Polaris 2023

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
28 februari verkar det vara dags att dra av skynket för 2023 års modeller. Vad tror ni kommer presenteras?

Jag tycker det börjar vara dags för Polaris Titan att uppdateras i alla fall. Kommer det en version av Matryx-chassiet anpassad för 50 cm bred matta och blir det 850 i den? Eller blir den kvar i Axys-chassiet med 800-motor eller kvar i Axys-chassiet men med 850-motorn? Titan är väl en ganska nischad produkt sett över hela världen, så det kanske inte läggs så mycket fokus vid att uppdatera den...

Polarissnow har ju även teasat en dynokörning av någon ny motor på sin Instagram, en del tycker det låter som en trippel, jag är väl inte helt övertygad om det. Men något nytt på motorfronten verkar vara på gång. Kan det vara en ännu större twin än 850? Eller någon mindre, ny motor?

I övrigt så kanske någon version av Polaris 850 Boost med ytterligare uppskruvat turbotryck för att möta upp mot Rotax 850 E-tec Turbo R?

En del har också spekulerat kring en elektrisk skoter, vad tror ni om det?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
28 februari verkar det vara dags att dra av skynket för 2023 års modeller. Vad tror ni kommer presenteras?

Jag tycker det börjar vara dags för Polaris Titan att uppdateras i alla fall. Kommer det en version av Matryx-chassiet anpassad för 50 cm bred matta och blir det 850 i den? Eller blir den kvar i Axys-chassiet med 800-motor eller kvar i Axys-chassiet men med 850-motorn? Titan är väl en ganska nischad produkt sett över hela världen, så det kanske inte läggs så mycket fokus vid att uppdatera den...

Polarissnow har ju även teasat en dynokörning av någon ny motor på sin Instagram, en del tycker det låter som en trippel, jag är väl inte helt övertygad om det. Men något nytt på motorfronten verkar vara på gång. Kan det vara en ännu större twin än 850? Eller någon mindre, ny motor?

I övrigt så kanske någon version av Polaris 850 Boost med ytterligare uppskruvat turbotryck för att möta upp mot Rotax 850 E-tec Turbo R?

En del har också spekulerat kring en elektrisk skoter, vad tror ni om det?
Men alltså har inte redan 840cc turbon över 195hk redan? Misstänker att både Ski-doo och Polaris ska ligga kring 195hk, som AC/Yama 4 taktare turbo.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Men alltså har inte redan 840cc turbon över 195hk redan? Misstänker att både Ski-doo och Polaris ska ligga kring 195hk, som AC/Yama 4 taktare turbo.
Ski-Doo/Rotax anger 180hk. Dom brukar inte ljuga åt något håll.

Polaris verkar ju komma med en 900 låter det som. Spännande att dom vågar göra en 900 igen :D
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ski-Doo/Rotax anger 180hk. Dom brukar inte ljuga åt något håll.

Polaris verkar ju komma med en 900 låter det som. Spännande att dom vågar göra en 900 igen :D
Ja men då har ju redan Polaris minst 15hk mer än Rotax 850 turbo R. :)
Eller kanske kommer dom med en en Polaris 650 turbo, hehe.

Polaris borde också komma med en riktig insprutning i befintliga motorer istället för det dom har nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja men då har ju redan Polaris minst 15hk mer än Rotax 850 turbo R. :)
Eller kanske kommer dom med en en Polaris 650 turbo, hehe.

Polaris borde också komma med en riktig insprutning i befintliga motorer istället för det dom har nu.
Polarisen ligger nog runt eller strax över 180hk. Baserat på vad de kör på för vikter och variatorgrejor.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Vad ger patriot 850 i bänk i Sverige? 155hk typ och turbon anger dom väl ska ge +10%

kan dock minnas fel
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
När Ski-doo presenterade Rotax 850 E-tec Turbo R så sade de i presentationerna att det är den starkaste tvåtaktsturbon på marknaden. Alltså underförstått att de slår Polaris med någon/några hästkrafter och eftersom Ski-doo anger 180 hk så menar de alltså på att Patriot 850 Boost ger under 180 hk. Men sen hur mycket mindre är ju en annan fråga, kan ju bara vara en eller två hästkrafter. Allt som ger dem rätten att säga att de har starkaste motorn.

