Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tror också att (bristen på) inkörning av remmar är en undanflykt som handlarna eller tillverkarna slänger sig med. Att en variatorrem inte skulle klara några fullgaskörningar under de första milen tror jag är skitsnack. Jag har under åren aldrig kört på något speciellt sätt när jag haft en ny rem på mina maskiner och jag har inte haft något onormalt remslitage.

Jag tror precis som A.Holm att det handlar om att ha variatorerna rätt inställda, och dessutom att köra med sunt förnuft.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har alltid gjort lika med mina remmar, kört in dem några mil med lättare belastning, så för mig är det inte det som det hänger på...

Som exempel kan vi ta de fyra senaste åren.
2011, Ny maskin, Summit Freeride 154"
Original i variatorer, hård på rem, gjorde över med ett antal denna säsong. BRP drevade ner maskin i slutet av säsongen som garantiåtgärd.
2012. Samma maskin, monterade v-kit och flytande sekundär mm.. Remmarna höll väldigt bra.
2013 Ny maskin, Summit X 154" Original i variatorer, tuggade i sig två nya, inkörda remmar på en veckas lössnöåkning. Nån mer rem under resten av säsongen.
2014 Samma maskin, monterade v-kit och flytande sekundär, styvare motorkuddar mm.
Åkte 3 månader på samma rem, tills jag bytte maskin.

Så mycket sitter i variatorerna och hur man använder maskin.
Originalsetup passar oftast den stora massan av folk som köper en viss maskin. Men vissa som kanske kör lite hårdare får problem.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Samma här dvs original tuggar den remmar. Men med lite variatorfix och flytande sekundär så håller en rem att tuktas en hel säsong. Minimal inkörning av remmen.
Men remmen behöver vila ibland, för långa perioder utan avkylning av remmen funkar inte.
Ska bli intressant att höra hur 15 klarar sig speciellt de med 438 ramper.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jag menade inte 8-10 mil inkörning i ordets bemärkelse, utan 391 remmen behöver 8-10 mil före den levererar som den ska. Vet inte om den måste nötas in till rätt vinklar eller nåt på variatorerna. På min är det så här iaf, kör med Diablos v-kit.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mitt tänk:

- Se till att inte ha drevning för 250 km/h toppfart.
- Rem och variatorer rengörs (såpvatten resp. Bräkleen) vid montage av ny rem samt inför skoterhelg.
- Någon sorts eftertänksam "inkörning".
- Har man fraktat på släp ser man till så att man inte fyllt hela buksidan med snö, åtgärdar isf.
- Vid mer eller mindre fastfrusen maskin så kan man i största möjliga mån få lös den och hjälpa maskinen igång på valfritt sätt.
- Låt remmen få upp lite temp innan den plågas fullt.
- Ev. enormt intag av snö i buksidan vid körning åtgärdas

Tycker remmarna håller kanon (391 på RE800'09, 391 på Summit800'10, 084 på M800'12 och XS821 på FR154'14), tills man våldsbackat några gånger för mycket eller smetat ut den pga ex. väta.
Någon riktigt superprep på variatorerna har intevarit absolut nödvändigt för remslitaget, såvida den inte rentav slirar.
Polaris-vädring behöver jag inte hålla på med.

Om man bara tankar och kör så förstår jag varför man får problem.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Mitt tänk:

- Se till att inte ha drevning för 250 km/h toppfart.
- Rem och variatorer rengörs (såpvatten resp. Bräkleen) vid montage av ny rem samt inför skoterhelg.
- Någon sorts eftertänksam "inkörning".
- Har man fraktat på släp ser man till så att man inte fyllt hela buksidan med snö, åtgärdar isf.
- Vid mer eller mindre fastfrusen maskin så kan man i största möjliga mån få lös den och hjälpa maskinen igång på valfritt sätt.
- Låt remmen få upp lite temp innan den plågas fullt.
- Ev. enormt intag av snö i buksidan vid körning åtgärdas

Tycker remmarna håller kanon (391 på RE800'09, 391 på Summit800'10, 084 på M800'12 och XS821 på FR154'14), tills man våldsbackat några gånger för mycket eller smetat ut den pga ex. väta.
Någon riktigt superprep på variatorerna har intevarit absolut nödvändigt för remslitaget, såvida den inte rentav slirar.
Polaris-vädring behöver jag inte hålla på med.

Om man bara tankar och kör så förstår jag varför man får problem.
Det här är intressant, min rem på Pron höll 130mil. Kommer köra min Freeride på samma sätt och håller det inte då så vet jag inte vad jag gör. Kommer inte att acceptera att det ska köras varsam ledkörning i 15+mil. Pron hade gått 144mil i år när jag bytte. En 12:a. Kanske var 10mil led sammanlagt. Så hoppas Freeriden klarar det.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mitt tänk:
Camatas text i svart, mina svar i rött.
- Se till att inte ha drevning för 250 km/h toppfart.
Summiten är drevad 19/49 ca 110km/h vid 1:1

