Nytt till 2012?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Yamaha förlorar inga konsumenter på att inte ha någon tvåtaktare, de erbjuder produkter med fyrtaktsmotorer i de segment de planerar att göra. Däremot så nischar de ju sina skotrar mot kvalitet och finish och där är ju ingen annan ens i närheten.
Hade Yamaha gjort kompetenta tvåtaktare så hade inte jag kört Polaris. Men jag kanske inte räknas som kund?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men små vänner, tror ni inte Yamaha tjänar mer pengar på långsiktig utveckling av produkter som håller? Yamaha har ALDRIG tillverkat lättviktscrosskotrar oavsett motortyp. Det kommer de sannolikt inte att göra heller. Däremot gör de skotrar som håller, vilket de tjänar på i längden.

Alla japanska tillverkare oavsett om det gäller motorcyklar, båtmotorer, bilar eller snöskotrar har långsiktiga strategier som de fullföljer för att nå deras målsättningar. En är att alltid erbjuda mycket hög och jämn kvalitet, en annan att få nöjda kunder, en tredje att leverera det som utlovas. Inte att vara lättast eller att ha fränaste eldsflammedekalerna på huven.

Men det förefaller sannolikt med nya fyrtaktsmotorer hos Polaris, BRP och kanske också A-C, förstärkta chassin hos Polaris och BRP, en ny mellanmotor i Phazer och sannolikt någon konkurrent till Commander från de andra tillverkarna.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Märkes***eri är ju bara så fjantigt...

För att återgå till topic så förefaller det väl som att A-C borde ha något i tuben vad gäller mountainsegmentet?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
men liiilla gubben, du vart väll inte stött?
Det du säger är alltså att du inte har någon som helst tilltro på någon motortillverkare att de ska kunna leverera en 2-taktare som håller, chassi livstiden ut? Det är ju trots allt framtiden vi talar om, 2012 ;-)

Yamaha har ALDRIG tillverkat lättviktscrosskotrar oavsett motortyp
Har du någonsin sett en SRX440?

Inte att vara lättast eller att ha fränaste eldsflammedekalerna på huven.
Har du någonsin sett en Yamaha Vector?

snygga flames..

Back OT och Som jag tidigare sa,
Till 2012 vill jag se en lättare STARK Yamaha, 4-t eller ej, Lättare ska den vara och 140+ hk.

Märkes och arbetstakt kan vi lämna bakom oss, så får vi helt enkelt hoppas att våra önskningar slår in..

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
+1 Melmaq!

OT! Phazern föll i småbitar första året , både boggi och framvagn! :D iofs undantaget som bekräftar regeln kanske :D

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
SRX 440 var inte en crossmaskin utan en Oval is racing maskin.

Jag hoppas iaf att yamaha inte tappar kunder bara pga små barn kollar torrvikt.
Ni tror inte många går från remätande / knäcka chassiet 2tacktare som tar lika mycket bensin som en Turbomatad yamaha som har 80-100+ hästar mer?
Nä allvarligt talat är det nog +- 0 i värvda / förlorade kunder oavsett märke, annars lär något speciellt yamaha försvinna imorrn om man ska tro melmaq...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kanon, ok

så de ska vara såhär, "Yamaha har ALDRIG tillverkat lättviktscrosskotrar oavsett motortyp , men de har tillverkat oval is racing maskiner" ? Nja, men ok. Faktum är att yamaha HAR tappat kunder pga att små barn kollar torrvikten. FAKTUM. De krävs inte mer än 4-5 st för att konstatera det, hade maskinen vare lättare, oavsett motortyp, men med samma HK, så vade vi istället köpt yamahan. Just för dess hävdade pålitlighet.

Sen så tror jag mkt väl att kommande säsonger så kan folk som nu äger en 2011 mtn från skidoo mkt väl gå över till en senare modell av turbomatad Yamaha, de betvivlar jag inte.

Nä allvarligt talat är det nog +- 0 i värvda / förlorade kunder oavsett märke, annars lär något speciellt yamaha försvinna imorrn om man ska tro melmaq
Oj, har jag vinklat de så att jag tror att Yamaha ska försvinna?
Du misstolkar mig, helt och hållet. Jag har bara konstaterat att de har tappat kunder pga deras torrvikt, ja torrvikt, har man samma bränsleförbrukning och en mindre bränsletank så är de väll rättvist att räkna på torrvikten. Jag har också sagt JAG VILL HA EN PÅLITLIG YAMAHA, SOM ÄR LÄTT OCH STARK.

..ok?

Så back OT, 2012 så tror jag att yamaha finns kvar, och jag hoppas att 2012 eller kommande år så kommer de med en skoter jag vill köpa.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Nån som har datum på alla tillverkare? Borde passa här i tråden?
4-5 Mars var väl det offentliga datumet för alla märken som jag fatta. Men då gjorde ju Polaris en liten smygrelease så nu lär väl dom andra hänga på i rask takt :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Jag hoppas iaf att yamaha inte tappar kunder bara pga små barn kollar torrvikt.
Ni tror inte många går från remätande / knäcka chassiet 2tacktare som tar lika mycket bensin som en Turbomatad yamaha som har 80-100+ hästar mer?
Nä allvarligt talat är det nog +- 0 i värvda / förlorade kunder oavsett märke, annars lär något speciellt yamaha försvinna imorrn om man ska tro melmaq...
Grabbar, jag vet inte era åldrar, men har ni aldrig hört talas om
Fredrik Holmgren Mr. Yamaha !!!!! :first:

Han har väl några SM-cross pokaler i sitt prisskåp.
Han var väl Yamaha trogen hela sin karriär, bland annat så körde han då SRXen någon säsong !
Och vann han inte SM 1980 på just en sådan ???
Men jag är rätt säker att han var på pallen i alla fall.

Här i Arvidsjaur så var det på slutet av 70-talet och början av 80-talet,många som körde Yamaha och några av dessa körde SRX och det var inte på några ovaler, utan det var i djupsnön runt "Akka" !
Eller rättare sagt bar dom, men det var inga problem, för dom var otroligt lätta !

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hehe, hell yess!
engång i tiden så gjorde Yamaha skotrar för vinnare!
Eller så var de så längesen som en vinnare körde Yamaha, fler vinster än några heat dvs.
Tycker de e dags snart för lite nya erövringar! Inte bara, jag köper en sån för jag reklamerade mina första 2 val.

Nog om de förgångna, dekaltrimningar, och fd. Crossmaskiner.
2012! Nått nytt?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
ace är en liten 2 cylindrig 4-taktare med liten effekt. Finns i 600 ace iår med ca 60 hk =)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så liten är den inte, bara 60 cm3 mindre än A-Cs första 4t, som gav 110 hk med turbo. Jag skulle nog satsa en slant på att ACE kommer med turbo framöver.