Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör med egenbyggd flytande sek.
Körde en sådan på FR-11, nu sitter en likadan på XM-13
Hade en hel del remproblem förra året med fast sek och originaldelar i variatorerna.
Nu är det flytande sek och v.kit.
Få se om det håller...
Har bara kört 3 dagar teknisk körning än , så det är lite för tidigt att uttala sig, men det verkar lovande...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen här som prövat en flytande sekundär?
Kör flytande team tied men funderar till och från på att göra den fast pga jag inte tror att det fungerar på en skoter som ligger på sidan när man nyper tag i gasen.
För då fastnar sekundären längst ut på axeln om du ligger på vä sida och fastnar längst in när du ligger på hö sida. Är nog en annan sak på en skoter som har båda skidorna i marken eller luften samtidigt =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har precis beställt 441 ramper och 160/350 fjäder och justerpinnar har jag sen förrut. Enligt ÅF finns denna kombination som rekommendation från BRP till dom som enbart åker lössnö även ski-doo, alltså utan ändringar i sekundär !
Sen att det gör ytterligare skillnad är klart, men hur mycket???
Du kommer känna betydlig skillnad på gassvar i lägre hastigheter men mer än så vågar jag inte säga pga jag ej har original sekundär.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kör flytande team tied men funderar till och från på att göra den fast pga jag inte tror att det fungerar på en skoter som ligger på sidan när man nyper tag i gasen.
För då fastnar sekundären längst ut på axeln om du ligger på vä sida och fastnar längst in när du ligger på hö sida. Är nog en annan sak på en skoter som har båda skidorna i marken eller luften samtidigt =)
En roterande massa påverkas inte lika som en stillastående av tyngkraften, centripitalkraften vänder upp och ner på en del saker som ni kan se i videon nedanför.
Men nu roterar inte sekundären särskilt fort när du ligger på sidan så påverkan blir nog inte så stor.
Detta är också troligtvis en av anledningarna till att de flesta tycker att det är lättare att sidehilla på vänstersidan.

[video=youtube;1MQLFbI834g]http://www.youtube.com/watch?v=1MQLFbI834g[/video]
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu menar jag inte gyro grafter. Utan att när du har lagt skotern på sidan utan gas och klämmer i gasen så fastnar sekundären i det läget på axeln. Om jag sjuter sekundären till ändläge åt båda håll på axeln kan jag köra runt på garage planen utan att den släpper sitt ursprungliga läge.

Ni som har flytande lägg i bromsen och vrid sekundären allt ni kan och se hur tungt det går att flytta den på axeln. Och det är inte lätt så jag tvivlar på att den rör sej när du matar över 150 hk över den.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tipps till alla med variatorproblem. BRP original linjeringsverktyg kostar ca 200kr.

Finns inte mycket sjusteringsmöjligheter men är bra att kolla så man ser att allt står rätt till så man kan utesluta det.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tipps till alla med variatorproblem. BRP original linjeringsverktyg kostar ca 200kr.

Finns inte mycket sjusteringsmöjligheter men är bra att kolla så man ser att allt står rätt till så man kan utesluta det.
Går ju att schimsa sekundären så nog finns det en hel del justeringsmån. Fick ge min FR 146" -12 ett 3 mm schims på sekundäraxeln, då slutade den att lämna gummirester på innerskivan, helt rena skivor.

Får se hur min -14 börjar ta sig ifall den behöver schimsas också.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu menade jag små sjusteringsmöjligheter att få motorn rätt vriden mot variatorerna. Sen går det självklart shimsa ut sekundären om det skulle behövas.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Men vilka mått ska man satsa på då? Är ju så stora toleranser så skotern måste vara rejält krockad för att hamna utanför.
Har hört att Y-X som får vara 3.0+-0.9 alltså 2.1 till 3.9 ska vara närmare 2 med inkörda motorkuddar, de sätter sig alltså efter en stund???
Men eftersom Y är beroende av X så tolkar jag det som att det kan skillja väldigt mycket, +-1.9 och till det +-0.9
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men vilka mått ska man satsa på då? Är ju så stora toleranser så skotern måste vara rejält krockad för att hamna utanför.
Har hört att Y-X som får vara 3.0+-0.9 alltså 2.1 till 3.9 ska vara närmare 2 med inkörda motorkuddar, de sätter sig alltså efter en stund???
Men eftersom Y är beroende av X så tolkar jag det som att det kan skillja väldigt mycket, +-1.9 och till det +-0.9
Min ligger på ca 2 mm förställning av primären. Med RS fästen
Om jag får gissa tror jag man hellre ska ställa åt motorstoppen så den ligger emot och sedan sattsa på ett mått närmare 2 än 4mm
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Eftersom detta har blivit en slags variatortråd så lägger jag in en varning här för er som kör med CR8 helix. Dessa är felfrästa och ligger inte plant mot rullarna. Jag har kört hela förra säsongen med denna och håller på att montera annan helix iår då jag såg detta
 

ski-doothat

Ny medlem
15 dec 2014
4
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

remmen går ju oftast av på grund av att den inte är inkörd på rätt sätt. många kör kanske 10-20 mil sen tycker dom att det får räcka. en stor orsak till det hela.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Sv: 800 e-tec (freeride)

remmen går ju oftast av på grund av att den inte är inkörd på rätt sätt. många kör kanske 10-20 mil sen tycker dom att det får räcka. en stor orsak till det hela.
10 - 20 mil lät som en hyfsat ordentlig inkörning, hur många mil kör du in en rem på?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

remmen går ju oftast av på grund av att den inte är inkörd på rätt sätt. många kör kanske 10-20 mil sen tycker dom att det får räcka. en stor orsak till det hela.
Du ska inte lyssna så mycket på din handlare som försöker pränta in detta i huvudet på dig...
Visst, man ska köra in remmen en stund, men det är inte avsaknaden av inkörning som är största orsaken till trasiga remmar.

Det handlar mest om att hitta rätt i variatorerna, om linjering och allt annat stämmer vill säga.