Om jag hade varit VD för Polaris så hade jag ju gärna velat tvåla till Ski-doo/BRP lite efter ett sådant uttalande så det hade ju varit lockande att öka laddtrycket lite till på turbon (eller någon annan åtgärd i motorn, men öka laddtryck känns ju som den enklaste lösningen) för att knycka hästkraftskronan. Därav tanken om att Polaris kanske skulle vilja göra just det.

Angående en 900 cc från Polaris så vette tusan... Det känns som en väldigt tung uppgift att marknadsföra den, det känns som att den då för alltid kommer att förknippas med deras tidigare flopp med 900. Om det kommer en 900 cc så tror jag åtminstone den kommer kallas något annat, typ 890 eller 880 eller vilken cc som nu hamnar närmast.

Något som hade varit trevligt hade ju varit en riktig direktinsprutning istället för semidirekt, men en sådan hade då inte jag vågat köpa första årsmodellen av med tanke på Polaris trackrecord vad gäller att få till mappningar för oss här i Skandinavien. Älskar ju den rena gången i Rotax E-tec motorerna (och låga bränsleförbrukningen vid lugn körning), som inte Polaris når upp till riktigt med sin SDI-lösning.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Varför skulle Polaris börja använda det cc som hamnar närmast nu när det inte gör det på 840n?
Anledningen till att de kallar Patriot 850 för just 850 istället för 840 är väl för att ingen ska tänka att Rotax 850 E-tec är större och mer kraftfull och endast därför. Det är ju inte bra för försäljningen om deras motor verkar vara mindre än Rotax dito.

Om de nu kommer med en motor som är på 900 cc eller nästan 900 cc så tror jag som sagt inte att de kommer kalla den just "Patriot 900" utan istället välja 880, 890, 910, 920 eller vad som helst som inte är 900. För att undvika den annars (om de kallar den för 900) oundvikliga negativa associationen till deras tidigare 900.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Anledningen till att de kallar Patriot 850 för just 850 istället för 840 är väl för att ingen ska tänka att Rotax 850 E-tec är större och mer kraftfull och endast därför. Det är ju inte bra för försäljningen om deras motor verkar vara mindre än Rotax dito.

Om de nu kommer med en motor som är på 900 cc eller nästan 900 cc så tror jag som sagt inte att de kommer kalla den just "Patriot 900" utan istället välja 880, 890, 910, 920 eller vad som helst som inte är 900. För att undvika den annars (om de kallar den för 900) oundvikliga negativa associationen till deras tidigare 900.
Iofs så hade en här där jag bor den äldre 900cc motorn och den gick som en klocka i 5 säsonger, dock i en kort modell.
Så han har inge negativt att säga om den, haha
 
Reactions: Henrikssons

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ja då kan det ju vara läge att byta namn på deras 850 till 840 med tanke på hur mycket 850n har rasat och hur mycket stift de äter. Tänkte så att alla tror att det är något bättre...
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ja då kan det ju vara läge att byta namn på deras 850 till 840 med tanke på hur mycket 850n har rasat och hur mycket stift de äter. Tänkte så att alla tror att det är något bättre...
Man ska nog inte underskatta hur viktigt det är för vissa att ha den största cc-siffran på huven (kanske speciellt i USA). 😁 För de personerna så hade det nog svidit rejält att köra upp bredvid någon där det stod Rotax 850 E-tec på huven, om det på deras egen huv stod Patriot 840. Tror helt klart det för dem hade kunnat vara nog viktigt för att helt hoppa över att köpa en Polaris, så jag tror att det var klokt av Polaris att döpa motorn till Patriot 850 istället.

