Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Sådär 11mil sen fransade remmen på nya maskinen. Hur kör man med en freeride för att det ska hålla? En 800 etec 154" -15. Åker med extra supportstöd samt team tied kit flytande och v-kit. Har inte ens hunnit börja köra än ju hahah underbart är kort gissar jag.

Jaja hur går det för er andra håller det eller?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det verkar vara extremt olika det här med remslitage.
Originalremmen på min Freeride gick 350 mil innan jag bytte ut den i förebyggande, just nu sitter den som reservrem och ser ut att vara i rätt bra skick.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
var detta jag var rädd för att få vad det verkar ett måndagsex.
Ser att ni verkar åka 146 undrar om det påverkar något men tycker ju att Summitarna borda ha samma problem då….

Åker ni original eller vad åker ni med, sitter det något i era maskiner?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
var detta jag var rädd för att få vad det verkar ett måndagsex.
Ser att ni verkar åka 146 undrar om det påverkar något men tycker ju att Summitarna borda ha samma problem då….

Åker ni original eller vad åker ni med, sitter det något i era maskiner?
Vad är det för v-kit?
Funkar det som det är tänkt?
Om det gör det så hade jag i din sits provat en sista grej, och det är att slänga ut Tied-prylarna och shimsat QRS-axeln 4mm bakom lagret, bakom övredrevet.
Funkar inte det så rekommenderar jag att du berikar din handlare med ett stycke begagnad Freeride.
Spelar ingen roll om han så kommer att "lösa" det med gratis remmar säsongen ut, det är ju inte så att han skickar med en mekaniker för att byta dem åt dig också. Än mindre kommer han nog rikta vevaxeln åt dig varje helg. Eller byta axeltätningen...

Jag har standarddrevning och Speedtech v-kit. Ingenting annat som skulle röra remslitaget.
Det är bara köra å köra.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Vad är det för v-kit?
Funkar det som det är tänkt?
Om det gör det så hade jag i din sits provat en sista grej, och det är att slänga ut Tied-prylarna och shimsat QRSen 4mm bakom övredrevet.
Funkar inte det så rekommenderar jag att du berikar din handlare med ett stycke begagnad Freeride.
Spelar ingen roll om han så kommer att "lösa" det med gratis remmar säsongen ut, det är ju inte så att han skickar med en mekaniker för att byta dem åt dig också. Än mindre kommer han nog rikta vevaxeln åt dig varje helg. Eller byta axeltätningen...

Jag har standarddrevning och Speedtech v-kit. Ingenting annat som skulle röra remslitaget.
Det är bara köra å köra.
Ja vill inte säga vart det är köpt innan dem har svarat skickade mail nu i kväll så blir tidigast i morgon. Åer standarddrevning med. Annars går hur bra som helst och när jag kollat skivorna tidigare och spänt remmen har det inte funnits nämnvärt med remdamm det som gör mig så förundrad. Den varvar som den ska och tycker den drar bra, seg i botten men det är väll mer motorn än något annat gissar jag. Drar bra vid 5000 och uppåt. Ska och köra i morgon så får bli i morgon kväll det ska skruvas får prova det med qrs så får vi se var det hamnar.
Spelar ingen roll om dem ger gratis remmar vill inte skruva har tänkt köra. Det tragiska då är att det blev den första och sista BRP jag köper…..
Tack för all info iaf bara att ta tag i problemen. Lycka till och mer snö åt folket.
 

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Hm min summit 14 med 130 mil känns ena dämparen mjukare än den andra på samma inställning (fram) får nästa spänna på ena 1,5-2 enligt markering för det ska vara jämnt. går det på garantin om det är stötdämparen? eller är detta normalt
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det tror jag inte. så kort intervall på dom.. ?
Dämparna bör ha service efter 50 mil och sedan var 300:e mil för att prestera optimalt.
Det funkar också att serva efter 50 mil och sedan bara var 500:e mil med godkänd prestanda.
Dämparna innehåller billig skitolja från fabrik och har inte sällan felaktigt gastryck redan från början.
Dämparna är byggda av aluminium som släpper mycket material i oljan medans de sliter in sig under inkörningen, så redan efter 50 mil är oljan svart och full i skit.
 