- Rem och variatorer rengörs (såpvatten resp. Bräkleen) vid montage av ny rem samt inför skoterhelg.
Självklart, tvättade dessutom skivorna ett par extra ggr med bromsrengöring under nämnda lössnövecka
- Någon sorts eftertänksam "inkörning".
Hade innan jag åkte på lössnöveckan kört in 2st remmar så de skulle vara klara för hårdkörning
- Har man fraktat på släp ser man till så att man inte fyllt hela buksidan med snö, åtgärdar isf.
Har kåpsläp så ingen snö innanför kåporna
- Vid mer eller mindre fastfrusen maskin så kan man i största möjliga mån få lös den och hjälpa maskinen igång på valfritt sätt.
- Låt remmen få upp lite temp innan den plågas fullt.
Alltid några km ledkörning innan man kommer till lekställena, så allt ska vara i rätt temperatur
- Ev. enormt intag av snö i buksidan vid körning åtgärdas
BRP:s försvar vid remproblemen på Summiten. Jag hade inte monterat snöskydd i fronten på min lössnömaskin, då kunde den dra in snö där så remmen kunde ta skada. Okeeej. Jag har köpt en lössnömaskin, men kan inte bruka den i lössnö utan att extrautrusta den???

Så för mig har aldrig originalgrejer i variatorerna funkat, vet att det gör det för vissa. Men inte för alla...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad är det ni tvättar bort från variatorerna?

Jag har precis monterat fläkt till mina variatorer så jag får ut varmluften. Tror inte det är någon mirakel lösning som fixar alla problem men en sak är säker. Det blir inte sämre =)

Inkörning av rem är viktigt. Sätter du på en ny rem och ut i pudret så går den skit och remmen blir skit. Tro mej jag har testat. Fick byta rem igen 5 mil senare:mad2:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad är det ni tvättar bort från variatorerna?

Jag har precis monterat fläkt till mina variatorer så jag får ut varmluften. Tror inte det är någon mirakel lösning som fixar alla problem men en sak är säker. Det blir inte sämre =)

Inkörning av rem är viktigt. Sätter du på en ny rem och ut i pudret så går den skit och remmen blir skit. Tro mej jag har testat. Fick byta rem igen 5 mil senare:mad2:
Dessa fläktar...
Om vi utgår ifrån det färdiga konceptet "Blow Hole":
Stört dyrt.

I övrigt så hyser jag följande skeptis:
- Finns det någon som helst risk att varm luft smälter snö och gör förarens vänstra ben mer blött än vad det annars hade blivit?
- Finns det någon som helst risk att remdamm och skitsatans mer eller mindre direkt blåses på kläderna, så att man efter några dagar har duktigt smutsig outfit?

Utöver detta så verkar det vara ett finfint koncept.
Finns det någon comparison video, där de typ trailkör med och utan fläkt, och kanske har en tempgivare där i variatorutrymmet och även att de kanske pyrometrar variatorer (på korrekt sätt)?
Siffror säljer, så om det hade varit någon nämnvärd skillnad så antar jag att det skulle finnas uppgivet någonstans.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
- Finns det någon som helst risk att remdamm och skitsatans mer eller mindre direkt blåses på kläderna, så att man efter några dagar har duktigt smutsig outfit?
Nu vet jag inte hur dina skoterkläder ser ut. Men jag tycker sällan dom håller sig ren särskilt länge i vilket fall. Tror lite damm från motorn är rätt överkomligt.

Med det sagt så är ju ändå frågan om det funkar, men lite rörelse på luften borde det ju ge. =)
 

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Hej alla 800E-Tec specialister. Har precis köpt en 13 summit. På premiärturen så rök den till en början ganska kraftigt. Detta gav sig efter ca 1-1,5 mil. Det som däremot kom och gick efter eget behag var en lysande motorlampa. De gånger den var på hugget så tändes den vid 5500rpm. Fortsatte man att gasa så sa den motorfel då man kom upp i ca 7000rpm. Sådär höll den på hela dagen lite till och från. Skotern gick inte dåligt på något vis. Den var nytankad med färskt bränsle. Motorn är nyrenoverad på verkstad så den har i princip inte gått något före denna tur. Det blev bytt kolvar, vattenpump, veven blev omfettad, diverse packningar, vevaxeltätningar, HTCM module samt uppdatering åtgärdat kampanj 2013-0014. Jag har kört med varierat gaspådrag som man bör göra vid inkörning. Är det någon som har några tips på vad som kan spöka? Sen som bonus fråga. Är det någon som vet vad en övre och nedre bärarm kostar?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du kan ju få en bra hint om vad som är problem om du kollar vilken felkod som lagrats när lampan lyser.
 

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Om jag har förstått allt rätt så kan man bara få fram felkoder ifall lampan lyser. Läste det i en annan tråd. Problemet med det är att lampan slocknat då man går under 5500rpm. Så jag får inte fram några koder.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är osäker på hur det funkar med koderna, jag vet dock att de går att få upp på displayen när motorlampan lyser.

Men de lagras även i ECUn, så en handlare bör kunna plocka fram vilja koder som funnits historiskt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Inte provat men det är ju billigare för det är väl bara till primären? Länge sen jag kollade på tmr så jag kan ju ha fel.
De flesta andra kit är ju med helix och fjäder till sekundär också.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
jag kör med det kittet i min t3a och har provat en del tidigare och måste säga att jag är riktigt nöjd! har en annan sek fjäder men med original helix.