Den långa modellen byggdes av Aktiv i Sverige. Alaska kom 1987 eller 1988. Arctic Cat tillverkade Panther fortlöpande hela tiden.

Nog om det.
:rolleyes:


Yamaha SW 400, eller för den delen GP 440 (Om ni har en Niki Lauda i familjen som man skrevi reklamen) var ju inte heller kända för att vara annat än ledskotrar.

Innan du säger "nog om det" så vill jag fylla på med att arctic INTE tillverkade panther fortlöpande hela tiden. Det va då arctic cat gick i KK som aktiv tog över modellen, och använde då en ski-doo (brp) motor i skiten.
 

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
Efter en heldags ospårad körning i 1.5 meter lössnö uppe i Lappland kan jag intyga att en lång Aktiv Panter tar sig fram var som helst.
Blev guidad av en gubbe med en sådan - vi skrattade först när han kom körandes med knäna ovanför styret, men i slutet av dagen var vi rätt tysta. Han satt inte fast en enda gång...

Min korta Rev med 44:as matta tog sig fram bra så länge man har fart och inte behöver trixa mellan trånga passager. Kompisen som hade hyrt en fyrtaks touring satt konstant - oavsett vem som körde. Gubben med Pantern skakade bara på huvet efter att ha prövat den...
Har själv hittils inte kört någon 300kg touring oavsett märke som fungerar utanför leden.

Titta vad lapparna kör å välj lössnömaskin efter det, exempelvis lynx forest fox eller summit 550f - lätta maskiner är vad som gäller...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Titta vad lapparna kör å välj lössnömaskin efter det, exempelvis lynx forest fox eller summit 550f - lätta maskiner är vad som gäller...
Eller nya Summit Rev XP 800...

Väger UNDER 200 kg..:eek:
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Jag har två skotrar en Polaris RXL -91 (inte SKS) det gäller att ha fart utanför leden, men den kan ju dyka ändå. Den andra är en Yamaha SL351, där hjälper det inte ens med fart. Tycker allafall att Polarisen är skitkul på led.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag hade en XLT-Touring med den fina X-12an och den drog jag för det mesta för hand i lössnön, fy h-vete vad dåligt den gick.
Det sjuka är att jag ägt 2st sådana(kallas idioti)
Min Kawasaki-Invader -79 gick nog ännu sämre i snön.
Gamla formula plusen som någon nämde var också värdelös.
Korta RX1an brr...
Jag hade även en ET-400 TR-E som inte ens gick i andras spår.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Den som förstört min rygg är den där jä....V-maxen -99 och venture -00.:mad:
Hur dum är man när man köper två tockna maskiner... och efter varann, jag skulle inte få gå lös:eek:
Jag har aldrig kört sämre, spott & ve.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Lynx stålgrisar måste ju vara en av dom sämsta :p

fast min rajd.. nästan samma sak som en ockelbo 300 fast med en rotax 247a, plant går den som ett spjut! men minsta lilla backe, då får man lyfta den 180grader så man kan puttra ner igen :p

yamaha är ju snöankare, från 70tal till idag :p
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
För att skriva rätt i denna tråd då..

Yamahas första SRX var en riktig "skarasåg :D