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Dämparna bör ha service efter 50 mil och sedan var 300:e mil för att prestera optimalt.
Det funkar också att serva efter 50 mil och sedan bara var 500:e mil med godkänd prestanda.
Dämparna innehåller billig skitolja från fabrik och har inte sällan felaktigt gastryck redan från början.
Dämparna är byggda av aluminium som släpper mycket material i oljan medans de sliter in sig under inkörningen, så redan efter 50 mil är oljan svart och full i skit.
Jaha där ser man schysst info! får skicka in dom på service innan nästa sväng då. vad kostar det i runda slängar?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Beror nog på vart du bor , har hört olika priser beroende på om du vill schimsa dom hårdare eller bara byta olja mm men typ från 750kr/dämparen

QUOTE=Chrillee;578020]Jaha där ser man schysst info! får skicka in dom på service innan nästa sväng då. vad kostar det i runda slängar?[/QUOTE]
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Så här brukar det se ut på en ny maskin (2015 Summit t3) handlarna gör mkt sällan leveranskontrollen ordentligt, vad tror ni händer? Hur många vet hur och hur noggrant du måste vara när de ska tvätta rent skivor och rem. Hur ofta gör ägaren det. Vattenånga samma sak, snöfilter är viktigt för livslängden. Återförsäljaren bryr sig inte att rengöra, sälja remmar för 2300kr är bra business. Se min google+ för bilder

https://plus.google.com/113189721013006924734
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Hade en annan intressant upplevelse pga all foggingolja som inte tvättast bort ordentligt, det börja nämligen brinna vänster om avgastemperstur givaren på ljuddämparen. Tur nog såg jag det och öppna kåpan och snöföll ner och släckte. Brinnlågan var cirka 5-7cm i diameter inte så där jätte liten. Ny skotrarna bör ju tvättas mer ordentligt ifrån fogging oljan.

Någon som vet, är det normalt under inkörning att ljuddämparen glöder av värme, syns mellan värmeskydden? Måste väl pumpa mer.

Misstänker att etec går ganska varm, samt under inkörning får den mkt bränsle som är oförbränd.
 

daggen

Medlem
23 sept 2012
8
0
1
Luleå
Apropå snöfilter, hur är ski-doos egna prefilter sats? (Bortsett från det höga priset). Funkar det ok? Köpte ett men har inte monterat på det än då jag läste att någon tyckte det var alldeles för tätt.

Nån som handlat det meshfilter liknande materialet som finns på Ohlsons tyger i Luleå annars?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Spelar ingen roll vilket filter material ni har i fronten.
Även utan filter där så är hela nos intaget packat med snö så det inte kommer in någon luft ändå.

Att slutburken glöder har jag aldrig sett på någon av mina skotrar i alla fall???
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Skotern går kanon dock inkörning än, nu när jag körde i skymning ser jag genom ventilationshål et på hö sida att ljuddämparen glöder. En hel del pumpning av gasen och jag ser att bränslet kylerner ljuddämparen blir mindre het. Vid tillfälle var den så het att det slog ut eld flammor från utblåset vid tomgång samt små pumpning på gasen. Men skotern är ännu på 87% inkörning kvar så det bör bli bättre sen, inte konstigt att fogging olja tog eld tur att inget mer hände
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Nu fungerar det som Det ska. 60% inkörning motorn går jäkligt rent och fint. Var tvungen vikta på till 1an övervarva ca 8400 det kan ha medverkat till att avgaserna var varm då motorn inte lastades på nog mkt och skapa lean condition. Många varit 2takts olja som brann av inne i ljuddämparen, hur som helst så triggas inte denna tillstånd igen DSV ljuddämparen glöder inte längre
 

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
smällt 2 stycken 391 remmar på min summit som gått 80 mil. Någon fler som har samma problem? blir variatorerna för varma eller vad kan problemet vara? har förövrigt variatorkitt på den.