Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag tror att han har bytt dekalkitt sedan bilden togs. Är helt säker på att jag sett någon bild på dootalk med det dekalkittet också
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Svårt att få till en setup med 413 ramper.
414 ramper skulle kunna vara lösningen då den matar på bra mycket mer i början.
Jag har laborerat ganska mycket och med nuvarande setup och Mulles program så klipper den aldrig av.
Drar dock ner effekten över 70graders motortemp.(har bara hänt på sommardragracing)
Variatorsetup primär: 441 ramper, 160/380, 20,2gr pinne.
Sekundär: CR 8 helix, 231/303 fjäder.
Visst hårda fjädrar och aggressiv ramp och helix men då matar den bra och har en riktigt bra backshift.
Känns verkligen som att tummen är kopplad till mattan och svarar direkt på minsta lilla rörelse.
Har även haft ett Diablo kit som fungerade riktigt bra, det matade bättre och hade lägre remtemp än min nuvarande setup.dock inte riktigt samma gasrespons som nu
800PSR vilken drevning har du ?
Även A.Holm du som kör XM vilken drevning ?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
På tal om variatorer så har Team Sekundären hittat på platts =)
Någon som gjort någon bra lösning på CVT skyddet för Team Tied?

2013-11-11 19.48.36.jpg
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Såga hål för sekundären, såg någon på dootalk som gjort det.

Ps ge mig dina dämpare ;) ds
Ja jag gjorde en provisorisk lösning förra våren när jag monterade sekundären på Freeriden.
Då sågade jag upp hålet och drog silvertejp över hålet. Men jag gillar inte "silvertejp" Vill att allt ska se lika bra ut som det fungerar.

Såg en på Dootalk som gjorde en glasfiber kåpa över. Är mest inne på någon form av plast som man får värma å forma lite tills man fått till nått bra. Men skulle vara intressant att se hur andra löst det.

HAHA ja dom dämparna ska bli interesant att testa =)

Ni som kör fox på era summitar vad kör ni för tryck i dom?
Med eller utan kränghemmare?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag gjorde en ny kåpa som gick över Tied-variatorn. Klippte en bit ur en svart oljedunk, värmde och nitade fast. Misstänker dock att man lika gärna kan fimpa hela "luftpumpskåpan" som att bygga om den till oigenkännlighet.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ok, bra bra.
är de nån vits att handla helix från USA prismässigt.
Såg att speedtech hade som man kunde beställa efter helt egna änskemål till skapligt pris, så hade varit intressant att veta utformningen på era Holm å PSR !
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är så med mer eller mindre alla variator kitt. Få vill visa helt öppet vad du har i sina kitt för då kan man köpa samma saker någon annan stanns.

Jag köpte mitt Team kitt av SnoPerformance och han håller det inte hemligt så där vet du vad du har om man vill ändra på något.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
tänkte eftersom man sänkt priserna från BRP i år på ramper å fjädrar kan man ju köpa allt utom helixen av BRP så blir priset märkbart under ett komplett variatorkit !
Annars får jag väl köra på en CR8 istället för DJ, för gången 800PSR beskriver på sin maskin låter som klippt å skuren för mig !

800PSR:
När du skrev : Svårt att få till en setup med 413 ramper.
414 ramper skulle kunna vara lösningen då den matar på bra mycket mer i början.

Menar du ihop med originalfjädrar å helix då eller???
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tog mej tid att läsa på lapparna som hänger på styret på ny Summiten idag.
Där står det att variatorerna ska kalibreras om vid en höjd över 2000fit vilket är ca 600 meter.

Gissar att väldigt många kör över 600 meters höjd i fjällen.
Har inte kollat vad det är dom vill man ska ändra men gissar det blir amerikanska setupen med 441 ramper och 160/350 fjäder
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Precis så skriver lynx i sina racingtips till boondockern iaf, fast med korta viktpinnen, tror den är 16.6 eller 16,75g.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tog mej tid att läsa på lapparna som hänger på styret på ny Summiten idag.
Där står det att variatorerna ska kalibreras om vid en höjd över 2000fit vilket är ca 600 meter.

Gissar att väldigt många kör över 600 meters höjd i fjällen.
Har inte kollat vad det är dom vill man ska ändra men gissar det blir amerikanska setupen med 441 ramper och 160/350 fjäder
Har precis beställt 441 ramper och 160/350 fjäder och justerpinnar har jag sen förrut. Enligt ÅF finns denna kombination som rekommendation från BRP till dom som enbart åker lössnö även ski-doo, alltså utan ändringar i sekundär !
Sen att det gör ytterligare skillnad är klart, men hur mycket???