Om Patriot 850 skulle visa sig vara en riktig flopp, vilket jag väl inte tror fastän det varit en del problem, så hade det nog inte varit helt osannolikt att Polaris (om de då tar fram en ny motor i 850-klassen) väljer att kalla den för 852, 854 eller 860 (antagligen inte något under 850 pga. tidigare nämnda jämförelser med Rotax 850 E-tec) eller något för att särskilja den från Patriot 850. Det känns kanske dumt och konstigt för oss som inte håller på med marknadsföring/försäljning, men helt säkert så gör det skillnad på försäljningen och det är ju det Polaris bryr sig om.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Man ska nog inte underskatta hur viktigt det är för vissa att ha den största cc-siffran på huven (kanske speciellt i USA). 😁 För de personerna så hade det nog svidit rejält att köra upp bredvid någon där det stod Rotax 850 E-tec på huven, om det på deras egen huv stod Patriot 840. Tror helt klart det för dem hade kunnat vara nog viktigt för att helt hoppa över att köpa en Polaris, så jag tror att det var klokt av Polaris att döpa motorn till Patriot 850 istället.

Om Patriot 850 skulle visa sig vara en riktig flopp, vilket jag väl inte tror fastän det varit en del problem, så hade det nog inte varit helt osannolikt att Polaris (om de då tar fram en ny motor i 850-klassen) väljer att kalla den för 852, 854 eller 860 (antagligen inte något under 850 pga. tidigare nämnda jämförelser med Rotax 850 E-tec) eller något för att särskilja den från Patriot 850. Det känns kanske dumt och konstigt för oss som inte håller på med marknadsföring/försäljning, men helt säkert så gör det skillnad på försäljningen och det är ju det Polaris bryr sig om.
Vi snöskoterägare är rätt barnsliga 🆒
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Nu är presentationen igång i alla fall. Ny fyrtaktsmotor (Prostar 4S) i ledskotrarna samt i utility. Framgick inte riktigt hur stor den är eller hur många hästar den har. Patriot boost kommer även i ledskotrarna. Matryx-chassiet hittar till fler utility skotrar, dock inte Titan som fortsatt är kvar i Axys.

Ny 900cc motor som kallas Patriot 9R (som jag misstänkte så vågade de inte riktigt kalla den Patriot 900 trots allt). 7% mer hästkrafter, 12% mer vrid än Patriot 850 (borde väl innebära 10-12 hästar, beroende på vad man räknar att Patriot 850 har) . Finns i mountain-modellerna. Ska ha lätt vevaxel, låg inre tröghet, bra gassvar. Ska bli intressant att se hur den funkar, det är ju kul med nya motorer men jag hade aldrig vågat mig på första årsmodellen av en ny motor. Men hoppas den håller och funkar bra.

Ny Timbersled bandsats till motorcross.

Nya färger och dekaler. Tydligen ska det vara förkortad tid för snowcheck mot tidigare år också. Många av nyheterna verkar bara gå att få med snowcheck.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Men... Om jag nu inte missat något så har de skurit ner riktigt ordentligt på antalet modeller till oss i Sverige. Ingen Pro RMK kvar vad jag ser på Polaris Sveriges hemsida, endast RMK Khaos kvar. Även 155" som längst, 163"/165" helt borta. Även endast en variant av Titan, Adventure.

Många andra modeller/paket/mattlängder etc. som inte heller verkar säljas i Sverige i år. Undrar varför?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Nu är presentationen igång i alla fall. Ny fyrtaktsmotor (Prostar 4S) i ledskotrarna samt i utility. Framgick inte riktigt hur stor den är eller hur många hästar den har. Patriot boost kommer även i ledskotrarna. Matryx-chassiet hittar till fler utility skotrar, dock inte Titan som fortsatt är kvar i Axys.
Enligt snowtrax: 1000cc 90hk, ”samma” motor som rzr 1000 men torrsump och anpassad för snöskoter.
 
Reactions: Henrikssons

eisen

Medlem
12 jan 2007
24
0
1
Kiruna
Kul med nya motorer men trist att inte titan kommer med nytt chassie. Även prissättningen på fyrtaktsmodellerna känns lite tveksam, för samma peng får man "likvärdig" BRP-modell med 900-ace turbo motorn vilket åtminstone i mina ögon känns som ett bättre alternativ.